Jump to content

[Tips] Kebab

Mr.T
 Share

Recommended Posts

(Det slår mig att vi borde ha ett forum för recept)

Anyway, Hej Allihopa!

Efter jul ska jag åter försöka komma igång med mer strikt LCHF (Förra försöket slutade med hjärtklappning, och har inte riktigt hittat tillbaka.) (Se tidigare tråd)

Men, hursom inför nysatsningen så har jag en svaghet......Kebab...(Speciellt kebabpizza). Jag har tidigare försökt med kebabsallader.....Men de känns ofta sunkigare än en pizza....och jag resonerar "Ska jag ändå äta dåligt, så kan jag lika gärna göra det fullt ut".

Men, hur svårt borde det egentligen vara att göra egen? Finns det någon som har ett bra recept på kebabsås? En som verkligen är som den man får på pizzerior? (Den milda varianten)

Jag antar att hemligheten är säkert mkt socker......Men om man vet receptet, publicera det gärna ändå.....Behöver inte vara en strikt LCHF variant......Utan "äkta vara" som man kan utgå ifrån.

Frågan med andra ord: Finns det någon som har ett bra recept på kebabsås?

Under tiden jag väntar på svar kan jag bjuda på en kycklingkebab variant jag bruka göra:

Strimla kycklinglårfilé och stek det i rikligt med kokosolja

Krydda med santa marias kebabkrydda och fisksås (Luktar konstigt först, men det försvinner)

Servera tillsammans med tsatsiki

(Himmelskt gott) :wub:  

Vispa majonäs till önskad konsistens med vatten -
de är grunden till kebabsås - lärde mej en gång i tiden en före detta pizzabagare - allt för å få den mjölkfri å vatten kostar mindre än gräddfil/creame fraishe var hans förklaring -
salt och peppar/ för stark så -  cayennepeppar / - ev lite riven / pressad vitlök - ( en del smaksätter med en gnutta salladskrydda )
Men exat smak går det inte få - men snarlik
den majjon man köper till restaurang smakar helt olikt den man finner i affärens små burkar -
( jag varjefall inte trillat över någon som är så god som jobbets )

• Like 1

Vispa majonäs till önskad konsistens med vatten -

de är grunden till kebabsås - lärde mej en gång i tiden en före detta pizzabagare - allt för å få den mjölkfri å vatten kostar mindre än gräddfil/creame fraishe var hans förklaring -

salt och peppar/ för stark så -  cayennepeppar / - ev lite riven / pressad vitlök - ( en del smaksätter med en gnutta salladskrydda )

Men exat smak går det inte få - men snarlik

den majjon man köper till restaurang smakar helt olikt den man finner i affärens små burkar -

( jag varjefall inte trillat över någon som är så god som jobbets )

Ska bli spännande att testa, ska göra så i helgen. Hhhhmmm.....Amerikansk majonnäs bruka ju vara mildare i smaken än svensk sådan.....Få testa med hellmans kanske?

Använd rumstempeterade ingredienser  

2 dl rapsolja

1 ägg

1 msk dionsenap

1 tsk vitvinsvinäger 

Lite salt

Häll alt i en stavmixerburk kör ned stavmixern dra upp och ner. Du kan inte misslyckas. Reseptet kommer från Monice Life zon

Har alltid varit noggrann med rumstempererade ingredienser......Men jag bruka bara ta äggulan......Ska man ha hela ägget menar du? Är det därför jag misslyckas?

Har också svårt få till koncistensen..undrar om jag då kör för liten tid i mixern eller är det möjligen fel temperatur i mina ägg... smaken däremot blir bra beroende vad man kryddar med så att göra goa dressingar har jag lärt mig i alla fall.. ;)

Har heller aldrig misslyckats med denna majonäs! Får sin fina konsistens och mildhet av just äggvitan skulle jag tro!?

Receptet florerar i lchfsfären, men är inte skapad av Monique.

Tror den engelske (ilskne) kocken Ramsey var först.

Han gör majon i en reklam för svindyra tyska stavmixers. Prövade med min gamla och billiga variant och det fungerade alldeles utmärkt!

Kolla in videon på youtube!

Det enda jag saknar i margarethas recept är ett stänk av pressad citron.

För nyttigare oljor, pröva INTE olivolja, högst en 1/2dl till aioli, blur beskt! Däremot avocadoolja funkar eller kanske 1/2 dl kallpressad rapsolja. Har även hittat ekologisk neutral rapsolja, bör vara lite bättre iallafall.

Jippii.. det gick och var så enkelt som att köra vispen bara längre ;) ..obs att det stod faktisk bara högst 5 sek i recepten som jag följde. Men nu vet jag och aldrig att jag köper majonäs mer .. med olika kryddor får jag nu den precis som jag vill. Het het.... :)

• Like 1

Jag brukar använda ballongvispen till mixerstaven. Har jag något i majonäsen som behöver mixas kör jag först ägg och exempelvis vitlök med mixern och byter sedan till vispen när oljan ska i. Man får en luftigare koncistens med vispen. Vill man ha majon mer dressinglik kan man fortsätta att droppa i vatten efter att oljan är slut till önskad koncistens. Godast blir det med helt vanlig billig rapsolja som inte har någon smak. Allt beror ju på vad man prioriterar. Smak eller nyttighet. All typ av rapsolja är ganska nyttig.

Jag brukar använda ballongvispen till mixerstaven. Har jag något i majonäsen som behöver mixas kör jag först ägg och exempelvis vitlök med mixern och byter sedan till vispen när oljan ska i. Man får en luftigare koncistens med vispen. Vill man ha majon mer dressinglik kan man fortsätta att droppa i vatten efter att oljan är slut till önskad koncistens. Godast blir det med helt vanlig billig rapsolja som inte har någon smak. Allt beror ju på vad man prioriterar. Smak eller nyttighet. All typ av rapsolja är ganska nyttig.

Blanda allt samtidigt blir jättegott