Jump to content

Blodsockermätning


truman
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har nu provat LCHF i fem månader. Viktminskning från 101 till 86 kg.

Förra veckan fick jag min blodsockermätare och har under några dagar mätt följande:

 

morgon före frukost:                     5,9-7,2

 

Efter frukost/lunch                        7,2-7,6

 

Lite senare på eftermiddagen:     4,9-5,9

 

Innan sängdags:                           5,3

 

Efter återfall i lösgodisträsket:    11,1

 

Två timmar efter återfallet:            5,7

 

Jag är snart 59 år och man. Känner mig frisk och pigg för övrigt.

 

Fråga 1

Varför har jag högre på morgonen före frukost än senare under dagen?

Är det något fel? Något som kan åtgärdas?

 

Fråga 2

Är  löksill, currysill etc för söt för att platsa i LCHF dieten?

 

Fråga 3

Vad äter man när man reser? Hotel och flyg kommer bara med sina brödbullar med margarin och något  annat obestämbart inklämt. Jag misstänker att äggröran på frukostbuffe´n är full med potatismjöl.

 

Jag har fått veta av Doktor Andreas att det finns kunniga personer på detta forum.

 

Mvh

 

truman

Link to comment
Share on other sites

Kallas för gryningsfenomenet och är en del av din dygnsrytm.. kroppen höjer blodsocker och några piggelinhormoner för att du skall vakna.

 

Hur många kilo sill har du tänkt dig att äta.. i en och samma måltid?

 

Äggröran och baconet, samt skinka ost osv står man sig rätt länge på, sen kan man äta sen middag/kvällsmat!

 

Du har inte den bästa insulinkänsligheten, men det verkar inte vara någon fara på taket ännu.. så det finns tid för att göra en livstilsförändring!

 

Om man säger som så.. det där 11,1 är lite högt, de andra värdena är rätt normala!

Link to comment
Share on other sites

Kallas för gryningsfenomenet och är en del av din dygnsrytm.. kroppen höjer blodsocker och några piggelinhormoner för att du skall vakna.

 

Hur många kilo sill har du tänkt dig att äta.. i en och samma måltid?

 

Äggröran och baconet, samt skinka ost osv står man sig rätt länge på, sen kan man äta sen middag/kvällsmat!

 

Du har inte den bästa insulinkänsligheten, men det verkar inte vara någon fara på taket ännu.. så det finns tid för att göra en livstilsförändring!

 

Om man säger som så.. det där 11,1 är lite högt, de andra värdena är rätt normala!

Tack för svar, jag brukar som Du antyder stå mig bra på äggröra, sidfläsk osv till kvällen och då brukar jag äta rökt lax eller "smör ost och sill"  ja jag äter en bra laddning sill d v s en rejäl sill fast i bitar.

Jag tog en ganska ordentlig hög lösgodis. Jag har en historia av omåttligt ätande av detta bråte så det kan vara en förklaring.

 

Innebär livsstilsförändringen LCHF och motion? 

 

Mvh

 

truman

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara mellan 14-22 gram socker i ABBAS sillinläggningar.. men de är betydligt nyttigare än motsvarande godis hur som helst.

 

http://www.abba.se/produkter/sill/sillinlaggningar/

 

Och det verkar ju ha gått bra för dig hitills.. så så det kanske inte är sillen du skall undvika i första hand.. det handlar ju inte om någon religion med förbjudna livsmedel!

 

Det kan ju även vara som så att några månaders LCHF har gjort att du är mindre känslig för insulin.. det är rätt troligt!

 

Ja det kan det ju vara.. iallafall undvikande av lösgodis i stora mängder, som du nu har svart på vitt inte är så bra!

 

Iomed att du gått ner med LCHF så skulle det kunna antyda att du har något bakomliggande problem som handlar om metabolt syndrom?

 

Det viktiga är att ditt blodsocker var normalt efter två timmar.. du är med andra ord inte prediabetiker!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för information, ja jag har gått upp och ner i vikt ganska mycket de senaste 15 åren. Jag är bra på båda delar. Jag har använt "Hälsovakten" som förmodligen är ett svärord i detta forum ;-)

Nu räknar jag inga kalorier och det fungerar bra. Den stora skillnaden är att suget efter choklad och nötter har minskat och är nu hanterbart.  Jag är kapten på ett fartyg halva året och när jag är ombord har jag alltid skippat frukost och bara druckit kaffe. Sedan har jag gått snabbt ungefär en timma varje dag (ca 7 km). Innan duschen gör jag 40- 50 armhävningar. Detta är kanske inte det optimala men det blir gjort och det tycker jag är det viktigaste. Det ska bli intressant och se hur blodsockret ligger nu när jag är tillbaka i dessa rutiner.

Tack igen för feed back det var skönt och veta att jag inte var prediabetiker.

