Josifineriksson Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Hej! Nu under ett års tid har min vikt plötsligt ökat allt för mycket för min smak, från 65 till 80kg! Då jag känner att jag inte riktigt hittat någon "diet" eller någon annan metod för att gå ner i vikt som jag tyckt passat mig, har jag struntat i det. Det resulterade ju dock ännu några extra kilon som matade mitt självförtroende gott. Eller? Jag behöver hjälp att komma igång, och, jag antar att ni alla har varit där.. Och ni som har lyckats.. Då har jag några frågor till er! 1) Vad tycker ni är rimligt att äta under en dag? 2) Vad exakt åt ni under en dag? 3) Följde ni något slags schema, isåfall, hur såg det ut? 4) Hade ni något hjälpmedel? (Böcker, tillskott osv) Väldigt tacksam för svar! Orkar inte gå en dag till med mig själv! Det är så himla deprimerande att kolla sig i spegeln, och hata sig själv för det man ser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Hej! Jag tycker du ska satsa på Lchf Det är den mest problemfria kosten man kan tänka sig och du kommer alltid att känna dig mätt vilket förstås underlättar det hela. 1. Ät dig bara mätt på bra Lchf-mat 2. Sträva efter fördelningen 5% kolhydrater 20% protein och resten fett Exakt vad du äter väljer du själv 3. Nä! 4. Du hittar all hjälp du behöver på nätet (tex här eller på kolhydrater.ifokus) men visst är det kul med en bok i handen också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Om du funderar på LCHF, så finns det anvisningar för nybörjare både här på kostdoktorns sida, och på kolhydrater.ifokus.se. Och jag tänker komplettera dufvas råd om 5% kolhydrater 20% protein och resten fett med: det handlar om energiprocent, inte om mängd - så det är inte så mycket fett som det låter. För att göra råden enkla: undvik spannmål, socker och stärkelse, ät normalt med protein och var inte rädd för fett. Stek i smör eller kokosfett, använd inte lightprodukter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Du behöver förutom kostråd en del peppning också: läs på www.lchfingenjoren.se Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Följ ovanstående råd. Glöm inte att även dra ner på alkohol (särskilt öl) och försök att stressa av, sov mycket och ev börja med andningsövningar/meditation/avslappning för att få ner stresshormoner i kroppen som kan hålla fast i kg´on. Ge dig själv en LCHF-kokbok i julklapp. Man kan behöva lite inspiration kring måltider så där i början innan man lär sig vad man kan njuta av och vad man bör hoppa över. Surfa runt här på KD sida, finns massor med bra nybörjarinfo. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Hej, det är mycket att tänka på, mer än man tror. Det är bra att läsa på och lära sig om blodsocker, insulin, kolhydrater, fett mm mm. Kostdoktorn har flera snabbkurser man kan läsa. Det som funkade för mig var att äta som vanligt, i princip husmanskost, men byta ut potatis, ris, pasta, bröd och andra liknande kolhydratrika produkter mot grönsaker som växer ovan jord, typ sallad, och en massa kål, köp en sk mandolin för att få riktigt tunna strimlor kål att ha i sallad. Tex köttbullar (på blandfärs med grädde i smeten), gräddsås med extra mkt smör, och strimlad spetskål som fått bada i kokande-salt-vatten 1-2 minut. Man kan se det som att i den förhatliga matpyramiden har jag bytt ut det undre lagret av kolhydrater mot ovanjordgrönsaker. Många som börjar med LCHF ökar på mängden mejeri och kött jämfört med tidigare och kan då få problem att gå ner. Så öka istället mängden smör (smör är ok mejeri liksom fet lagrad ost), olivolja, kokosolja och grönsakerna. Se till att inte bli hungrig mellan varven. Ett tips är att ta en bit fet lagrad ost som mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen, eller smör/kokosfett i kaffet, kanske oftare, särskilt i början var det viktigt för mig, nu spelar det ingen roll. Sötsaker bör du skippa i början, sen kan man få en chokladbit ibland.. Frukt motsvarande ett äpple ok dagen max, inte mer. Till slut det viktigaste av allt, sluta med alla glutenprodukter. Opioiderna som bildas av glidinet i gluten styr aptiten och gör att vi känner beroende och längtan till bröd/pasta. När du blivit befriad från opioidernas inflytande kommer din kropp att känna hunger när cellerna behöver näring/energi, inte när belöningcentrumets morfin receptorer vill ha sin belöning. När du är nere på din målvikt och glutenfri så kommer du ha kontroll och vet hur du ska balansera och kompensera små avsteg. Träning var inte viktigt för mig. Vikten rasade på kostbytet. Vi ser fram mot att få följa dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josifineriksson Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 Tack så jättemycket för alla bra svar! Får ta mig till affären och försöka få ihop en bra matkasse så jag kan börja!! Tack igen!! :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Ett boktips som jag tycker var en bra ingång: Lars-Erik Litsfeldts bok "LCHF på 14 dagar". Det är lite teori varvat med färdiga menyer för två veckor. bara gör som där står och du behöver inte tänka så mycket. Under tiden läser du texterna och förkovrar dig på nätet. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Hej, det som mättar mej bäst för dagen är: 3 stycken lättstekta ägg och 1/3-dels paket stekt bacon.. Jag är 49 år, ca 166 cm lång och i normalstorlek utan sk. metalbola problem, men med kronisk värk och ADHD.. LCHF är för mej det ultimata sättet att äta och leva på.. Fettet i maten (alltså mat som steks i smör eller cocosolja och råvaror med bra fetter i) är det som gör att man blir mätt på lite mindre mängd mat än man åt innan så att säga, så äter jag exempelvis kyckling så vet jag att jag inte kommer att stå mej lika bra som jag gör på nämnda ovan ägg och bacon, så med kycklingen gäller det att "lägga till" mer fett utöver så att säga.. Lite så tänker jag bland annat för att få in tillräckligt med fettmängd i maten så att jag inte blir småhungrig mellan måltiderna.. Stort lycka till och ska bli skoj att följa dej här`?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josifineriksson Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 Anette, är det allt du äter under en dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Anette, är det allt du äter under en dag? Fråga inte efter vad någon annan äter, eller hur mycket. Du ska inte bestämma i förväg hur mycket du ska äta, utan äta bra mat när du är hungrig, sluta när du är nöjd, och sedan vänta tills du är hungrig igen. I början är det vanligt att vara extra hungrig, för kroppen är inte van vid den här sortens mat. Det går över. Om jag får gissa, har AnetteB beskrivit sin frukost, och möjligen äter hon sedan middag på kvällen. Själv skulle jag kunna äta det till lunch eftersom jag inte gillar frukost, och sedan middag. Men sådant, om man äter mer sällan, det ger sig med tiden. Man ska inte stressa med sådant; i början ska man bara äta bra och vänja sig vid det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Anette, är det allt du äter under en dag? Hi hi hi... oj neej neej Snacka om att bara lämna en halv kommentar och sen dra, sorry Det jag menade med att om jag äter ägg och bacon på förmiddagen så blir jag inte hungrig förrän ca 6-8 timmar senare och då äter jag middag så att säga.. Men om jag äter nåt annat så blir jag hungrig tidigare på dagen, och ibland även oftare. Efter att man ätit LCHF några år som jag nu gjort, så känns det direkt att det intagits för lite fett i mina måltider. Det var lite det jag ville komma fram till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Fråga inte efter vad någon annan äter, eller hur mycket. Du ska inte bestämma i förväg hur mycket du ska äta, utan äta bra mat när du är hungrig, sluta när du är nöjd, och sedan vänta tills du är hungrig igen. I början är det vanligt att vara extra hungrig, för kroppen är inte van vid den här sortens mat. Det går över. Om jag får gissa, har AnetteB beskrivit sin frukost, och möjligen äter hon sedan middag på kvällen. Själv skulle jag kunna äta det till lunch eftersom jag inte gillar frukost, och sedan middag. Men sådant, om man äter mer sällan, det ger sig med tiden. Man ska inte stressa med sådant; i början ska man bara äta bra och vänja sig vid det. Jag har aldrig kunnat äta direkt på morgonen så min frukost blir inte intagen förrän runt lunchtid oftast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Mina matvanot har ändrats under tiden som jag ätit lågkolhydrats kost. Jag är en man som alltid sett frukosten som den viktigaste måltiden på dygnet, länge åt jag 4ägg och en handfull bacon till frukost. En "normal" middag och lunch, där jag ersatt potatis och ris med blomkol. Efter några månader började jag inse att jag inte var hungrig vid lunch, och åt lunch senare. Vilket resulterade i att jag sen inte var hungrig på kvällen, och mina middagar åts sporadiskt. Idag så skippar jag frukosten, för jag behöver den helt enkelt inte. Det här er en stor förändring för mig som är föredetta simmare och vräkte då i mig mat så fort jag fick chansen, speciellt frukost. På den tid det begav sig så kunde en ½-1 limpa Skogaholms plus en liter mjölk med flingor eller müsli vara en del av min frukost, eller havregrynsgrön mm. Mina Luncer och Middagar består av 2-300g kött av varierad typ, stekt i rikligt med smör. Detsamma gäller om jag äter kykling Två rediga nävar med grönsaker, (ej rotfrukter såklart). Och lite extra blomkål då och då. När jag äter fisk så är det oftast mellan 150-200g och vanligast en laxbit, men bara till middag, som käns så passar inte fisk till microvärm lunch låda. Mjölj och yoghurt har jag mer eller mindre helt slutat med. Att hoppa på det här tåget är verkligen en resa, men många oväntade passager. Många trevliga sådana. Jag blev b.l.a av med min extremt gasiga mage, en effekt som kom gratis, då jag itne väntat det alls. Lycka till på din resa. Hoppas att du känner att lågkolhydrats kost kan vara något för dig. Jag tvekade länge (2år), men nu är det en livsstil. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts