Jump to content

Vad blev det för mat idag då?

Bob

Recommended Posts

(Dold agenda: Dela idéer på maträtter)

Lunch: Omelett på chroizo, feta och oliver.

Middag: Kasslergryta med wook-grönsaker. Gjorde även 3 matlådor på detta, så jag klarar mig till och med onsdag med lunchlådor.

Åt nog bara middag idag, när jag tänker efter - förutom lite vispgrädde och tomatjuice när jag vaknade toktidigt och var hungrig.

Körsbärstomater (ekologiska), syrad rödlök, fetaost, grovmalen svartpeppar, örtsalt och lite diverse i vinägern som blev över tillsammans med olivolja.

Frukost: En skiva hembakat LCHF- bröd, med smör, salami och ost. Därtill två stora koppar te.

Lunch: Rester från gårdagens älgytterfilé, tillsammans med en avokado och några klattar majonnäs.

Middag: Ankbröst med grädd- och kantarellsås och "vitkålsris" (finhackad smörfräst vitkål).

Gårdagens meny:

Frukost inget mer än kaffe, försöker köra 16:8

Lunch söndagsmiddagsrester på gräsbetad märgpipa i pepparrotssås (lite fel eftersom såsen är en gräddbomb o jag undviker helst mejerier).

Middag färsk kyckling styckad i smådelar friterad i ister med fläsksvålspanering blandad med grillkrydda. Makens favorit, tycker sig vara på KFC.

Två dagar i rad har jag haft absolut noll tid för matlagning och det fanns inget helfärdigt i frysen heller. Då är räddningenen härligt fluffig äggröra med ägg, grädde och salt som hälls i stekpannan och rörs om tills den är precis lagom halvstelnad. I torsdags med knaperstekt bacon till och igår prinskorvar. Idag har dt varit italiensk buffe på jättekalas och jag stod för efterrätten med Marianns kladdkakor pepparkaka med apelsingrädde och saffran med valnötsgrädde.

Middagsplanen är att dela en basturökt falukorv* på längden, gröpa ur en ränna, och fylla den med feta-ost, för att sedan sätta ihop den och linda in allt i bacon och köra i ugnen tills det ser klart ut.

Återkommer med recension.

* Hittad en med 4g kh/100g. 

-- Recension -- 

Grundkonceptet fungerar, och det blev rätt gott.

Men det finns fortfarande förbättringsmån. Ett lager av ost under baconet, kanske? Blir till att experimentera.

• Like 1

Thai-inspirerad gryta med bland annat kokosmjölk, räkor och massa thailändska kryddor. Kan rekommendera alla att köpa frysta (färska) limeblad i er asiatiska butik. Mycket bättre än de torkade skräpet i vanliga affären. Mer tips: Färskt citrongräs och ingefära går också bra att förvara i frysen tills nästa exotiska middag :)

• Like 2

• 1 month later...

Idag blev det ugnsstekta karrékotletter. Hällde över en röra med grädde, CF, sambal oelek, soja och vitlök.. in i ugnen 90 minuter 175 grader. Till det, så stekte jag vitkålsstrimlor ihop med paprika och lite lök. Smarrigt värre. =O)

Till brunch blev det Birgitta Höglunds Fröknäcke med smör, ost och hemgjord majo

• Like 1

Frukost: 3 ägg med smör + kaffe
Mellanmål: äggmjölk (dock utan kokosolja) med kaffe och kakao
Lunch: Kycklingsallad med massvis med ost
Mellanmål: 2 ägg + mer äggmjölk
Middag: Blir troligtvis någon biff med smörstekta grönsaker
Kvällsmat: Blir troligtvis mer grönsaker i smör samt mer äggmjölk ;) 

Experimenterade med mandelpannkakor med lite kokosmjölk i i st f grädde. Tänkte mej crepes, så jag gjorde en röra av kantareller, skinka och lök med kokosgrädde i. Röran var OK, men mandelpannkakor smakar bara efterrätt. Säkert goda med bär och grädde om man är sugen, men inte till mat.

Frukost : äggmjölk på 2 ägg och 25g smör. Ny favorit, har aldrig provat tidigare.

Lunch : Fläskkotlett med sås av grädde, sambal oelek och soja, sallad.

Middag : Omelett på 2 ägg, bacon och ost. Skulle haft avokado till men den glömde jag...

• 1 month later...

Idag stod jag med ett nästintill tomt kylskåp :(

Frysen är full, men den iddes jag inte att titta i. Kände mig trött idag och orkade inte gå och handla, vilket är ett av de tråkigaste vardagssysslorna jag vet.

Såååå, låt fantasin flöda  :o

Fräste en lök och bacon, tillsatte ett par hg surkål, salt, peppar, kryddpeppar, lagerblad, vitlök och vatten. Lät allt puttra i en halvtimme. När vattnet kokat bort, så tillsatte jag ett par dl smörstekta champinjoner som hade blivit över från gårdagens middag.

Det var min middag idag och det var himmelskt överraskande gott!

Idag blir det hel kyckling gjord i en crock-pot som fått koka tillsammans med palsternacka, lök, vitlök, morot och en massa örter. Till det blir det kokt broccoli och en massa härlig buljong från kycklingen.  

Ring mig när det är klart!!  :blink:

• Like 1

Middagen idag blir inget att hänga i julgranen. Det är jag för trött för. Men lunchen var en höjdare. Matlåda från helgens "plattfisk florentine". Det var då inte sjötunga jag hade, men blev gott ändå med sås på vitvin, ost, grädde och muskot på spenatbädd

• Like 1

Igår testade jag något nytt, något jag inte ens läst om tidigare. Tanken bara slog mig då jag fick syn på en burk basilikapesto i skåpet.

Jag började med att göra en plåt LCHF-pasta (mixade 4 ägg, 125 gram färskost, 1/2 dl fiberhusk, salt, peppar och oregano. Bredde ut smeten på bakplåtspapper - la även ett bakplåtspapper ovanpå. In i ugnen 12 - 14 minuter på 150 grader). Jag delade "pastaflaket" i två delar och skivade upp mozzarellaost och bredde på peston på den ena delen och la den andra delen ovanpå. Ovanpå det strödde jag riven ost. Sedan in i ugnen igen i cirka 10 minuter på 225 grader. Till det åt vi lite stekta kryddiga korvar med hög kötthalt. Riktigt gott och riktigt mättande!

• Like 4

Igår testade jag något nytt, något jag inte ens läst om tidigare. Tanken bara slog mig då jag fick syn på en burk basilikapesto i skåpet.

Jag började med att göra en plåt LCHF-pasta (mixade 4 ägg, 125 gram färskost, 1/2 dl fiberhusk, salt, peppar och oregano. Bredde ut smeten på bakplåtspapper - la även ett bakplåtspapper ovanpå. In i ugnen 12 - 14 minuter på 150 grader). Jag delade "pastaflaket" i två delar och skivade upp mozzarellaost och bredde på peston på den ena delen och la den andra delen ovanpå. Ovanpå det strödde jag riven ost. Sedan in i ugnen igen i cirka 10 minuter på 225 grader. Till det åt vi lite stekta kryddiga korvar med hög kötthalt. Riktigt gott och riktigt mättande!

Det där tror jag jag måste prova. Jag får dock inte kalla det pasta, för då kommer maken inte att gilla det. Pasta ska vara the real thin annars får det vara

• Like 2

Det där tror jag jag måste prova. Jag får dock inte kalla det pasta, för då kommer maken inte att gilla det. Pasta ska vara the real thin annars får det vara

Ja, det bästa är nog att kalla det för något annat än pasta :). Kanske tunn, seg färskostomelett? Fast faktum är att det funkar ganska bra som pasta. Sonen som tidigare var ett riktigt pastamonster godkänner rätten både som tagliatelle och som plattor i lasagne.

• Like 2

Ja, det bästa är nog att kalla det för något annat än pasta :). Kanske tunn, seg färskostomelett? Fast faktum är att det funkar ganska bra som pasta. Sonen som tidigare var ett riktigt pastamonster godkänner rätten både som tagliatelle och som plattor i lasagne.

Hemma hos oss kallar vi det Rasta! :)

• Like 4

Fina tips man får här!

Uppenbart ett gäng livsnjutare som huserar här.

Min frukost: två kokta ägg, lite smör och en apelsin.

Lunch på restaurang: havets wallenbergare med smält smör och ärtor samt råkost.

Fika: halv bit sockerkaka som jobbarkompisen bakat

Kvällsmat: champinjonomelett och coleslaw.

Inte så strikt med andra ord men det blev hyfsat ändå, 67 kh enl Lifesum-appen.