Bob

Vad blev det för mat idag då?

Recommended Posts

Idag, Påskafton, hade jag planerat jättemycket mat till alla. Men när jag vaknade idag och såg solen lysa......då ändrades hela konceptet. Tänkte att Nej, jag tänker inte stå i köket en sådan här dag.

Så jag packade ner silltårtan (som jag gjorde igår), ägg, laxröra, dryck samt mina gäster. Och drog iväg till stranden!

Så det blev en väldigt ovanlig påsklunch/middag :)

Men alla verkar nöjda iaf, hihihi.......och är det inte så att D-vitaminet kallas för lycko-vitaminet!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag, Påskafton, hade jag planerat jättemycket mat till alla. Men när jag vaknade idag och såg solen lysa......då ändrades hela konceptet. Tänkte att Nej, jag tänker inte stå i köket en sådan här dag.

Så jag packade ner silltårtan (som jag gjorde igår), ägg, laxröra, dryck samt mina gäster. Och drog iväg till stranden!

Så det blev en väldigt ovanlig påsklunch/middag :)

Men alla verkar nöjda iaf, hihihi.......och är det inte så att D-vitaminet kallas för lycko-vitaminet!

...i vad packade du ner gästerna? :P  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...i vad packade du ner gästerna? :P  ;)

I bilen såklart :) 

Sen så blev de packade av annat, men det är en annan historia, hahaha

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: ägghalva med Skagenröra (som blev över från Västerbottenostkorgarna), 2 skivor kallrökt Lax, 3 ostskivor. Babyspenat och Kaffe (Bra med rester ibland)  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med det fantastiska helgvädret fixade vi ihop en picnic med hela familjen vid ett trevligt utflyktsmål. Kokta ägg med räkor och majjo (försökte göra egen,en den var INTE ätbar så det blev snabbstopp vid en affär), pulled lamb med mitt fantastiska kryddsmör och grönsaker. Syrran hade Panerad kyckling, wraps och en yughurtsås med mynta som var rätt trevlig. Uppenbarligen var det inte så mycket smak av varandras... Men vår 87 åriga mor njöt av sällskap och omgivning.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grillade hamburgare med sallad blev det idag. Kan inte äta köpehamburgare men hemgjorda är ju hur gott som helst!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grillad Njurtapp, Bea, Broccoli.. Nooomi!

Halvfrysta Hallon o Creme Fraiche, Kanel. … Nooomi! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lunch blev köttfärssås (med mycket benbuljong i mumma) och stekt vitkål. Kvällsmat är vitkåls och rödlökssallad, kotlett och jordärtsskockschips (hittade det i en annan tråd här, guuuuuud så gott! Farligt gott..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lunch blev köttfärssås (med mycket benbuljong i mumma) och stekt vitkål. Kvällsmat är vitkåls och rödlökssallad, kotlett och jordärtsskockschips (hittade det i en annan tråd här, guuuuuud så gott! Farligt gott..)

Skickar mitt telefonnummer via pm, så du kan ringa mig när den här måltiden är klar nästa gång!! Ååååh, så gott det låter.

Här blev det skattjakt i kylen o skafferiet..........resulterade i en köttfärslimpa, fylld med ost som har blivit lite hård, bacon som hade gått i datum för två dar sen samt en mjuk morot som jag rev och rörde ner :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det sjötunga Florentine verkligen a la Cajsa Warg. Det är inte sjötunga, vitvinet ersattes av en skvätt rose som fanns kvar sen i påskas, grädeen ersattes av creme fraiche, smöret var slut så det var att skrapa ihop det sista av kokosoljan - både med smak och utan - all ost var riven parmesan, naturligtvis inget mjöl utan jag reducerade vinet till en kletig massa, och jag hade 2 trasiga ägg som jag trodde skulle bli kattmat, men gulorna gick att rädda. Men spenaten var riktig spenat :-) annars har jag väl varit tvungen att plocka nässlor och det vet jag inte om jag hunnit.

Faktiskt smakade det verkligen helt OK. Man behöver verkligen inte vara trogen recept för att åstadkomma nåt ötbart

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ugnsstekt ekokycklinglår med salvia, ångad grönkål och sparris, surkål, smöör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev limpmacka!!

Köttfärslimpa, skuren en cm av, som jag bredde vitlökssmör på, toppade med rädisor, purjo och några blad ruccola.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev limpmacka!!

Köttfärslimpa, skuren en cm av, som jag bredde vitlökssmör på, toppade med rädisor, purjo och några blad ruccola.

Snyggt jobbat! Limpmacka... Me like!
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat! Limpmacka... Me like!

