Sandra Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Detta med att glykogendepåerna binder vatten, en viss mängd vatten för en viss mängd glukos, nämns ju ofta, och många av oss som börjat med LCHF har också själva sett detta på vågen i början när depåerna tömts och vattnet med.Så idag när jag diskade - ett utmärkt tillfälle för att filosofera förresten - undrade jag hur det kommer sig att kolhydrater binder vatten egentligen.Några teorier som jag kom fram till: Rent glukos måste spädas ut med vatten för att inte vara farligt när det lagras i musklerna. En del eller flertalet av kroppens celler kan inte tillgodogöra sig energin från glukos om det inte är bundet till vatten. Glukos kan i sig självt inte rent tekniskt lagras om inte vatten är inblandat. Detta var vad jag kom fram till som möjliga scenarion. Sedan dök följdfrågor upp: varför lagras fett utan att det binder vatten? Eller binder även det vatten? Är det så att vätskebehovet ökar om man äter mycket kolhydrater i och med att man då, förutom "grundbehovet" av vatten även behöver extra för att kunna nyttja energin från kolhydrater?Mycket funderingar blev det. Är det någon som vet eller som har en teori? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-Jansson Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag sov oxå på kemilektionerna . En glukos har 19 bindningar som ska mättas med vatten men tror nog att nån annan som var vaken på lektionerna kan förklara vidare . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Anledningen till att kolhydrater binder vatten är kemisk och har att göra med molekylernas elektriska laddning. De är hydrofiler, till skillnad från fettmolekyler som är hydrofober. Så punkt 3 är väl närmast rätt svar. Man bör dock alltid skilja mellan glukos och glykogen, då glukos i för höga koncentrationer är giftigt. Men, om jag förstått det rätt så har initial vätskeförlust vid övergång till LCHF inget med glykogendepåerna att göra, utan är som Doc beskriver det en minskning av "vätskesvullnad i kroppen". Våra största glykogendepåer har vi i musklerna, och... : Muscle cells lack the enzyme glucose-6-phosphatase, which is required to pass glucose into the blood, so the glycogen they store is destined for internal use and is not shared with other cells. (http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogen#Muscle) ... vilket innebär att det enda sättet att bli av med glykogen i musklerna är att förbränna det. Ökade vätskedepåer vid en högkolhydratsdiet har sannolikt samma evolutionära bakgrund som ökade fettdepåer. Så om man går över till LCHF signalerar man till kroppen att behovet av extra energi och extra vätska har minskat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts