Popular Post Lundegard Posted December 9, 2013 Popular Post Share Posted December 9, 2013 Hej, Jag började för ett halvår sedan med det här med LCHF. Den stora anledningen är hälsa, då jag har diabetes i familjen. Men vikminskningen är ju verkligen en trevlig "bieffekt" Det tog mig över 3 månader innan jag började förlora vikt, men det var ingenting som jag grät specielt mycket över då mina blodvärden såg bra ut, och jag började inte detta med vikten som fokus. Men idag måste jag säga att även om antalet kilo i sing inte betyder jätte mycket för mig, så blir jag mer och mer sugen på att förlora "tillräkligt" Just nu så satt jag än en gång och läste om Rössner, och tyckte att det här är vällan ett lämpligt tillfäle att skriva lite kort om mina erfarenheter. För att hålla mig lite kort, får några år sedan vräkte jag i mig ALLT, socker kolhydrater och fett. Jag älskade mat. Men jag tyckte åxå om att träna, men inte mer än "normalt" så det blev sporadiskt från nån gång i månaden till några gånger i veckan, och även några timmars fotboll på Lördagar. Jag landade på nästan 117 KG. På den tiden bodde jag på Irland, jag bor nu i Stockholm trakterna, men kom hem till Sverige sommaren 2011. Idag väger jag närmre 94kg, och jag äter faktiskt det jag vill äta. Jag vräker i mig mat när jag är hungrig, och jag äter godis när jag är sugen. Men att äta lågkolhydrat hat gjort att jag är idag aldrig sugen på läsk, jag har druckit kanske max en liter totalt sedan jag började med detta. Jag äter fet mat, jag äter god mat och jag äter mycket. Jag är nästan aldrig hungrig, och det kan gå ganska lång tid mellan måltiderna ibland. Här är exempel på hur jag såg ut som korhydrats monster som tränade betydligt mer än jag gör idag. Och hur jag ser ut numer, med inte riktigt lika mycket träning. Matrevolutionen var min första kost bok jag läst, läser just nu "Ett sötare blod" men det läs inte sluta där. Jag hoppas många andra har lika goda erfarenheter som mig. 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag gissar på att orsaken har en väldigt enkel förklaring. Ju äldre man blir, desto mer lever man i det förgångna. Man minskar omvärldesbevakningen och då blir resultatet därefter. Objektiviteten minskar helt enkelt och man börjar leva i sin egen bubbla. Bra jobbat med kroppsomformningen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Det var en rejäl "omformning" Bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Nog för att du har skägg och lite längre hår på ena bilden, men du ser även 10 år yngre ut... Grattis till bättre hälsa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Limp. Jag instämmer. Men jag ser det samtidigt som ett problem att personer inte klarar av att ta till sig ny kunnskap. Tänk exempelvis om vi inte tog till oss vetskapen att Jorden inte är universums ventrum, inte ens vår egen sol. Personer som jobbar inom alla typer av vetenskap inkluderat medicin, måste, och jag menar verkligen MÅSTE kunna anpasa sig till ny kunnskap snabbt. Det här är personer som inom sina områden driver mänskligheten framåt, och att stanna kvar i ett gammalt tankesätt ser jag som en direkt fara för mänskligheten. Nu ddrar jag det lite långt, men det är en skam att en person som Rössner ens har kommit i närheten av den titel han idag har, jag köper att man faller in i den accepterade kunskapen, men inte att man vägrar böja på sig, då ska man sitta som verkstadsmekaniker på ett sttort multinationelt förestag iställt, klocka in och klocka ut dag ut dag in. Man ska absolut INTE tilåtas delta i discussioner och debatter om man är en person som vägrar se det nya. Skäms Karrolinska säger jag. Fram med bättre folk som ska ta and om vår hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Grattis till att du har hittat till en sundare livsstil. Du ser verkligen mer piggare och mer hälsosam ut. Dock är det dags att sätta saker och ting i perspektiv. Jag