AnnikaJ Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Så var det dags igen. Stephan Rössner förklarar i Dn Debatt all kostdebatt meningslös. Ät mindre och spring mer är det enda som gäller ! Att han dessutom ger sina åsikter om LCHF förvånar väl ingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Länken: "Vi måste ta en paus i den meningslösa kostdebatten" Herr Rössner verkar mest känna sig kränkt i sin profession... "Som det nu är handlar det mesta i LCHF-debatten om svensk argumentering i vår lokala ankdamm, som inte ens är akademisk." "LCHF-fenomenet är ett intressant exempel på hur en samling kliniker, patienter och självutnämnda kostexperter propagerade för en kost..." "Man använde två olika strategier: först genom att ifrågasätta kompetensen hos etablerade kostexperter och sedan genom att maximalt utnyttja personliga vittnesbörd snarare än vetenskap för att bekräfta hållbarheten i LCHF-programmen." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Äsch, det är bara dödsryckningarna vi ser... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Rätt sorglig läsning. Förstår inte riktigt vem han tror den där ska gå hem hos...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jodå, när bevisen börjar hopa sig för att han har fel, DÅ ska vi sluta diskutera... Sandlådevarning! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 No väl.. på något sätt måste han ju kunna rädda sitt anseende innan han tills slut tystnar helt. Tur att vi som äter lchf inte behöver varken hans tillstånd till eller godkännande för att varken debattera eller äta som vi vill. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Tyvärr finns det fortf en mängd "vanligt folk" som tar artikeln som bekräftelse för att deras sanning fortf är sanning..... Kommer ni ihåg generalen som intervjuades i en stor fransk veckotidning och "förklarade"att judarna alls inte dödades i gaskamrarna utan bara avlusades? Det blev en intressant debatt efteråt eftersom tidningen lämnat hans uttalande oemotsagt då de tyckte att det var så befängda ideér att ingen läsare kunde tro på uppgifterna. Andra hävdade att en sådan artikel kunde användas som historieförvrängning "...läste t ex i ....att judarna inte alls gasades ihjäl....."och underblåsa fascistoida tendenser! Hursomhelst borde tidningen få en storm av arga! Själv blir jag mest matt av dumheten........ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag tror de ät viktigt att så många som möjligt kommenterar DN´s artikel i kommentarsfältet och kräver ett debattsvar. Snacka om att Rössner tycker synd om sig själv. Snacka om poänglös artikel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktina Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag känner dessvärre flera människor som på fullt allvar är övertygade om att Rössner är den som sitter på alla svar. Jag känner människor som tyvärr går på Huddinge överviktsklinik, både vuxna och barn, och där är Rössner gud. Det är svältdiet och motion och LCHF är djävulen som kommer att ge dig hjärtsjukdom och cancer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag känner dessvärre flera människor som på fullt allvar är övertygade om att Rössner är den som sitter på alla svar. Jag känner människor som tyvärr går på Huddinge överviktsklinik, både vuxna och barn, och där är Rössner gud. Det är svältdiet och motion och LCHF är djävulen som kommer att ge dig hjärtsjukdom och cancer. Vad rekommenderas dom att äta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Vad rekommenderas dom att äta? Jag tror dom har jobbat med pulverdieter, i alla fall gjorde dom det förut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag tror dom har jobbat med pulverdieter, i alla fall gjorde dom det förut? Ingen höjdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Ingen höjdare. Jomen.. du måste förstå att pulverdieter bygger på vetenskap, de innehåller allt vi behöver.. förutom riktig mat.. och det viktiga är att äta mindre kalorier och springa mer! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag tycker argumentationen är intressant: - vi har givit överviktiga kostråd som de borde gå ner i vikt av - de har inte gått ner i vikt, eller åtminstone inte så mycket som kostråden borde medföra - alltså har de inte följt kostråden! Han har alltså inte ens tänkt sig möjligheten att kostråden inte fungerar och att ren kaloriräkning in-ut inte är en rent matematisk uträkning... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag tycker argumentationen är intressant: - vi har givit överviktiga kostråd som de borde gå ner i vikt av - de har inte gått ner i vikt, eller åtminstone inte så mycket som kostråden borde medföra - alltså har de inte följt kostråden! Han har alltså inte ens tänkt sig möjligheten att kostråden inte fungerar och att ren kaloriräkning in-ut inte är en rent matematisk uträkning... Ja, och är vi är riktigt många som vet (har lärt oss) vad som fungerar . Därför börjar jag undra om det inte bara handlar om en Matrevolution utan det känns som en annan revolution men jag kan ännu inte riktigt sätta ord på det. Kan någon annan det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Ja, och är vi är riktigt många som vet (har lärt oss) vad som fungerar . Därför börjar jag undra om det inte bara handlar om en Matrevolution utan det känns som en annan revolution men jag kan ännu inte riktigt sätta ord på det. Kan någon annan det? Kanske den Svenska Revolutionen (enligt Rössner, inget annat land i världen sysslar med LCHF) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Ja, och är vi är riktigt många som vet (har lärt oss) vad som fungerar . Därför börjar jag undra om det inte bara handlar om en Matrevolution utan det känns som en annan revolution men jag kan ännu inte riktigt sätta ord på det. Kan någon annan det? Kunskapsrevolution? Tänka-själv-revolution? Revolution mot överheten och "de som kan och vet"? (finns det någon annan sort, förresten? det var ett dumt alternativ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Rössner lever verkligen kvar i den auktoritära anda som präglat läkarkåren under lång tid. Han - och många med honom - har inte fattat att det nu för tiden krävs lite mer än en myndig stämma för att folk ska lyssna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktina Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag vet inte i detalj, men det är i alla fall fullkorn och fettsnålt så det skriker om det. Lättprodukter i de vuxnas fall, många små mål per dag, halva teskedar med margarin vid tillagning av mat etc. När det gäller det stackars barnet är det också kalorirestriktion som gäller, ungen är konstant hungrig och försöker smygäta hemma hos kompisar. Och föräldrarna litar blint på vad som sägs på kliniken, för där finns ju experter... Man blir så himla ledsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts