Kajsa576 Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Frukost/lunch: 6 skivor ost (36 gram) Bregott Havsalt, Kaffe + 2 kokta ägg mosade med 15 gram smör. Middag: 2st Wiener Pölse (125 gr) 200gram kokt blomkål med 17 gram Kokosolja (Mums) och 50 gram Räksallad. + Linfrön (krossade) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Luch: LCHFpankis Middag: Fiskgryta Allehanda 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Lunch: Ostomelett med herrgårdsost, ingen höjdare. Föredrar någon starkare ost. Middag: Kyckling i kokosmjölk med citron och bladspenat. Gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Frukost, Smör o kokosoljekaffe Middag, Feta/nötfärs biffar och ångad, närodlad "sprouting broccoli" med lite extra smör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Blomkåltortillas med rester från örtkycklingen jag åt för någon dag sedan Till det blev det en vitlökssås gjord på yoghurt. Om någon vill ha receptet på Blomkåltortillas så har jag det på min blogg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Minutgryta med färdigkokt kött fån frysen, kokosmjölk och svarta oliver. Lite spiskummin salt och peppar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Dagens frukost: två löskokta ägg, en tesked smör och en halv grapefrukt. Lunch: stekt laxfilé med fetaost och oregano, till det stekt vitkål med sambal oelek och pumpafrön. Mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Ägg till frukost Lunch blev surkål med rökt fläsk hopkokt med en del buljong och kummin Middag blir gårdagens kycklinggryta med vitlök, ingefära, kål, pumpa, lök morot och grädde. Kirskålen har börjat titta upp och nässlorna, får bli soppa i morgon 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Stekt ägg till Frukost, en bit opastöriserad Brie Lunch, ca 60 gram grillad Kyckling med skinn, från igår. Middag kommer att bli Laxfilé med Pesto och Broccoli. Skuttelihopp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 I morse var jag rejält hungrig så jag åt havregrynsgröt, en halva av en stor apelsin, vitkål, en omelett på 2 ägg, 3 kokta potatisar, 1 liten ostsmörgås och 1 liten smörgås men en korv skuren i bitar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Receptet till dagens kvällsmat hittade jag i senaste "Allt om LCHF". Sellerisoppa med kräftstjärtar. Mums! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 laxsashimi med tlllbehör, picklad ingefära, kimchi, sjägräsnudlar, sesamfrön. Gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Dragen älg med zucchinispagetthi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Vad körde du för recept på den dragna älgen? Har hjortkött jag tror blir gott så. Jag stekte flundra idag, smörstekta sockerärtor och kokt blomkål och jordärtsskocka till samt citron cf. Snabbmat helt klart kokt blomkål med olivolja på är väldigt gott, så lite flingsalt på sockerärtorna. Hade mer sockerärtor kvar än jag trodde, så det blir nog lite frossa ett tag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jag lagar aldrig mat efter recept, och de gånger jag försöker följa ett så brukar det alltid sluta med improvisation i alla fall Men eftersom älgkött ät rätt magert, så använde jag en rejäl skvätt olivolja. Denna blandade jag med vitvinsvinäger (enda vinägern hemma), lök, salt och kryddor (enbär, rosmarin mm) och hällde över köttet. Eftersom jag utgick från fruset kött så blev det många timmar i ugnen. När köttet var klart hällde jag över spadet i en gryta, och lät det koka ihop. Därefter "redde" jag med lite tomatpuré och rörde ned en klick créme fraiche. Såsen hällde jag tillbaka över köttet. Hjort tror jag blir gott som draget! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Raclette igen <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Crock-pot chiligryta!!! http://www.mypaleoliving.blogspot.se/2013/06/crockpot-paleo-chili.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Jag lagar aldrig mat efter recept, och de gånger jag försöker följa ett så brukar det alltid sluta med improvisation i alla fall Men eftersom älgkött ät rätt magert, så använde jag en rejäl skvätt olivolja. Denna blandade jag med vitvinsvinäger (enda vinägern hemma), lök, salt och kryddor (enbär, rosmarin mm) och hällde över köttet. Eftersom jag utgick från fruset kött så blev det många timmar i ugnen. När köttet var klart hällde jag över spadet i en gryta, och lät det koka ihop. Därefter "redde" jag med lite tomatpuré och rörde ned en klick créme fraiche. Såsen hällde jag tillbaka över köttet. Hjort tror jag blir gott som draget! Låter som min matlagning, recept är inspiration, inget som ska följas slaviskt Verkar gott, ska testas här hemma idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Crock-pot chiligryta!!! http://www.mypaleoliving.blogspot.se/2013/06/crockpot-paleo-chili.html Har du en Crock-Pot gryta? Fungerar den bra? Jag antar att man kan använda en vanlig gjutjärnsgryta också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Sk på Näs slott och äta viltbuffe ska bli spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Dagens frukost: lchf-våfflor med hallon och vispgrädde ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Dragen hjort blev kalasgott! Tog en bogbit, halvfrusen och så olivolja, smör, enbär, rosmarin, mynta och citronmeliss, lagerblad, lök och morot. Stod i ugnen från halv tolv till halv fem. Smälte i munnen tillsammans med gräddsås baserat på spadet från stekgrytan. Otroligt nöjd med resultatet Jordärtskockor och pumpa till det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Gryta med kycklinglever, bacon, purjo, tomatpuré och en skvätt konjak står och puttrar. Till den råstekt riven blomkål och finhackad purjo. Å en stor stor grönsallad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Utomhusgrillen på… Spanska choritzo, till det hemlagad Räksallad och Massor av Babyspenat, + liite Babytomater. Satt fint, efter en härlig dag i Soliga trädgården.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Stekt lax med avokado och aioli <3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Helstekt lammentrecote med fetaoströra och surkål 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Carbonara med kokt strimlad vitkål. Favvomat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 lunchen idag blev köttsoppa då jag hade kokat buljong på köttben. Köttet på dem är perfekt att dela med fingrarna och ha ner i en soppa med buljong och diverse grönsaker. Gott och mättande 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Igår: Osso Buco med gremolata på gräsbetad oxlägg, idag: hönssoppa (om den blir färdig nån gång, fortfarande konsistens gummianka på hönsen efter närmare två timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Hittade färdig ost och chilipeppar-fyllda kyklingbröst på affären. Så jag åt det, och toppade med tzatziki för att få upp fetthalten lite. Något rent sanslöst gott var det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 lunch: sidfläsk(41% fett), bearnaise, huvudsallat middag fetaostbiffar på blandfärs. pepparsås, huvudsallat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Gjorde pizza med mandelmjölsbotten, blir riktigt bra tycker både jag och maken. Jag har haft pizza cravings ett tag och den tillfredsställer den helt hemgjord pizzasallad till. Imorgon blir det nog hjortstek med ugnsstekta grönsaker till. Mumma! Och efterrätt, har plockat fram sista litern egenodlade jordgubbar från i somras som får bli lite söndagsnjutning men jag har inte bestämt helt vad det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Maken har blivit lite kostintresserad till slut :-) han fixade kryddsmöret till entrecoten igår. Vitlök och grönpeppar ihop var för mej en otippad kombo, men riktigt gott.. Det var däremot inte entrecoten, som lutade mer åt skosula. Fy vad besviken jag blev... Men vi blev ju mätta i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Igår blev det ankbröst med baconlindad sparris. Barnen fick baconlindade potatisstavar istället. Inte dumt alls, och nu har jag dessutom en liten burk med ankfett sparad i kylen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Igår åt jag huvudmålet redan 11:30 eftersom jag var galet hungrig redan då - en jättebit stekt lax med ungsrostad palesternacka. På det fettkaffe. Sen fika vid sjutiden med ngr små ketobollar och earl grey-té, köpt på hälsokosten vilket kändes bra med tanke på gårdagens socker-i-té-larm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Idag blir det, Knaperstekt Ribbestek, broccoli och kanske en klick Bea till middag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Idag blir det, Knaperstekt Ribbestek, broccoli och kanske en klick Bea till middag. Det låter lite. Hur många kcal äter du per dygn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Idag lagade jag älgstek i stekpåse i ugnen. Till det blev det trattkantarellsås och blomkålsstomp. Om jag får säga det själv var det, det godaste jag ätit på länge (och ändå gillar jag maten jag lagar för det mesta ). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Det låter lite. Hur många kcal äter du per dygn? ca 1500 per dag, men jag åt ju även 2 ägg + smör till "Brunch" och 4 skivor gräddost med 10 gram smör på. Och Middagen blev 200 gram ribbestek och stomp på broccoli och blomkål. Hm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 ca 1500 per dag, men jag åt ju även 2 ägg + smör till "Brunch" och 4 skivor gräddost med 10 gram smör på. Och Middagen blev 200 gram ribbestek och stomp på broccoli och blomkål. Hm.. Ja vad som är lagom och vilken sammansättning som är bäst för en person är ju inte så lätt att veta men om du fortsätter att känna dig trött så kan du ju starta en tråd där du beskriver vad du äter och be om synpunkter från andra som äter LCHF. Jag gör inte det men har läst mycket i forumet och en del har fått rådet att äta lite mer fett och mindre protein men det är ju mycket att väga in och jag vill ju inte norpa den här tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Klev upp i ottan och lagade lunchlådor. Renskavsgryta med mycket grädde, toppat med västerbottenost och en klick tzatziki, är vad mina lunchar består av fram till och med onsdag. Mmm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Kaffe med mjölk (vilket jag försöker sluta med men då vill inte magen jobba alls, så då försöker jag med svart men då får jag så sablans ont... jaja), och en omelett på tre ägg, ett antal champinjoner och en mängd smör och salt. 5000 ie d-vitamin. Ett nät babybel, en avokado. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Kaffe till frukost + D-vitamin 2500 ie.. Omelette naturell, pizzasallad. till lunch Varmrökt lax, dillmajjo, sallad 1/2 tomat till Middag. Hej hopp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Frukost: turkisk yoghurt, valnötter och en halv grapefrukt Lunch: kyckling med sallad på rotselleri, zucchini, majonnäs och citronsaft Mellanmål: två ostskivor Kvällsmat: gryta på stekt fläskkött, champinjoner och purjolök, kryddat med ingefära och peppar. En bra dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Frukost: Äggröra på tre ägg och lite grädde, smörstekta champinjoner och en klick färskost med gräslök. Lunch: Stekt färs och blomkål.Kvällsmat: Grönkålschips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted March 18, 2014 Popular Post Share Posted March 18, 2014 Idag blir det pulled porc. MAKEN (!) kom ihåg att jag ju hade köpt en karre som jag skulle göra "pol pot" av.. vad blev det av den? Bums in i ugnen så fort jag kom hem efter träningen så får den gosa till sej där tills det blir lagom för middag. MAKEN (!) hade läst i en tidning att pulled porc med tomat var gott, så denna gång är det en burk tomater, lök, vitlök och spiskummin.. TÄNK att han börjar i alla fall fundera på recept!!! Inte illa efter 68 år 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Huj... Lunch: 70 gr tonfisk, , salladslök, 1 ägg, 32 gram Majjo, Mums! Middag: Kajsa á lá Improvisation: Svettade Spetskål, Brocolli, Slantar av Choritzokorv (4 gram Kollisar/100gr), tillsammans med Spiskummin, Curry Vitlök, Färsk riven Ingefära. In i ugnen tillsammans med,Jalapenjioz, 1,5 dl Grädde och täck med Västerbottenost. Serveras med färska små Tomater utan innanmätet, och Stjälkselleri! Jummie! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Idag blir det pulled porc. MAKEN (!) kom ihåg att jag ju hade köpt en karre som jag skulle göra "pol pot" av.. vad blev det av den? Åh, "pol pot"!!! ? Skrattar högt och fortsätter le inombords - älskar sånt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Min frukost idag: två kokta ägg, en klick smör och en apelsin. Lunch: rester av fläskgrytan från igår. Mellanmål: en sked kokosolja. Kvällsmat: sallad med kyckling, ädelost, halvt äpple, rödlök, paprika, tomat samt en dressing på creme fraiche och lite sweet chilisås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Frunch: 70 gram Tonfisk, 22 gram Majjo, 18 gram Blekselleri, 18 gram Purjo, 2 kokta Ägg, havsalt + svart peppar. Middag: Ingen aning!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts