Gladan Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Fy fan alltså vad spisen ser ut efter man lagat mat! Fettstänk uppåt väggarna.... Och fett disk.. Fett överallt! Tacka vet jag den fettsnåla tiden då allt var vattenlöslig och lätt att torka bort med en trasa... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Kanske borde du skaffa ett lock till stekpannan Sen ska man ju heller aldrig spola ner stekfettet i vasken efteråt eftersom det då kan bli ett stopp långt ner där rören är kalla Bäst att skrapa ur stekpannan när det svalnat (om man nu inte käkar upp det förstås) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag fick tipset att använda slickepott till disken förutom toapapper . Men visst har det blivit jobbigare. Dock är detta typ den enda nackdelen och inte en "ytterligare" . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Inga problem för mig.. varesig med spisen eller avloppet.. jag äter upp allt fett och låter inget gå förlorat! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag tycker det kan vara svårt att slicka rent överallt, tex i botten på tallrikar, och har inte än börjat slicka på spisen . 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Men då är det väl dags att skaffa hund! Älskar fett och har en sträv tunga... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 Har två hundar, men dom vill jag inte ha upp på spisen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Ja fett blir det men under min viktväktarperiod så var det olja som gällde än om lite. Det fettet kladdade igen fläkt och spis ännu värre! LCHF-fettet är äkta fett och man löser det lätt med diskmedel. Oljefettet blev hårt som kåda i fläkten. Föredrar faktisk smörfettet. Ett tips är också att laga maten i lergryta eller att tillsätta fett efteråt i form av kalla cremefraichesåser, kryddsmörs osv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Under en längre tid har jag funderat på att sätta en spegel bakom spisen. Först (när jag såg det på en bild) tänkte jag att visst är det urläckert men fy för att torka av den! Men i ärlighetens namn är det ingen höjdare att torka det matta, lite ojämna kaklet heller, kanske rent av är lättare med en blank yta..? Ska snart flytta... Kanske kan bli så i nästa kök? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Fy fan alltså vad spisen ser ut efter man lagat mat! Fettstänk uppåt väggarna.... Och fett disk.. Fett överallt! Tacka vet jag den fettsnåla tiden då allt var vattenlöslig och lätt att torka bort med en trasa... Köp flytande galltvål. Du kommer tacka mig för rådet, speciellt när du ser hur det rengör dina fälgar på bilen senare och avfettning förefaller som rent mesigt skit http://galltval.se/ Finns att köpa på ICA. Dessutom är det skitdrygt och miljövänlig naturprodukt! Och som någon sa.. fettet ska du äta, inte slänga Testa att steka på lägre värme så det inte stänker så mycket. Det har gjort susen för mig i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts