Bob

Vad blev det för mat idag då?

Recommended Posts

Mmm vad gott det låter! Hur gör du rosmarinäpplena och tomatsmöret?

Klyftar äpple med skalet kvar och lägger det i en skål med lite grönsaksbuljong och färska rosmarinkvistar. Får ugnssteka tills äpplet är mjukt.

Tomatsmöret kräver att man har en Oil&Vinegar tillgänglig. Jag har inte kollat om deras Salsa brava finns i Sverige, eftersom det är mindre stökigt att ta sej till en sån affär när jag hälsar på dottern i Belgien. Men skulle det finnas är det bara tomatsås, smör och persillade. Man kanske kan göra nåt liknande med soltorkade tomater och chili.

Jag åt tomatsmöret på mina frukostägg nu. Det är helt beroendeframkallande

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blir det Broccolisoppa, hade så många buketter hemma… Purjo, vitlök, Broccoli, kycklingfond och Grädde… Salt & Peppar. Kanske har i lite Sambal oxå.  ;) Ägghalvor som topp på soppan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost stekt ägg med salami och ost.. och två esspresso.

Middag Köfte med auberginröra, grönsaker och youghurt med mynta och två glas rött.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det ovanligt tokigt med maten. Efter träningen åt jag mina frukostägg med smör ovanligt sent, så jag glömde bort att äta innan jag åkte till frissan kl 15.

Jag var inte Hulken men rätt låg när jag kom hem kl 18.30... Jo jag vet, det är lång tid, men jag färgas med 3 kulörer och har en ny hårförlängning som tar evigheter att fixa (kärringen är ju fåfäng!)

Som tur var hade jag halloumi hemma. Tomatsallad med rödlök, svarta oliver, basilika och italiensk salladskrydda (som innehåller druvsocker men är nödvändigsmak för mej just i denna rätt... Det är ju inte precis så att jag äter kryddan skedvis dagligen). Urspungsreceptet var panerad halloumi... men det skippade jag långt före LCHF. Det räcker gott bara att steka osten

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag åt jag en bit av lammsteken jag lagade i måndags. Med gräddsås och sallad. Mums!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är du påskfin nu då!

Det kan du ge dej på! Jag har en verkligt kreativ frisör som normalt skulle ge mej frossa. Men han och jag kommunicerar så bra så jag har varit där var sjätte vecka i 4 år. Han är den andra frisören någonsin som jag gått till mer än 2 gånger (alla förtjänar ju en andra chans). Eftersom jag inte ser längre än en hslvmeter utan brillor måste jag ha nån jag litar på. Förut var frissan ett värre prov än tandläkaren

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meatzza på nötfärs med fetaost, mozzarella, rödlök, tomater, aubergine, champinjoner. Blev mkt gott men den uppförde sig lite oväntat. Färsen läckte massor av fett vid förgräddningen och krympte då ihop en hel del.

När jag tidigare gjort på kycklingfärs blev koncistensen mkt bättre, höll formen bättre. Men smaken på meatzza med nötfärs var verkligen godare. Mer pizzalik, med tydligare aromer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föll för frestelsen att köpa en lammstek. Den står just nu i en lergryta i ugnen, tillsammans med lök, vitlök, citronsaft, citronskal, champinjoner och basilika (det skulle varit rosmarin, men fick gå under principen; man tager vad man haver). Det sprider sig goda dofter, jag hoppas det smakar likaså. I regel undviker jag stekar, speciellt lamm, då jag sällan tycker jag får till det. Till detta kommer jag att fixa till ett fett tillbehör. Receptet är hämtat från en blogg på nätet, dock ingen LCHF-blogg; http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/sagolik-lammstek-i-lergryta-med-vitlok.html

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag föll för frestelsen att köpa en lammstek. Den står just nu i en lergryta i ugnen, tillsammans med lök, vitlök, citronsaft, citronskal, champinjoner och basilika (det skulle varit rosmarin, men fick gå under principen; man tager vad man haver). Det sprider sig goda dofter, jag hoppas det smakar likaså. I regel undviker jag stekar, speciellt lamm, då jag sällan tycker jag får till det. Till detta kommer jag att fixa till ett fett tillbehör. Receptet är hämtat från en blogg på nätet, dock ingen LCHF-blogg; http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/sagolik-lammstek-i-lergryta-med-vitlok.html

Det vart faktiskt väldigt bra; mört, ingen koftsmak. Den där kombon med citron, vitlök och basilika gick inte av för hackor. Det blev mycket sky, som jag skulle vilja ta tillvara på. Vad tror ni, om man kokar, reducerar ner den, och sen spär med grädde? Jag gör inte så ofta sås nuförtiden, på det sättet. Förr använde man ju mjöl.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vart faktiskt väldigt bra; mört, ingen koftsmak. Den där kombon med citron, vitlök och basilika gick inte av för hackor. Det blev mycket sky, som jag skulle vilja ta tillvara på. Vad tror ni, om man kokar, reducerar ner den, och sen spär med grädde? Jag gör inte så ofta sås nuförtiden, på det sättet. Förr använde man ju mjöl.

Lamm är jättegott. Jag gjorde min variant av påskalamm som pulled i år, eftersom jag hade ont om tid för köksaktiviteter. Pulled sköter sej ju själv.

