Gå till innehåll

Dokumentär: "Food Matters" (2008)

Recommended Posts

Vill bara tipsa om en film som många av er kanske redan sätt. "Food Matters" från 2008.

Plus: Den tar upp vitaminer och mineraler och dess samband med cancer och sjukdom. Den sågar även hälsovården, läkarkåren och läkemedelsbolagen som endast vill kränga piller på vår bekostnad. Dock kan jag inte avgöra hur trovärdiga experterna är i deras uttalanden.

Minus: Tyvärr känns filmen ganska föråldrad när den hyllar raw-food och veganism och de intervjuade är så klart en smula fettskrämda. Men som helhet är den helt klart sevärd om man har några timme över.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1528734/?ref_=fn_al_tt_1

MV5BMTkxOTQyNjEwNF5BMl5BanBnXkFtZTcwNDE1

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart en intressant film. Såg den för några år sedan och den påverkade mig helt klart. Speciellt intressant tyckte jag Gersons cancerterapi var, och köpte kort därpå en juicecentrifug (som dock är såld nu). :D

Ska kolla in den nu medan jag äter lunch. Tack för tipset!

Länk till inlägg

Helt klart en intressant film. Såg den för några år sedan och den påverkade mig helt klart. Speciellt intressant tyckte jag Gersons cancerterapi var, och köpte kort därpå en juicecentrifug (som dock är såld nu). :D

Ska kolla in den nu medan jag äter lunch. Tack för tipset!

Jo, är själv mycket skeptiskt till juicecentrifuger. Man slår sönder grönsakerna/frukterna till en vätska och gör sig av med fibrerna. Sedan sveper man 1/2 kg frukt ganska snabbt. Inte för att jag testat men det måste ge blodsockret en rejäl skjuts uppåt. Hon Gersons förordar ju sånt bruk vilket är lite egendomligt med tanke på blodsockerhöjningen (som göder cancer?). Hon har säkert ett eget märke hon vill sälja!? :) Tyckte det verkade spännande med de där "megadoserna" av C-vitamin.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jo, är själv mycket skeptiskt till juicecentrifuger. Man slår sönder grönsakerna/frukterna till en vätska och gör sig av med fibrerna. Sedan sveper man 1/2 kg frukt ganska snabbt. Inte för att jag testat men det måste ge blodsockret en rejäl skjuts uppåt. Hon Gersons förordar ju sånt bruk vilket är lite egendomligt med tanke på blodsockerhöjningen (som göder cancer?). Hon har säkert ett eget märke hon vill sälja!? :) Tyckte det verkade spännande med de där "megadoserna" av C-vitamin.

Man måste ju inte juica apelsiner eller andra söta frukter. En råsaftcentrifug kan ju även användas för att göra sellerijuice eller annan valfri grönsaksjuice. :)

Jag tror att juiceing är riktigt nyttigt, dels för att gå på en juicefasta och läka kroppen ifall man har någon kronisk sjukdom, men även att inkorporera i vardagslivet.

Det är ett sätt att få i sig mer nyttigheter utan att behöva äta 3 kg grönsaker per dag.

Om jag hade haft ngn kronisk sjukdom hade jag utan tvekan kört en 30 dagars juicefasta.

Jag sålde min eftersom jag inte riktigt pallade med allt jobb det innebar med disk osv, för att inte tala om att det rätt snabbt blir dyrt (speciellt om man vill ha ekologiskt).

När ekonomin tillåter kommer jag förmodligen att köpa en ny, men av lite annan typ som bättre lämpar sig för att juica bladgrönsaker, typ denna. Den jag hade innan var en centrifug som snurrar väldigt snabbt. Nackdelen är att juicen blir mer oxiderad och håller kortare tid. Frukt tycker jag är så gott att bara äta som den är, men jag hade gärna fått i mig en megados av bladgrönsaker ngn gång i veckan: :D

omega-juicer.jpg

Länk till inlägg
  • 2 years later...

Såg den igår och håller med Jäderås, klart sevärd och alltid uppfriskande att se läkare som konstruktivt kritiserar sitt eget skrå med knivskärpa. Sjukt att vetenskapliga data på närings- och kostbehandling misshandlas och ignoreras. Vilket svek mot läkareden...

Ps. Synd att Netflix har så lite på temat. Dock har de sin egen Chef's table på angränsande tema som nu kommit ut i säsong två. Fantastisk must see!!

• Gilla 2
Länk till inlägg