förstår att det är lätt att hamna i någon slags eufori när man lyckats vända sitt liv i en mer positiv riktning och gått ner i vikt osv. Kom ihåg bara att folk lyckas med samma sak som du, fast på andra typer av kostregimer som är diametralt annorlunda från LCHF. När ni talar om att dessa livsstilsforskare är blinda för ny kunskap så glömmer ni bort att för varje av Kostdoktorns 18 "LCHF-studier" går det förmodligen 100 studier som pekar åt ett annat håll. Inte ens alla av dessa 18 studier som kostdoktorn viftar med visade så imponerande resultat. För att inte tala om brist på långsiktiga studier. Det är nog ingen som förnekar att LCHF kan vara effektivt för viktminskning, och i vissa fall innebär relativt sett förbättrade blodvärden följt av viktnedgången (eller det minskade intaget av kalorier). Men ni måste ju förstå att man inte kan rekommendera något på befolkningsnivå som ännu är i sin linda. När man börjar se resultaten av LCHF på längre sikt (säg 10-20 år) kan man börja överväga huruvida man bör rekommendera LCHF på befolkningsnivå. Sen är ju vissa delar av LCHF redan inkluderat i kostrekommendationerna, t ex att inte äta sötsaker, öka andelen grönsaker och att hålla sig till så oraffinerade varor som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Kom ihåg bara att folk lyckas med samma sak som du, fast på andra typer av kostregimer som är diametralt annorlunda från LCHF Klart det är så att man lyckas med andra metoder också. Men jag vågar gissa... utan belägg... att vi som äter lågkolhydratkost, är procentuellt sett fler som behåller vikten än de som kämpar med andra metoder. Jag tillhör den kategorin som det officiella inkl. läkarvetenskap inte lyckades hjälpa och kirurgin var det enda återståede som rekommenderades. En framtid som jag avstod ifrån... Nu har jag fixat det på egen hand... framåtsikterna är mycket goda och jag tror mig kunna behålla min vikt tvärtemot vad många kolhydratätarna gör. När man börjar se resultaten av LCHF på längre sikt (säg 10-20 år) kan man börja överväga huruvida man bör rekommendera LCHF på befolkningsnivå Nu är du bara allmänt negativ... har du ingen framtidstro? Ät lite lågkollhydratkost istället, så vänder det till det bättre. Nu talar jag om egen erfarenhet. Mina skulder har blivit mina tillgångar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 När man börjar se resultaten av LCHF på längre sikt (säg 10-20 år) kan man börja överväga huruvida man bör rekommendera LCHF på befolkningsnivå. Hur länge väntade man på att se resultatet av de fettarma dieter och tallriksmodeller som man prackade på oss från 1970-talet och framåt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Sen är ju vissa delar av LCHF redan inkluderat i kostrekommendationerna, t ex att inte äta sötsaker, öka andelen grönsaker och att hålla sig till så oraffinerade varor som möjligt. Tacksam för tips om var man kan hitta de i kostrekommendationerna förespråkade produkterna margarin, lättmargarin och lättmjölk, samt Omega6-rika fröoljor, i oraffinerad form Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Man ska absolut INTE tilåtas delta i discussioner och debatter om man är en person som vägrar se det nya. Skäms Karrolinska säger jag. Fram med bättre folk som ska ta and om vår hälsa. Jag är rädd för att det ligger mycket i vad Kostdoktorn Andreas brukar säga: vi får antagligen invänta vissa äldre professorers frånfälle. Och om de följer sina egna kostrekommendationer kanske det inträffar förr än de själva tror... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Grattis till att du har hittat till en sundare livsstil. Du ser verkligen mer piggare och mer hälsosam ut. Dock är det dags att sätta saker och ting i perspektiv. Jag förstår att det är lätt att hamna i någon slags eufori när man lyckats vända sitt liv i en mer positiv riktning och gått ner i vikt osv. Kom ihåg bara att folk lyckas med samma sak som du, fast på andra typer av kostregimer som är diametralt annorlunda från LCHF. Tänker du på t ex Rössners hallonbåtsdiet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Grattis till att du har hittat till en sundare livsstil. Du ser verkligen mer piggare och mer hälsosam ut. Dock är det dags att sätta saker och ting i perspektiv. Jag förstår att det är lätt att hamna i någon slags eufori när man lyckats vända sitt liv i en mer positiv riktning och gått ner i vikt osv. Kom ihåg bara att folk lyckas med samma sak som du, fast på andra typer av kostregimer som är diametralt annorlunda från LCHF. När ni talar om att dessa livsstilsforskare är blinda för ny kunskap så glömmer ni bort att för varje av Kostdoktorns 18 "LCHF-studier" går det förmodligen 100 studier som pekar åt ett annat håll. Inte ens alla av dessa 18 studier som kostdoktorn viftar med visade så imponerande resultat. För att inte tala om brist på långsiktiga studier. Det är nog ingen som förnekar att LCHF kan vara effektivt för viktminskning, och i vissa fall innebär relativt sett förbättrade blodvärden följt av viktnedgången (eller det minskade intaget av kalorier). Men ni måste ju förstå att man inte kan rekommendera något på befolkningsnivå som ännu är i sin linda. När man börjar se resultaten av LCHF på längre sikt (säg 10-20 år) kan man börja överväga huruvida man bör rekommendera LCHF på befolkningsnivå. Sen är ju vissa delar av LCHF redan inkluderat i kostrekommendationerna, t ex att inte äta sötsaker, öka andelen grönsaker och att hålla sig till så oraffinerade varor som möjligt. Det som gör att många alternativ till snabbköpskosten fungerar, är framför allt vad man INTE äter. Om man INTE äter spannmål, raffinerade kolhydrater, processad mat eller socker så är riktigt mycket vunnet. Det som då återstår att äta är "riktig" mat. Så LCHF är naturligtvis inte det enda alternativ till snabbköpskost som leder till tydliga hälsoförbättringar, men att begära långtidsstudier för att tro på att gluten eller socker i stora mängder är farligt ter sig mycket besynnerligt. Kejsaren är trots allt naken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Grattis till att du har hittat till en sundare livsstil. Du ser verkligen mer piggare och mer hälsosam ut. Dock är det dags att sätta saker och ting i perspektiv. Jag förstår att det är lätt att hamna i någon slags eufori när man lyckats vända sitt liv i en mer positiv riktning och gått ner i vikt osv. Kom ihåg bara att folk lyckas med samma sak som du, fast på andra typer av kostregimer som är diametralt annorlunda från LCHF. Tack för gratulationerna. Självklart kan man lösa det på andra sätt, jag exempelvis tränade EXTREMT mycket en gång i tiden. Det höll mig fitt och smal, men med föga fritid. Jag ratade inte heller andras kost någonstans, jag började inte äta lågkolhydrat för vikten, utan för att som jag skrev, hålla min framtida diabetes borta. Ju mer jag läser om LCHF, socker, paleo och allt sånt desto mer blir jag säker på min åsikt om att kolhydrater är ett gift. Ett gift som vi alla är olika resistenta mot. Ta rockstjärnor som exempel, att dö just vid 27 år ålder har vart ganska populärt, men vissa andra de kan fortsätta knarka och dör vi 85 istället utav hög ålder. Visa röker som borstbindare och dör i alla fall inte föns 80-90år, andra dör av lungcancer vid 50. Så vist är det klart att LCHF inte är för alla. Det fungerar dock bra för mig. När man börjar se resultaten av LCHF på längre sikt (säg 10-20 år) kan man börja överväga huruvida man bör rekommendera LCHF på befolkningsnivå. Sen är ju vissa delar av LCHF redan inkluderat i kostrekommendationerna, t ex att inte äta sötsaker, öka andelen grönsaker och att hålla sig till så oraffinerade varor som möjligt. Ja, vad sägs om före krigs tiderna, då kolhydrats rik mat var förbjudet för dialektiker ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts