Jump to content

Vad blev det för mat idag då?

Bob
 Share

Recommended Posts

Ägg till frukost

Lunch blev surkål med rökt fläsk hopkokt med en del buljong och kummin

Middag blir gårdagens kycklinggryta med vitlök, ingefära, kål, pumpa, lök morot och grädde.

Kirskålen har börjat titta upp och nässlorna, får bli soppa i morgon :)

• Like 1

I morse var jag rejält hungrig så jag åt havregrynsgröt, en halva av en stor apelsin, vitkål, en omelett på 2 ägg, 3 kokta potatisar, 1 liten ostsmörgås och 1 liten smörgås men en korv skuren i bitar.

• Like 2

Vad körde du för recept på den dragna älgen? Har hjortkött jag tror blir gott så.

Jag stekte flundra idag, smörstekta sockerärtor och kokt blomkål och jordärtsskocka till samt citron cf. Snabbmat helt klart :) kokt blomkål med olivolja på är väldigt gott, så lite flingsalt på sockerärtorna. Hade mer sockerärtor kvar än jag trodde, så det blir nog lite frossa ett tag :)

Jag lagar aldrig mat efter recept, och de gånger jag försöker följa ett så brukar det alltid sluta med improvisation i alla fall :)

Men eftersom älgkött ät rätt magert, så använde jag en rejäl skvätt olivolja. Denna blandade jag med vitvinsvinäger (enda vinägern hemma), lök, salt och kryddor (enbär, rosmarin mm) och hällde över köttet. Eftersom jag utgick från fruset kött så blev det många timmar i ugnen. När köttet var klart hällde jag över spadet i en gryta, och lät det koka ihop. Därefter "redde" jag med lite tomatpuré och rörde ned en klick créme fraiche. Såsen hällde jag tillbaka över köttet.

Hjort tror jag blir gott som draget!

• Like 1

Jag lagar aldrig mat efter recept, och de gånger jag försöker följa ett så brukar det alltid sluta med improvisation i alla fall :)

Men eftersom älgkött ät rätt magert, så använde jag en rejäl skvätt olivolja. Denna blandade jag med vitvinsvinäger (enda vinägern hemma), lök, salt och kryddor (enbär, rosmarin mm) och hällde över köttet. Eftersom jag utgick från fruset kött så blev det många timmar i ugnen. När köttet var klart hällde jag över spadet i en gryta, och lät det koka ihop. Därefter "redde" jag med lite tomatpuré och rörde ned en klick créme fraiche. Såsen hällde jag tillbaka över köttet.

Hjort tror jag blir gott som draget!

Låter som min matlagning, recept är inspiration, inget som ska följas slaviskt ;)

Verkar gott, ska testas här hemma idag!

Dragen hjort blev kalasgott! Tog en bogbit, halvfrusen och så olivolja, smör, enbär, rosmarin, mynta och citronmeliss, lagerblad, lök och morot. Stod i ugnen från halv tolv till halv fem. Smälte i munnen tillsammans med gräddsås baserat på spadet från stekgrytan. Otroligt nöjd med resultatet :) Jordärtskockor och pumpa till det.

• Like 4

Hittade färdig ost och chilipeppar-fyllda kyklingbröst på affären. Så jag åt det, och toppade med tzatziki för att få upp fetthalten lite.

Något rent sanslöst gott var det.

Gjorde pizza med mandelmjölsbotten, blir riktigt bra tycker både jag och maken. Jag har haft pizza cravings ett tag och den tillfredsställer den helt :) hemgjord pizzasallad till.

Imorgon blir det nog hjortstek med ugnsstekta grönsaker till. Mumma! Och efterrätt, har plockat fram sista litern egenodlade jordgubbar från i somras som får bli lite söndagsnjutning men jag har inte bestämt helt vad det blir.

Maken har blivit lite kostintresserad till slut :-) han fixade kryddsmöret till entrecoten igår. Vitlök och grönpeppar ihop var för mej en otippad kombo, men riktigt gott.. Det var däremot inte entrecoten, som lutade mer åt skosula. Fy vad besviken jag blev... Men vi blev ju mätta i alla fall

• Like 1

Igår åt jag huvudmålet redan 11:30 eftersom jag var galet hungrig redan då - en jättebit stekt lax med ungsrostad palesternacka. På det fettkaffe. Sen fika vid sjutiden med ngr små ketobollar och earl grey-té, köpt på hälsokosten vilket kändes bra med tanke på gårdagens socker-i-té-larm.

• Like 1

ca 1500 per dag, men jag åt ju även 2 ägg + smör till "Brunch" och 4 skivor gräddost med 10 gram smör på. 

Och Middagen blev 200 gram ribbestek och stomp på broccoli och blomkål. Hm.. 

Ja vad som är lagom och vilken sammansättning som är bäst för en person är ju inte så lätt att veta men om du fortsätter att känna dig trött så kan du ju starta en tråd där du beskriver vad du äter och be om synpunkter från andra som äter LCHF. Jag gör inte det men har läst mycket i forumet och en del har fått rådet att äta lite mer fett och mindre protein men det är ju mycket att väga in och jag vill ju inte norpa den här tråden.

• Like 1

Klev upp i ottan och lagade lunchlådor.

Renskavsgryta med mycket grädde, toppat med västerbottenost och en klick tzatziki, är vad mina lunchar består av fram till och med onsdag.

Mmm.

• Like 1

Kaffe med mjölk (vilket jag försöker sluta med men då vill inte magen jobba alls, så då försöker jag med svart men då får jag så sablans ont... jaja), och en omelett på tre ägg, ett antal champinjoner och en mängd smör och salt. 5000 ie d-vitamin. Ett nät babybel, en avokado.

Frukost: turkisk yoghurt, valnötter och en halv grapefrukt

Lunch: kyckling med sallad på rotselleri, zucchini, majonnäs och citronsaft

Mellanmål: två ostskivor

Kvällsmat: gryta på stekt fläskkött, champinjoner och purjolök, kryddat med ingefära och peppar.

En bra dag.

• Like 1

Huj...

Lunch: 70 gr tonfisk, , salladslök, 1 ägg, 32 gram Majjo, Mums!

Middag: Kajsa á lá Improvisation: Svettade Spetskål, Brocolli, Slantar av Choritzokorv (4 gram Kollisar/100gr), tillsammans med Spiskummin, Curry Vitlök, Färsk riven Ingefära. In i ugnen tillsammans med,Jalapenjioz, 1,5 dl Grädde och täck med  Västerbottenost. Serveras med färska små Tomater utan innanmätet, och Stjälkselleri!  Jummie! :P  

• Like 1

Min frukost idag: två kokta ägg, en klick smör och en apelsin.

Lunch: rester av fläskgrytan från igår.

Mellanmål: en sked kokosolja.

Kvällsmat: sallad med kyckling, ädelost, halvt äpple, rödlök, paprika, tomat samt en dressing på creme fraiche och lite sweet chilisås.