Jump to content

Arg och upprörd efter att ha vikarierat på lågstadiet =(

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Igår fick jag hoppa in som lärarvikarie för en lågstadie-etta. När det var dags för lunch gick vi in i matsalen. Där fanns det enbart LÄTTmjölk och MARGARIN (!!!!) att välja på för de stackars barnen! Detta gjorde mig mycket ledsen och upprörd!! Hur kan man ge något så hälsofarligt som margarin till de viktigaste och mest värdefulla individerna i vårt land? Och varför ge dem lättmjölk? Jag förstår inte och jag blev verkligen ledsen =(. 

Så länge som det är så här så kommer jag inte att skaffa barn =(

Att personalen står ut, dålig mat påverkar ju barnens koncentration bla. Varför lyfter inte personalen sin arbetssituation till sina fackföreningar, till arbetsmiljöverket? Eller ser man inte kopplingen? Jag känner flera föräldrar som tar fighten med skolan, som använder argument som används av religiösa och vegetarianer för att få riktig mat, etiska, moraliska, religiösa skäl, hälsoskäl. En mamma sa att "Margarin ingår inte i familjens matpolicy". Om föräldrar och lärare gör gemensam sak kan vi få en ändring till stånd.

http://sverigesradio...artikel=5711963

"Många skolbarn får dispens i skolköket för allergier eller religiösa skäl. Etiska skäl gör även att två syskon i Norrtälje bara serveras svenskt kött i skolmatsalen, efter en lång kamp från föräldrarna.

I Östersund vill nu Astrid Tronde göra undantag av ytterligare ett skäl: familjens egna matpolicy. I den ingår inte bordsmargarinet som serveras i skolmatsalen, utan barnen äter bara smör på sina mackor. Smör uppblandat med rapsolja så det går enklare att bre på mackan.

Jag måste ju själv få bestämma vad mina barn stoppar i sig och inte, säger Astrid Tronde i P4 Jämtland med Johanna Vackdahl.

Vi diskuterade en del kring detta här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3652-varf%C3%B6r-beh%C3%B6vs-k%C3%A4nslom%C3%A4ssiga-argument-och-anekdotiska-bevis/

• Like 2

Jag tror att den enkla förklaringen till att lärarna inte reagerar är att de flesta fortfarande tror på lättprodukternas nyttighet - och fettets farlighet. Och att de inte kopplar barnens rastlöshet och bristande koncentration till maten.

Det är lätt att tro när man själv "sett ljuset" och besöker LCHF-inspirerade sajter att de flesta har insett samma sak som man själv. Men det är många, många där ute i landet som verkligen tror på att det är viktigt att hålla sig till lättprodukter och undvika mättat fett.

Jag gjorde för en tid sedan några veckors praktik i ett kök. Det var fettsnålt, dressingar med sött i, massor med rotfrukter och baljväxter som gällde. Och frukt till efterrätt. Det var väldigt tydligt att det var just för att maten skulle vara nyttig som man serverade det man gjorde. Jag sa inget om saken, jag var inte riktigt i rätt position, och jag var där bara några timmar om dagen och behövde inte äta där. Men jag insåg hur hungrig jag skulle varit redan efter ett par timmar om jag hade ätit maten.

Någonting är på gång, det är tydligt. Men det tar tid att vända ett stort skepp och den här skutan är gigantisk. 

• Like 3

Vad tycker lärarna, har du pratat om det med dem?

Jag vikarierade bara där en dag, var där för första gången, så jag vågade inte riktigt lägga mig i.Det var svårt dock, fick bita mig hårt i tungan! Hade jag jobbat där permanent så hade jag såklart tagit upp saken och pratat med personalen! Hade det inte skett någon ändring vet jag dock inte om jag hade kunnat jobba kvar. Kan inte tänka mig jobba på ett ställe som går emot min moral!

Jag tror att den enkla förklaringen till att lärarna inte reagerar är att de flesta fortfarande tror på lättprodukternas nyttighet - och fettets farlighet. Och att de inte kopplar barnens rastlöshet och bristande koncentration till maten.

Det är lätt att tro när man själv "sett ljuset" och besöker LCHF-inspirerade sajter att de flesta har insett samma sak som man själv. Men det är många, många där ute i landet som verkligen tror på att det är viktigt att hålla sig till lättprodukter och undvika mättat fett.

Jag gjorde för en tid sedan några veckors praktik i ett kök. Det var fettsnålt, dressingar med sött i, massor med rotfrukter och baljväxter som gällde. Och frukt till efterrätt. Det var väldigt tydligt att det var just för att maten skulle vara nyttig som man serverade det man gjorde. Jag sa inget om saken, jag var inte riktigt i rätt position, och jag var där bara några timmar om dagen och behövde inte äta där. Men jag insåg hur hungrig jag skulle varit redan efter ett par timmar om jag hade ätit maten.

Någonting är på gång, det är tydligt. Men det tar tid att vända ett stort skepp och den här skutan är gigantisk. 

Ja, jag har ju inte tänkt på det så faktiskt. Jag tar nog för givet att de flesta vet om att margarin är dåligt och att fett är ofarligt eftersom jag tycker att man läser/hör om det varje dag nuförtiden? Fast det kan ju bero på att jag läser mycket och dessutom är intresserad av hälsofrågor och mat  :P .

Och även om man tror på "kaloriteorin", varför ger man lättprodukter till barn? De bör väl knappast banta/bry sig om kalorier?