Jump to content

Vad blev det för mat idag då?

Bob
 Share

Recommended Posts

lunch idag blev enkelt och snabbt, stekte bacon och tog ett rejält lass av pizzasalladen jag gjorde igår *mums*

Satt morötter på syrning efter en rätt lång startsträcka. Får se om sisådär en sex veckor om det blir bra :) 

Till kvällen blir det kycklinglevergryta, har inte bestämt vad jag ska äta till däremot. Köpte billig färsk broccoli igår, så kanske lite ångkokt sådan blir bra. Smakmässigt har jag ingen koll om det blir bra eftersom lever är något jag försöker lära mig att äta (maken älskar lever i alla former så inget går till spillo även om jag inte äter så mycket ;) )

Gott det låter. har redan förbrukat min middag… omelett med riven Västerbotten knaperstekt Bacon.

Får nog woka lite grönsaker i Kokoolja. Utan proteiner. För den kvoten är nog fylld för dagen. 

Maken bakar kaka med kokos, mandel, och så är det 70% mörk choklad med kokos ned stucket i kakan. FYY!

Den kommer jag inte att äta, men just för att det är kokos, så känns det svårare.

Hej Hopp! 

• Like 1

Dagens kvällsmat blev en gryta med nötkött, lök, vitlök och krossade tomater. Kryddade med spiskummin och sambal oelek efter inspiration härifrån tråden - tack Stoscha! :)

Till detta cole slaw (varför heter det det?) - ja, vitkålssallad med majonnäs- och senapsdressing helt enkelt. Mums!

• Like 2

gjorde pulled revbensspjäll i min nya crockpot som jag invigde (budget-variant centurion scr220 som kostade 300kr, men ändå var på 6,5liter)

hade dem i marinad över natten, sen hade jag ner den i crockpoten under tiden jag var på jobbet. middagen klar när jag kom hem :)

En drickyogurt, en knäckebrödskiva utan smör eller pålägg samt en kopp te med en rejäl klump honung i.

Nej, det var inte vad jag åt till lunch igår, det var vad hen som satt mitt emot mig åt. Själv njöt jag av en portion köttfärssås med zucchinispagetti, toppad med riven ost samt några klyftade körsbärstomater.
Vem av oss höll sig mätt längst, tror ni? :)

• Like 7

Ikväll blir det räkor, vin, Majjo spenat ägg.

Och skall sätta in en lergryta med Kalvytter-någonting.. som ska få mojsa i minst 6 timmar på 125 grader Ska bli kul att testa Polled….

Ska bjuda lill-familjen på det i morgon. Hoppas att Dottern kan äta det… Nygravid  :wub: och illamående.  ;)

Ikväll blir det räkor, vin, Majjo spenat ägg.

Och skall sätta in en lergryta med Kalvytter-någonting.. som ska få mojsa i minst 6 timmar på 125 grader Ska bli kul att testa Polled….

Ska bjuda lill-familjen på det i morgon. Hoppas att Dottern kan äta det… Nygravid  :wub: och illamående.  ;)

Vi ska också ha räkor, majjo och god ost.

Jag provade pulled porc hos dottern i Belgien, men i stället för karre råkade jag få kotlettrad (känner inte igen styckbitarna där) vilket inte alls blev lika lätt att dra isär eftersom köttrådarna går genom hela köttbiten. Smaken var OK, men jag var tvungen att skära sönder det med kniv för att få det här finfördelade. Dessutom är det torrare kött. Vet inte hur kalv är men du kanske behöver fetta upp den lite för att få rätta känslan? Du får väl experimentera

Grattis till blivande mormor. Jag ska pussa på min 2-årige dotterson om 2 veckor

• Like 2

Vi ska också ha räkor, majjo och god ost.

Jag provade pulled porc hos dottern i Belgien, men i stället för karre råkade jag få kotlettrad (känner inte igen styckbitarna där) vilket inte alls blev lika lätt att dra isär eftersom köttrådarna går genom hela köttbiten. Smaken var OK, men jag var tvungen att skära sönder det med kniv för att få det här finfördelade. Dessutom är det torrare kött. Vet inte hur kalv är men du kanske behöver fetta upp den lite för att få rätta känslan? Du får väl experimentera

Grattis till blivande mormor. Jag ska pussa på min 2-årige dotterson om 2 veckor

Kram! Oj glömde fetta, men det var ett fettäcke högst upp… Ska bli så kul med en till Bebbe, nr. 2  :D Snart kommer Räkorna fram.  ;)

Ska bjuda maken på lyxfrukost på sängen.

Kokta ägg, tonfisk, Kavlis ekologiska majonnäs och dekorerad med det fåtal räkor som inte gick åt igår. (katterna var ute, så det var ingen som tjatade på att de skulle ha)

Mmmm, störst av allt är kärleken  :wub:

• Like 2

Jag är sugen på fisk men maken gillar inte det. Kom att tänka på att jag gjorde baconlindad torsk åt sonen när han var ung och kinkig, så jag googlade på smakerna och fann detta. Precis vad jag är sugen att testa http://tildaskokovin.blogspot.se/2011/03/torsk-med-kramig-sas-med-bacon-senap.html?m=1

Åh, jag bara MÅSTE rekommendera den här torsken. Fast jag hade dubbelt med senap och det går nog ta litet till också.

Den blir bara ännu godare som rester. När jag var sugen på knaperiknus i går kväll slevade jag upp lite torskgryta i en skål och åt kall. Jag har småätit en helt portion kall och ska nog ta sista portionen som en frunch idag... Kall

• Like 3

Middagen blev: Rapsodlad Karré ( Hur det nu ser ut :rolleyes: ) Champinojonsås ( Så rackarns god den blev) Koka små små färska Champinjoner i Vispgrädde.

sjud länge. och smaksätt efter tycke. Den tjocknar ihop fint och smakar svamp!   :P 

Sallad på Spetskål, isbergssallad och avocado, gurka. MUMS! :D

Lunch: 2 kokta ägg med 1 msk Hollandaise.

Frukost: Skippade den.

Kvällsmat igår blev fläskkotlett kryddad med ingefära och cole slaw till. Klar favorit här hemma :)

Har slarvat med ätandet i helgen och det straffar sig med sug på kvällen. Inom hanterbara gränser, men ändå. Orkade inte tjafsa med mig själv igårkväll utan gjorde en sto kopp choklad sötad med stevia och mycket grädde i för att stilla det värsta. Jag vet ju varför det blev så, så det är bara att rätta till det! Lite mera fett till frukosten och noga med att äta lunch så blir det inget kvällssug sen. Hepp :)

Lunch idag blir rödspetta, citron cf och smörstekta grönsaker. Kvällsmaten är inte spikad, men ska tina köttfärs så jag lutar åt att t blir biffar med ugnsrostade grönsaker till.

• Like 1

Lycka är:

Att äta årets första nässel/ängssyresppa!

Nässlorna har kommit upp en bit, men ängssyran är inte så stor ännu. Hittade bara enstaka större blad.

Men det lilla räcker för att göra mig lycklig :)

Jag kokar bladen, saltar o pepprar. Mixar sen med stavmixern. Blandar i grädde, och serverar med kokt ägg och klippt gräslök eller persilja. Ska jag inte iväg på jobb, så pressar jag i en klyfta vitlök också.

• Like 2

Lycka är:

Att äta årets första nässel/ängssyresppa!

Nässlorna har kommit upp en bit, men ängssyran är inte så stor ännu. Hittade bara enstaka större blad.

Men det lilla räcker för att göra mig lycklig :)

Jag kokar bladen, saltar o pepprar. Mixar sen med stavmixern. Blandar i grädde, och serverar med kokt ägg och klippt gräslök eller persilja. Ska jag inte iväg på jobb, så pressar jag i en klyfta vitlök också.

Jag blir glad avdin lycka. Jag har aldrig provat att göra själv men jag vet att dt är en delikatess. Note to my self att hålla utkik på nässlor i år innan de blir pest.

• Like 1

igår och idag blev det köttfärssås med paprika och purjolök tillsatt (behövde göras åt) och smörstekt strimlad rödkål till. Har dålig aptit just nu, men köttfärssås går alltid ner. Lite riven ost på får upp energiinnehållet och lite extra smält smör. Funderar på att slänga in det som är kvar under ett ostlager och gratinera till kvällen.

Morgonmålet bestod av omelett med tunna chorizoskivor toppat med olivolja och till kvällsmat åt jag nyss nötfärsbiffar med bea samt sallad gjord av röd paprika, isbergsallad och vitkål ihoprörd med creme fraiche och majo samt spetsat rejält med olivolja. Antalet kolisar blev totalt drygt 30 gram idag, så numera verkar jag platsa bland dem som äter liberalt. Om en kvart ska jag kolla blodsocket för att skaffa kunskap hur den ökade mängden kolisar påverkar mig. 

stekt rödspätta, sockerärtor och resten av gårdagens cole slaw blev lunch idag. Till kvällen blir det fläskkotletter, ungsrostad pumpa, jordärtsskockor och någon mer grönsak, får se vad som finns och som frestar när det är dags att laga mat. 

Ska testa göra kokbanankex strax, ska bli intressant att se vad det smakar.  

Åt mig rejält mätt vid 14-tiden på laxkotlett, palsternacka i ugn, och aioli (majonäs på burk, med extra olivolja och en massa pressad vitlök). Efterrätt färska hallon med lite creme fraiche. Fortfarande stoppmätt och dricker nu en kopp svart kaffe. Brukar ofta fasta söndag till måndag men det känns som om det kommer bli närmare 20 h till nästa bit mat mot normala 16 h.

alltså kokbanankex.. Vilken grej! Jag har ätit lite för många eftersom de var så grymt goda, kan varmt rekommenderas :) Johanna hade lagt ut ett recept på svenska i tråden om resistent stärkelse, jag körde det här http://www.thepaleomom.com/2012/09/plantain-crackers-nut-free-egg-free.html

Visst är dom super? Synd bara att man äter upp dom så snabbt!

• Like 1

06:15 Te med en skugga mjölk

09:00 Hårdkokt ägg med lite salt

11:30 Lunch

Igår blev jag inspirerad av doktorns bloggande och http://curryandcava.com/ så på kvällen gjorde jag en god stark chickencurry, men jag drack Villa Garros till. Det åt jag på lunchen idag.

Nu blir det en liten portion av samma.

Här är mitt basrecept som jag varierar lite, det blev blomkålsris till och en klick creme fraich:

http://www.svt.se/niklas-mat/shashis-currykyckling-1

Idag blir det ryska Blinier a la LCHF med stenbitsrom, hackad lök, räkor, Creme Fraiche och tärnad ugnstekt Bacon till de som inte gillar rom och räkor :) Och skirat smör :)

Åh va bra att du skrev det, nu vet jag vad jag ska äta idag :) fast pumpaplättsvárianten! Mumma!

• Like 1

Idag åt jag bland det godaste jag vet, vitkål stekt i massor med kokosfett och kryddat med cayennepeppar så det blir lite hot, kycklingbitar stekt i smör och till det en kall sås av crème fraiche som jag rört ned gurkmeja i. Såsen blir alldeles gul med ordentligt smak av kryddan. Så enkelt och så galet gott!  :P

• Like 1

Frukost: äggröt med rostade pumpakärnor och en halv grapefrukt.

Lunch: stekt lever med gräddsås och blomkåls- och purjolöksmos.

Fika: pyttebit sockerkaka och en fjärdedel av en dammsugare (det spräckte ändå mitt kh-mål (som är 50 kh) men en gång i veckan bjuder jobbarkompisarna på fika och då vill jag vara med)

Kvällsmat: avokadosallad

äter kycklingsoppa till lunch. Kokosmjölk, kycklingbuljong, kyckling, broccoli, paprika, purjolök och gröncurrypasta. Snabbt och enkelt att laga till! Hade i en matsked kokosolja också för att få in lite mer fett. 

Igår åt jag surkål med fläsk, bland det godaste som finns :) Fräs fläsk eller bacon, häll på avrunnen surkål och så buljong och kummin, låt koka 45 min och njut!

Ikväll blir det något med köttfärs, men har inte kommit fram till riktigt vad än. 

• Like 1

Dottern och jag har tjejkväll i Belgien så vi ska äta en liten köttbit med det goda kryddsmöret zom jag gör av Oil&Vinegars Salsa brava med persillade.Jag vet inte om den såsen finns i Sverige, men nu har jag laddat upp med 3 flaskor så vi ska klara oss ett tag. Vi hittade Kerry golds smör som jag läst ska vara så gott. Till det lite ångad broccoli, oliver och parmesanfyllda soltorkade tomater.

Lunchen idag intogs där vi alltid äter lunch när vi är tillsammans. 3 portioner sushi och 1 portion grönt te glass delat på 2 personer på restaurang Ishiban i Aalst.

• Like 2