Me too, superbra, blir inga problem med utflyktsmackor hädanefter :) Tack Naturist :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en annan tråd föreslog jag ceasarsallad och blev så sugen själv. I och med att jag hade allting hemma utom fräscha grönsaker och sardeller blev det ett snabbstopp på närbutiken och detta blev vår middag a la ICA. Maken gjorde mej "snällskap" i köket och tärnade ingredienser medan jag koncentrerade mej på dressingen <3

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besökte en kompis på hennes kolonilott häromdagen och fick med mig jordärtskockor och kirskål. ?

Till lunch idag blev det kyckling med gräddstuvad kirskål och smörstekt timjankryddad sqash och rödlök.

Till kvällsmat blir det jordärtskockor med smör, chevre och knaperstekt bacon.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Makens tvillingar fyllde år 29 år idag ich det är klart att man ger dem den önskade födelsedagspresenten att fira på hemmaplan. Det underlättar ju att makens ex och jag kan umgås..
Varierande grillade vad-heter-det-nu-då korvar (även vego) med ugnsstekta grönsaker och sallad. Efterrätten (eftersom vi har glutenallergi att ta hänsyn till) var nåt som jag ALDRIG kommer att köpa för att ha hemma!
Jag fick rekommenderad av en jobbarkompis att Triumfglass saltlakrits & chili var bara bra, så därför hade vi det som efterrätt.
Den var RIKTIGT jävla skitgod, så till och med en sån som jag, som är kinkig på glass var tvungen att lägga in kolhydratsautopiloten. Jag skickade med glassen som blev över med den son som skulle direkt hem, och själv kommer jag nog att undvika den allt jag kan... Både maken och jag längtade efter mer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacos!

blandade egen tacokrydda med spiskummin,cayenne, chili, paprika å vitlökspulver

hade nötfärs, CF å spenat till

Sen Low Carbs tortillabröd... Återstå att se hur bra kolhydraterna på förpackningen stämmer... står 3g/st men har också hört 12g/st. vi får se om jag svimmar snart :D åt tre styck!

var i alla fall gott med egen krydda!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återskapade lchf-röran som dök upp på bloggen för ett tag sedan. Blev rätt gott. Och mycket. Typ 8 lådor, varav hälften hamnade i frysen. Så har jag middag till veckan :D

Ska också göra pulled pork i slow cooker'n över natten. Får se hur det blir...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens och morgondagens matlådor på jobbet, Kycklingfilé med ugnsrostade rotfrukter, brysselkål, rädisor och kryddsmör.

140629_DSC_7209.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Västerbottensägg. Något jag tidigare panik-uppfann när jag kom hem efter 40 km cykling, tänkte röra ihop en snabb omelett (jag var rätt hungrig), och upptäckte att jag bara hade ägg och ost i kykskåpet. 

Tillagas som följande (1 stor portion):

* Knäck 3 ägg i en stekpanna på medelvärme

* Svartpeppra efter behag (men mycket)

* Täck med ett lager västerbottenost

* Stek tills äggen är tillagade (jag brukar sikta på en smått rinnig gula)

* Häll över på en tallrik (vik dubbel som en omelett)

Ät.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så varmt som det är blev det riktigt läge för nåt salt. Först matjes med creme fraiche och härlig hemodlad gräslök vid 3-tiden. (Jag som är uppe så tidigt hade hunnit med ett ägg med tonfiskmajonnäs också. Mitt på dagen gjorde jag en quiche lorraine med basturökt skinka och västerbottenost (helt utan pajdeg.. även om det är kokosmjöl är det onödig bukfylla). Den har vi precis ätit kall nu när temperaturen är lagom behaglig på varandan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv blev jag nyligen återigen påmind om Jills ostpanerade omelett, där man först lägger några skivor ost i stekpannan och när den blivit bubblig häller på omelettsmet:

http://www.jillsmat.se/artiklar/fantastiskt-ostpanerad-omelett/

Jag lade till strimlad rökt skinka och salladslök, några skivor tomat med oregano på samt smulade lite fetaost över. Har nu ätit den tre dagar i rad, så god blev den. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pizza Hut har öppnat i Uppsala... det är väl inte det första man tänker sej när man LCHF:ar, men de hade ribs med cole slaw på menyn som vi testade igår som take away så jag skulle slippa laga mat när tågen strular så.

Rekommenderas INTE. Det var nog inte så farligt med kolisar i dem när man hoppade över den där ilsket söta BBQ-såsen, men de var totalt smaklösa. Och cole slaw var en ynkligt liten torr burk med vitkålssallade som absolut inte sett nån majonnäs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stir-fry på shiritakinudlar. Riktigt gott.

Var egentligen sugen på Pad Thai, men det är lite mer jobb än jag var beredd att lägga ned en måndagskväll. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och jag gjorde en laxsoppa på kokosmjölk, ingefära, vitlök, salladslök, chili, fisksås, limeblad, tomater, babyspenat,lite finhackade morötter, lime och koriander.

Det blev också Thailändskt :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blir det köttsoppa kokt på märgben från ekologiskt grätesbeteskött, "vä klimpen" :P

Klimpen gjord på grädde och gelantin, lite salt och peppar. Men man får inte lägga ner klimpen i soppan, då smälter den, man får ha den på sidan om (en av de få gånger jag kan sakna vetemjöl) ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ikväll blir det hackebiff med lök, gräddsås samt grönsallad. Gräsbetat oxkött - har hittat en leverantör som kör det till jobbet i Lund på torsdagar om man beställer på söndagen  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittills idag har det blivit rester + ca 100 g mandlar. Resterna va en kyckling klubba med sås och med mos gjort på blomkål, morötter och smör. Såsen gjordes genom att koka en hel kyckling och massor med grönsaker (morot, tomat och fänkål) i kokosgrädde. Sen togs kycklingen bort, och resten mixades till en sås.

Senare idag blir det lågtempererad revbensspjäll, som är tillagad i ugnen med en ugnstemperatur på 100-120 grader. Köttet är marinerat med senap, och inlindat i folie när det är i ugnen. Till det blir det blomkålsmos och tomater. Saften från köttet kommer att åka ner i blomkålsmoset. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: Rysk yoghurt med en fjärdedels persika i bitar. Te med grädde.

Lunch: Halv entrécôte med smör och ratatouille. Lite hallon o grädde till efterrätt.

Mellanmål: två sorters ost, lite bregott, några oliver, te med mjölk.

Ikväll blir det buffe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SVAMP! Vi var ute i går kväll och plockade 3 bärkassar så vi har ägnat 5,5 timmaråt att rensa, tärna och koka svamp... lunch blev omelett med svampstuvning. Middag lutar åt minutgryta (färdigkokta köttbitar i frysen) med svamp, oliver och lite olika kryddor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har vi sommarvärme i Norrbotten så det blev grillat :wub:  Kyckling, halloumi, rostade grönsaker och en kall sås på creme fraiche, dijon och färsk timjan. Till det ett glas rött. Matglädje!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde köttbullar igår. Köpesvarianten brukar ju vara full av potatismjöl, så den undviks nog helst. Hur som helst går det även snabbt att göra själv, och godare blir det också. Dessutom så kan man ju välja kött som man vet är ok, och inte kommer från något slags förintelseläger där de har 23 kor per kvadratmeter och pumpar antibiotika kontinuerligt med dropp.

Själva receptet: För 2-3 rediga portioner (4+ om man har en massa annat till antar jag). 

500g nötkött.

1 ägg.

lite kalvfond.

salt, peppar, lite vitlökspulver.

Massera ihop ovanstående för hand i en bunke och rulla till bullar (extremt kladdig övning).

Stek i smör. Var försiktig i början när du vänder dem, då de inte är så fasta innan ägget börjat koagulera.

Plocka upp köttbullarna när de ser klara ut

Häll vispgrädde och en skvätt soja i stekpannan.

Vi har varit mycket sneaky och lagt smör, grädde, soja och köttsky, i en och samma stekpanna. Detta är alltså i stort sett definitionen brunsås. (det behövs inte redas med mjöl om man lagar sås på vispgrädde).

Lägg tillbaka bullarna.

Låt puttra ett tag till på lägre värme.

Inmundiga entusiastiskt

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fräste savojkål i smör från gräsbetade kor, hällde på grädde och salt o peppar. Fick puttra en god stund under lock. Gott med köttfärssås till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korvgratäng. 

Tärnade falukorv, knäckte ett ägg över, kryddade med svartpeppar och vitlökspulver, lade på skivade tomater och ost, och körde't i ugnen i 20 minuter.

Gott blev det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Birgitta Höglunds zuccinisallad med kapris och mkt citron och dill testade jag idag. Den är fantastiskt god! Fint alternativ när man äter mejerifritt. Till den hade jag kippers och det passade perfekt med den rökta smaken till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det "Tre runda till lunch":

1 mozzarella, 1 tomat, 1 ägg, kryddat med 2 msk olivolja och en nypa salt.

Enligt kostbevakningen.se blir det

19% protein

78% fett

2% kolhydrater

665 kcal

Enkelt att ta med i fickan till jobbet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost: varmt citronvatten, 3 st ostrullar med smör och gurka, två kokta ägg, en slev kokosolja, stort glas vatten med salt och äppelcidervinäger, stor kopp grönt te

11-kaffe

Lunch/middag: fisk i ugn med grönsaker och ägg

Kvällstugg: lite grönsaksrester från middagen med en stor klick smör

Recept på fisken kommer snart på min blogg :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg