Jump to content

Ont i magen av frön?

Brittis

Recommended Posts

Jag har köpt på mig ett antal paket frökex från Huså Bröd och tycker dom är jättegoda, MEN....jag får jätteont i magen av dom! Eftersom dom är så goda är det lätt att det slinker ner någon extra men det är inga mängder jag har ätit, kanske 3-4 st om dagen och dom väger bara 5-6 gram per styck. Dom innehåller solrosfrön, sesamfrön, vallmofrön, linfrön, psylliumfröskal och pofiber plus kokosolja och kryddor.

Är det någon av de här frösorterna som är kända för att ge magproblem? Är det någon annan som har samma erfarenhet av frön? Jag har varit tvungen att sluta äta nötter av samma orsak och jag undrar om det finns något samband mellan nötter och frön, alltså något ämne som kan vara negativt för mage/tarm?

Min sambo och jag har fått ont i magen av en del pumpafrön men om han mal dom i mandelkvarnen så får han aldrig ont. Kanske värt att prova att bottna med grönsaker och sedan tugga kexen noga. Det kan ju vara en helt mekanisk historia.

Vid närmare eftertanke så händer samma sak när jag någon gång bakar och äter en jättegod mjuk kaka som har mandelmjöl som huvudingrediens. Jag får ont i magen och blir uppsvälld och det ger faktiskt också utslag på vågen och jag kan känna på byxorna att dom sitter tightare. Har svårt för att låta bli att testa olika slags LCHF bröd eftersom jag verkligen saknar både matbröd och fikabröd. Men nu ska jag testa att vara helt utan frön, nötter och alla slags brödsubstitut under en period och känna efter om det ger någon positiv effekt!

• Like 1

Vid närmare eftertanke så händer samma sak när jag någon gång bakar och äter en jättegod mjuk kaka som har mandelmjöl som huvudingrediens. Jag får ont i magen och blir uppsvälld och det ger faktiskt också utslag på vågen och jag kan känna på byxorna att dom sitter tightare. Har svårt för att låta bli att testa olika slags LCHF bröd eftersom jag verkligen saknar både matbröd och fikabröd. Men nu ska jag testa att vara helt utan frön, nötter och alla slags brödsubstitut under en period och känna efter om det ger någon positiv effekt!

Hur var det innan du började med LCHF? Tålde du vanligt bröd?

Samma hände mig när jag åt mandelmjöl. Svullen och kliar i armveck. Jag har hört att det faktiskt är värre med nötmjöl än nötterna hela, och det stämmer på mig.

Hur var det innan du började med LCHF? Tålde du vanligt bröd?

Jag gick över till LCHF pga svåra magproblem(IBS)och var på den tiden en riktig Mackoman. Vet inte vad i min dåvarande kosthållning som gav mig så mycket magont men det förändrades till det bättre på några dagar med LCHF. Men minsta lilla felsteg ger fortfarande samma magsmärtor som förut och det är ett detektivarbete att sålla bort det man inte tål!
  • Like 1