Jump to content

Skaft och blast

MKJ

Recommended Posts

Vi har ju alltid tagit med broccoliskaften fast vi kokar dom 5 minuter längre än blommorna. Finns det blad med så tar vi med dom också. Att vi tagit med skaften är något vi trott att alla gör men jag är lite nyfiken på om det verkligen är så.

Ibland får man ju ta bort en del av ytterhöljet om det är väldigt fibröst.

Hur gör ni andra?

Jag äter allt. Fast jag kan mycket väl skilja på de finare och de grövre bitarna och äta dem vid olika till fällen och tillagade på olika sätt. Men att slänga skaftet känns väldigt onödigt, det är ju bra mat. Om det yttersta på skaftet är väldigt trådigt kan man ju alltid ta bort det och äta "kärnan".

är inte skaften rätt trådiga? Jag har trott det, så jag använder bara blommorna

Själva "skalet" kan vara lite trådigt nederst men det är olika. Känns det träigt så brukar vi skala stjälken så långt upp som behövs.

Vi brukar dela stjälken på längden och lägga i dom när vattnet kokat upp. Sedan kokar vi dom i 5 minuter och lägger sedan i blommorna och kokar i ytterligare 5 minuter. Vi skär av blommorna så att allt skaft blir kvar på stjälken så den ser ut som ett litet träd.

När vi sedan äter så äter vi först stjälkarna och sedan blommorna. Ibland tar jag en vass kniv och skivar stjälken om den är trådig. Jag tycker stjälkarna är goda. Lite mer köttiga än blommorna.

• Like 3

Själva "skalet" kan vara lite trådigt nederst men det är olika. Känns det träigt så brukar vi skala stjälken så långt upp som behövs.

Vi brukar dela stjälken på längden och lägga i dom när vattnet kokat upp. Sedan kokar vi dom i 5 minuter och lägger sedan i blommorna och kokar i ytterligare 5 minuter. Vi skär av blommorna så att allt skaft blir kvar på stjälken så den ser ut som ett litet träd.

När vi sedan äter så äter vi först stjälkarna och sedan blommorna. Ibland tar jag en vass kniv och skivar stjälken om den är trådig. Jag tycker stjälkarna är goda. Lite mer köttiga än blommorna.

Jag menade alltså att jag skär den färdigkokta stjälken i korta bitar med en vass kniv om det visar sig att den är trådig.

Sedan brukar jag också hälla kokvattnet i en mugg och dricka det efter maten. Resten häller jag i ett rostfritt litermått och dricker resten under dagen och nästa dag. Det kan stå framme i rumsvärme utan att bli dåligt i 1-2 dygn. Jag äter ju gröt ibland och då kan jag ta kokvattnet till det. Man kan ju använda det till andra saker också.

Jag äter skaften, men skalar dem först och skär i mindre bitar. Jag tycker de går bra att ånga tillsammans med blommorna. Broccoli är ju god även rå så tillagningstiden är inte särskilt viktig egentligen. 

Glömmer man någon gång att skala skaften så kan man ju alltid tugga extra intensivt istället :)