 

Mvh

 

truman

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ingen koll på första frågorna, men reser en del så där kanske jag kan bidra...?

Äggröra har jag slutat äta på"stan" men inte av någon lchf-orsak utan efter att ha lyssnat på hemliga kocken. Han menade (som jag förstod det) att det oftast är en halvsyntetisk smörja som köps på dunk och det lät inte så kul! Därför äter jag istället ägg med en klick smör till... vilket man också kan göra till lite egen äggröra! Plus att jag oftast gör ett "torn" med skinka, ost, tomat och paprika och äter på sidan. Det står man sig länge på...

Flyget är värre... I alla fall om man åker inrikes. Där "fuskar" jag lite och brukar skära av tunna bitar av två sidor av brödet och lägga allt smör och allt pålägg på dessa... Inte klockrent, men känns någorlunda OK.

Kanske något tips? Mvh G

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fråga 2

 

Om du vill dra in på kolhydraterna ytterligare kan du ju ibland byta ut burksillen mot makrill eller sill i tomatsås då och då. Även tonfisk på burk är ju smidig (även om den inte är lika fet = mättande)

 

Fråga 3

 

Kan man inte ta med en lite matlåda på flyget, med ost, skinka och några tomater? (tex sånna små röda "babybel"). Duka upp en liten picknick :) Om någon undrar kan du alltid hävda att du är diabetiker och måste äta specialkost. 

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grejen är väl att när man är på resande fot så är man till stora delar utlämmnad till vad de serverar där man bor.. och då är det egentligen inte konstigare än att man gör de bästa val man kan.. med det som är tillgängligt!

 

Och ägg på dunk med lite mjöl för konsitstensen är antagligen bra mycket nyttigare än sockrade flingor med mjölk!

 

Och sen så har jag märkt att ju bättre/dyrare hotell dessto bättre mat.. bor man på BoB kan man få nöja sig med ett kokt ägg och för övrig bröd med pålägg.

 

På Scandic var det väldigt mycket mjölmat med socker.. och äggstanningen var i princip oätbar.. men i en annan tråd konstaterade vi att på Clarion kunde man både falla av vagnen och äta LCHF.. beroende på humör och dagsform!

 

Fortsätt du med din sill.. det är inte det sämsta man kan äta.. själv äter jag mest sill på större helger.

 

Det vore skillnad om man är diabetiker/prediabetiker.. då behöver man hålla koll på var enda ingrediens i maten.. men så länge man inte är det så brukar det funka med att äta riktig mat.. och inte vara fettskrämd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Altså din kropp anpassar sig till den födan du äter.. främst olika enzymer som behövs för att absorberar och behanda olika födoämnen.

 

Gäller även i cellerna.. kommer du ihåg övergånsbesvären.. din kropp var mest anpassad för glukos som bränsle!

 

Likaså om man går på strikt LCHF längre tid.. förmågan att hantera glukos sjunker till förmån för fett.. brukar ta 2-3 dar att återställa. 

 

Ett känt fenomen heter "fat induced insulin resistans", handlar om att på en ketogen diet så får dina muskelceller inte mumsa i sig för mycket glukos.. då det behövs för vissa delar av hjärnan, delar av njuren samt alla röda blodkroppar.

 

Vid en ketogen diet kommer FFA vara en större del av muskelcellernas bränsle, de konkurerar då med glukos om att komma in i muskelcellerna, varvid mindre mängd GLUT4 allokeras till cellens membran.. på några dagar återställs förmågan att ta upp glukos.. främst när glykogendepåer är tillräckligt fyllda.

 

Likaså krävs det uppreglering av Karnitinsystemet för att föra tillräckliga mängder fett över cellmembranet in i cellen. för att användas som bränsle i betaoxidationen.. det är därför du kände dig stum i benen ett tag.. brist på bränsle för muskelarbete helt enkelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller insulinresistens har jag en LCHF-ande äldre släkting med diabetesdiagnos som på senare tid börjat äta bröd igen (i mindre mängd) och säger att hans blodsocker numera håller sig inom ramarna. Så var det inte de första åren utan då var han tvungen att vara mycket strikt. Remission vid 80+. Intressant, eller hur!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jag fattar inte allt tyvärr, detta är så nytt för mej. Tips på bra länk att läsa tas emot med tacksamhet!

Det kommer så småningom.. men det är biokemi.. väl så krångligt att sätta sig in i!

 

Det räcker att veta att kroppen anpassar sig till det du äter.. med viss fördröjning.. både fram och tillbaka!

 

Föresten.. så har jag en bra länk till dig som sätter in saker allmänt i ett större sammanhang.. utan att gå allt för djupt in i biokemi och ensymologi!

 

9 Steps to Perfect Health – #2: Nourish Your Body

 

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...