Jump to content

"Gräsbeteskött" från gris?

MariaF
 Share

Recommended Posts

Någon som vet vad motsvarigheten till "gräsbeteskött" (nöt) heter, om det ens finns, för fläsk och fågel?

Grisar i det vilda äter så vitt jag vet nötter, rötter osv de hittar gemon att böka runt. Men de grisuppfödare jag läst om verkar köpa foder i pelletsform gjort av drank (fiberrik restprodukt vid alkoholframställning).

Ekologiskt försöker jag köpa (i mån av tillgång) men vill gärna stötta djurhållning som värnar om att djuren mår bra medan de lever.

• Like 1

Det är skitsvårt att få hygglig ekonomi på köttproduktion, allrahelst gris. Vi skulle gårna ha en liten produktion av utegrisar, ekologiska förstås, men får det inte att gå ihop ekonomiskt. 

Vi utfodrar våra grisar, när vi har såna, med en blandning av krossade ärter och kornkross. Sen bökar de ju. För grisar gäller ungefär det samma som för människor, de blir feta av kolhydrater och eftersom vi vill att de ska ha lite fläsk får de just spannmål.

• Like 1

Tack, då är det alltså ekologiskt och/eller utegris jag ska sträva efter att få tag i!

För länge sedan bodde jag i Blekinge och i närheten fanns en gård där ett antal grisar (en galt och en sugga och en kull kultingar) hade en jättestor hage, större än en fotbollsplan. Detta har jag inte sett sedan dess men jag tänker på dem ibland. Och att det är svårt att få ekonomi i djurhållning i Sverige är tyvärr en tråkig verklighet... Vi måste bli fler som kostar på oss bra mat...! ;)

För länge sedan bodde jag i Blekinge och i närheten fanns en gård där ett antal grisar (en galt och en sugga och en kull kultingar) hade en jättestor hage, större än en fotbollsplan.

Antar gården inte finns kvar längre eller när var detta? Kanske du kan berätta vilken gård det var?

Det här är jag beredd att betala mycket mera för.  Köpte min godaste skinka därifrån. Finns inte överallt, förstås.

www.nibblegardsgris.se

Har kikat på deras hemsida. Skulle gäna köpa gris därifrån! Ffa för att grisarna har ett fint liv fram till slakten.

Ännu bättre hade varit om de hade flyttbara hus (coops) och fick beta och böka på ny mark med jämna mellanrum och att de slaktades på gården kanske, men allt låter mkt genomtänkt och bra!

Kan rekommendera jordpåtrynet.se där finns också många grisgårdar med bra tänk! t o m jag som bor i Blekinge behöver "bara" åka till Kalmar för att finna en av gårdarna!

Köpte en ekologisk skinka i jul. Den kostade 450 kr, lite skillnad från andra skinkor som sålts för 49.90 per kilo! Men, faktiskt värd priset! Den var jättegod, faktiskt den godste jag haft på många år!

• Like 1

Gården låg utanför Jämshög (Olofström), längs med cykelbanan (gamla järnvägen) söderut. Minns de där kultingarna för jag hade aldrig sett smågrisar skutta och strutta så där förut. Inte samma skutt i trånga bås.

• Like 1

Det gör mig både glad och något förargad att höra att ekologisk julskinka kostar 450 kr. Glad eftersom då måste ju folk inse att det inte är hållbart att äta kött med den frekvensen vi gör idag, men förargad eftersom den extrema prisskillnaden förmodligen innebär att ett storskaligt skifte från fabriksmässig djurproduktion till småskaliga djurgårdar aldrig kommer att ske.

Ekologiskt och "gräsbeteskött" verkar vara en lyx för välbärgade människor.

• Like 1

Apropå att äta kött... jag köpte dock nyss kilovis benfri fläskkarre på stormarknaden för 25 kr kilot. Undra om inte "energi"-priset räknat per gram understiger vida vad kolhydraterna har ?   

Frågan är ju bara hurpass horribla djurens liv har varit under de förhållandena? Men det är det ju värt för att få köpa billigt kött!