Man kan ju förtjocka sås med t ex äggula om man behöver. Eller låta grädden koka ihop (det är jag jättedålig på eftersom man måste passa den. Jag har alltid för många saker på gång så jag brukar antingen bränna den eller behöva storstäda spisen). Om man bara gör precis lagom för en måltid kan man använda en pyttegnutta guarmjöl. Den binder väldigt myckey vätska så den måste doseras försiktigt. Den går dock inte värma då... Det blir "slemmigt men mättande"

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Anna-Lena: jag gjorde precis som du var inne på: blandade skyn med grädde och lät det puttra tills såsen började tjockna. Väldigt enkelt o blev kanongott!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lamm är jättegott. Jag gjorde min variant av påskalamm som pulled i år, eftersom jag hade ont om tid för köksaktiviteter. Pulled sköter sej ju själv.

Man kan ju förtjocka sås med t ex äggula om man behöver. Eller låta grädden koka ihop (det är jag jättedålig på eftersom man måste passa den. Jag har alltid för många saker på gång så jag brukar antingen bränna den eller behöva storstäda spisen). Om man bara gör precis lagom för en måltid kan man använda en pyttegnutta guarmjöl. Den binder väldigt myckey vätska så den måste doseras försiktigt. Den går dock inte värma då... Det blir "slemmigt men mättande"

Tack för tipset! Jag gjorde också en lite halvpulled variant; lergryta - en timme i 100* - vrid upp till 225* - kör en timme till ca på 1 1/2 kg. Man skulle gärna ha temp i, men jag hoppade det. Nej, jag håller med, alltför långa seanser i köket orkar man inte med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
@Anna-Lena: jag gjorde precis som du var inne på: blandade skyn med grädde och lät det puttra tills såsen började tjockna. Väldigt enkelt o blev kanongott!

Tack för tipset! Det ska jag prova :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En smaskig kycklinngpaj med färska champinjoner, paprika och fetaost.

Den tillagades förresten på rester av en Bosarp-kyckling. Denna lilla pippi på ca 2 kg har därmed räckt till följande:

• En middag till 4 personer (varav två tonårspojkar)
  • En matlåda till jobbet
  • Pytt i panna till två tonårspojkar
  • En paj på ca 5 portioner
  • 2 portioner kycklingsoppa

14 portioner av en kyckling tycker jag är ganska okej:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En smaskig kycklinngpaj med färska champinjoner, paprika och fetaost.

Den tillagades förresten på rester av en Bosarp-kyckling. Denna lilla pippi på ca 2 kg har därmed räckt till följande:

• En middag till 4 personer (varav två tonårspojkar)
  • En matlåda till jobbet
  • Pytt i panna till två tonårspojkar
  • En paj på ca 5 portioner
  • 2 portioner kycklingsoppa

14 portioner av en kyckling tycker jag är ganska okej:)

Ja, den  är så bra! De räcker verkligen långt. Jag brukar också liknande. Dessutom koka god fond på skrovet som jag fryser in i små portioner.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag: Hel ugnsstekt pinklax med eko-citron, dill och mycket smör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den  är så bra! De räcker verkligen långt. Jag brukar också liknande. Dessutom koka god fond på skrovet som jag fryser in i små portioner.

Ja, min soppa gjordes just genom att koka musten ur skrovet. Gôrgôtt! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen ordning alls idag… städat, provsmakat spjäll, 2 köttbullar och strömmingslåda, 1/2 strömming..  I morse 2 ägg. 

Glad Påsk! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk att vara tjatig och upprepa från andra trådar, så är fonder/buljonger i mitt tycke det ultimata sättet att ta till vara på det bästa och sista ur det man tillagat, det må vara kyckling, nöt, fisk eller räkor. Men man "suger" ur det sista av nyttigheterna och jag känner mig "rik" när jag fryser in detta "energitillskott" :)

Jag kokade fond på skrovet av Bosarps kyckling förra helgen, den blev underbar.

Idag har jag kokat buljong på ekologiskt, gräsbetat högrev, vilket jag gör ungefär en gång i månaden och dricker varje dag till frukost, helt perfekt :)

Vem behöver frallor och musli ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

frukost - kokospannkakor, mellis - ketobollar och sen påskmiddag - lax, aioli och sparris, vin och sen åt jag faktiskt tre After eight till whiskyn och kaffet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

frukost - kokospannkakor, mellis - ketobollar och sen påskmiddag - lax, aioli och sparris, vin och sen åt jag faktiskt tre After eight till whiskyn och kaffet.

Inte bra med after eight ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår ballade jag ur... Visserligen fortfarande "lchf" men usch, mådde inte bra av det. Började bra med yoghurt med kokosflingor till frukost samt äggmjölkslatte. Lite senare drack jag te med kokosfett. Sen en halv fläskkarréskiva med coleslaw. Helt ok. Men sen... Gjorde nån slags ketobollsröra som jag åt med sked.toppade detta med osttärningar med smör. Kände mig omättlig men sen... Urk! En löptur på kvällen gjorde att det kändes lite bättre. Nu har jag sovit och ätit äggröt. Snart ska jag iväg på yogan. Solen skiner. Idag blir en bättre dag.

Glad påsk till er alla!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blir det Påskbrunch:

sill, Skagenröra i Västerbottenostkorg, ägghalvor räkor o Majjo, Köttbullar, Revbensspjäll och sallad. 

GP!  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg