Jump to content

Negativa effekter av LCHF

Eric

Recommended Posts

Hej,

Det är så att jag nu har ätit LCHF i lite över 5 veckor. Det jag har märkt, som jag aldrig haft problem med tidigare, är att jag har börjat få röda hudutslag på kroppen lite överallt, varav ett är ganska stort. Ser nästan ut som att det frätt på huden. Det dyker upp fler och fler hela tiden också, detta började strax efter att jag la om min kost. Det andra är att jag börjat få väldigt ont i magen av kosten, speciellt på morgonen då jag kan gå på toaletten flera gånger, detta gör mig nästan handikappad då jag när som helst på dagen kan bli tvungen att gå på toaletten och nästan få så ont så att jag svimmar.

Vad är detta och vad kan man göra? Just nu funderar jag på kostomläggning igen vilket känns trist då jag på dessa 5 veckor gått ner 10kg i vikt.

Edit: Jag kan tillägga att jag inte hade problem med magen de första veckorna, utan de kom efter ungefär 2 veckors tid. Äter inte annorlunda nu än då. Dvs, äter två gånger om dagen, ca 100-120g kött och ca 80g fett per måltid. (~25g protein / 80g fett per måltid ungefär om jag räknar rätt)

Nej, det tror jag inte, speciellt då jag inte hade problem i början... Då borde väl det ha märkts? :/

Tror inte det är mejeri i det jag äter (Rent kött / Lallerstedt bea) ligger på ca 0.8g kollisar per 100g (Äter 200g om dagen)

Nej, det tror jag inte, speciellt då jag inte hade problem i början... Då borde väl det ha märkts? :/

Tror inte det är mejeri i det jag äter (Rent kött / Lallerstedt bea) ligger på ca 0.8g kollisar per 100g (Äter 200g om dagen)

En sak att prova är att göra äggröra/omelett på bara äggulor istället för hela ägg. Kan det vara någon tillsats i bea'n som du inte tål? Har den natriumglutamat? Jag får ont i magen av natriumglutamat.

Och man kan reagera på vanligt mat man förut har tålt bra om tarmfloran är ur balans eller om man lider av läckande tarm. 

Du kan också prova att äta 1 msk syrade grönsaker före och efter maten (eller bara 1 tsk om du reagerar kraftigt).

Utslag kan dyka upp i början med LCHF - ju striktare LCHF desto större omställning för kroppen. Det är någon form av utrensning som sker skulle jag tippa. Utslagen försvinner efter en tid när kroppen anpassat sig. Behandla utslagen med mildison eller annan mild kortisonkräm från Apoteket om det är utslag som kliar. Klia aldrig med naglarna! Se till att hålla dem rena så det inte blir någon infektion.

Kanske ska du äta lite mer varierat och lägga till ordentligt med ovanjordsgrönsaker. Det tror jag skulle vara bra både för huden och för magen. Vattenlösliga fibrer som finns i ovanjordsgrönsaker är bra både för tarmen och magen. Lite variation skadar inte! Blir det för enformigt är det lätt att man tappa lust och motivation. Det finns massor av recept på nätet. Vill du äta strikt och har möjlighet att köpa en kokbok är böcker av Sten Sture Skaldeman bra.

• Like 5

Tack för svaret.

Ja, men jag har ju haft dessa hudutslag i 2-3 veckor nu, och det blir bara värre, dom sprider sig som jag vet inte vad... Kan detta bli bestående, är väldigt rädd för det. Kliar eller liknande har jag inte känt alls. Märker dom inte på annat sätt än att dom syns. :(

Kan det vara medaljongsjuka = pityriasis rosea du har drabbats av, brukar börja med ett stort eksem = medaljongen och sedan sprida sig över mage, armar och rygg, det kliar inte alltid och det kan hålla i sig två till tre månader. det är ett virus som läker ut av sig själv.

http://www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pityriasis-rosea---medaljongsjuka/

• Like 1

Inte omöjligt. Har under armhålan ett stort utslag sen lite utslag på vänsta delen av magen (på sidan) något på låret och ett par på överarmen. Det fjällar dock inte. Men det är inte rosa, utan rött, kan det ändå vara så? Men slumpen att det kom med kostombytet verkar lite långsökt tycker jag, kan det vara pga ketos och i så fall bör det går över av sig självt, i så fall när?

Prova att öka på kolhydrater ett tag för att se vad som händer. Öka på upp till 20 gram per dag av LCHF-kolhydrater. Jag misstänker att djup ketos kan orsaka utslag hos vissa. Kanske saktas viktnedgången ned något men kan vara värt att testa. Utslag är inte kul.

Brukar få detta när jag börjar LCHF, efter ett längre uppehåll. Har aldrig behandlat det med mer än hudsalva eftersom det kliar en del. I min erfarenhet går det över efter ungefär en månad. Min hypotes har varit att det är en reaktion på överskottsketoner, vilka bara är ett "problem" innan man anpassat kroppen för att förbränna ketoner effektivt.

• Like 1

Jag skrev faktiskt om det här nyss: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3737-nackdel :)

Ja, men det jag ser på dina foton är att det är mer "mindre" och jättetätt, jag har väl 0.5cm ganska slumpmässigt över kroppen (mage, ben, något på armen) så undrar om det är samma sak... Hoppas det inte blir mer nu i alla fall, tycker INTE om det! :(

Saken är att jag kan leva med utslagen så länge jag vet att dom inte är bestående. Jag är inte säker på att jag ska fortsätta med LCHF efter det att jag nått min målvikt, utan kanske kör mer "normal" kost om man nu kan uttrycka det så. Så att om jag har utslagen under tiden jag går ner i vikt och dom försvinner efterråt är det helt okej då jag inte märker av dom. Förutsatt att jag inte får dom i ansiktet dvs.

Hej Eric!

Utslagen är ett av de sk omställningsproblem som drabbar en del av oss och inget att hetsa upp sig över

Den manifesterar sig ibland vid ketos och är helt harmlöst

Det är vanligen nåt som kallas Prurigo Pigmentosa och anses som ganska ovanlig (fram till nu  och det beror nog på att ketos faktiskt är ganska ovanlig bland folk i vår sockerstinna värld

Man vet inte exakt vad det beror på men det går i allmänhet över på någon vecka när kroppen får balans igen icon_smile.gif

• Like 2

När man får såna här effekter av LCHF undrar jag trots allt om det verkligen är bra... Jag menar, hade man fått det på låt säga ViktVäktarna hade alla blivit hysteriska och varnat men när det är LCHF känns det som att "det är bara naturligt".... lite bortförklaring, nästan... Känner jag. -_-

• Like 1

När man får såna här effekter av LCHF undrar jag trots allt om det verkligen är bra... Jag menar, hade man fått det på låt säga ViktVäktarna hade alla blivit hysteriska och varnat men när det är LCHF känns det som att "det är bara naturligt".... lite bortförklaring, nästan... Känner jag. -_-

Håller med, det är inte ok. Tycker man borde uppmuntra stegvis anpassning i större utsträckning. Riktigt hur det ska gå till törs jag inte säga, vill ju inte hållas ansvarig för eventuellt elände. Introducerade du mycket nytt i och med lchf eller var det mest att du fördelade om proportionerna?

Mnjae.. med tanke på att jag varit med ett tag.. så vet jag att en del får sådant i början och att det brukar försvinna!

Självklart kan det oxå vara något annat.. tex Urtikaria eller allergi!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urtikaria

Sen så.. jag som haft samma problem i stort sett hela mitt vuxna liv.. vad skall jag då få för råd?  :huh:

Ingången till lchf torde kunna ske från många olika förutsättningar.

Tror man sig kunna vara elak mot sina cancerceller är det som jag ser det bara att gå rakt på fakir och sen ta eventuella omställningsbesvär med en axelryckning. (Försökte få farsan att börja, myelom, men förgäves än så länge. Svängde något efter det omtalade fråga doktorn).

Kommer man från korv-, pasta-, ketchupland överviktig men till synes frisk får man nog en tuff start på många sätt, nya ingredienser, ny matlagning.

Matlagningsintresserade hchf -are borde väl ha det enkelt, bara att dra ner på kolisarna efterhand och justera lite här o där.

En grupp som man bör ta väl hand om är tränings- och hälsointresserade, kanske inte så mycket för deras egen skull utan för dem som de har potential att påverka. Är de då det minsta tveksamma imponerar nog inte omställningsbesvär nå vidare, inte i den omfattning som beskrivs här. För någorlunda friska intresserade finns all anledning att finna vägar utan stora omställningsbesvär. Skulle tro att det kan handla om tid framförallt och inte kasta sig in i nåt helt nytt. Små justeringar efter inhämtad kunskap.

Sen så... går jag rakt i fällan och ger dig ett råd: håll hoppet och nyfikenheten vid liv.

• 3 weeks later...

Jag har haft liknande problem och dom har med strikt lchfkostomställning att göra för min del, fuskar jag försvinner dom direkt. Har funderat på om jag är allergisk mot kokosfett för det kom när jag drack det på morgonen. Tyvärr har min fåfänga över "förstört" ansikte varit en anledning till avsteg från en kost som jag annars mår så bra av. Nu är det dags för att hålla ut och låta resten av kroppens välmående få styra.

• Like 1