Jump to content

Mystiskt ögontrassel - vad kan det bero på?

MKJ
 Share

Recommended Posts

Sedan 2008 uppträder ett märkligt fenomen i mina ögon. När jag är nyäten ser ögonen normala ut men när det gått ett tag efter maten så blir det en skrynkla i det yttersta skiktet på ögonen. När det är dags att äta igen är skrynklan så stor att det bildas veck när ögonen rör sig.

Det verkar alltså som om ögonen sväller när jag är nyäten för att sedan krympa igen så att kostymen blir för stor.

Har någon annan något sådant eller någon teori om vad det kan bero på?

Tidigare har det också varit så att det har skiljt en diopri i synskärpa före och efter maten. Det har dock minskat så att jag bara ibland har svårt att t ex se på TV om jag ätit för lite.

Nog skulle jag försöka få det där uppkollat! "skrynklan" måste ju skava också... 

Jag har också synförändringar ibland på vänstra ögat, så det är jobbigt att vara tvungen att köra bil eftersom det blir suddigt. Det varar ett 2-4 timmar varje tillfälle. Men jag hittar inget mönster i det hela och på sjukvårdsupplysningen sa de lite snorkigt för några år sen att det finns inga kända sjukdomar med dessa symptom... Så det kanske är nån stressreaktion trots att jag numera inte lever stressigt... who knows?

Nog skulle jag försöka få det där uppkollat! "skrynklan" måste ju skava också... 

Jag har också synförändringar ibland på vänstra ögat, så det är jobbigt att vara tvungen att köra bil eftersom det blir suddigt. Det varar ett 2-4 timmar varje tillfälle. Men jag hittar inget mönster i det hela och på sjukvårdsupplysningen sa de lite snorkigt för några år sen att det finns inga kända sjukdomar med dessa symptom... Så det kanske är nån stressreaktion trots att jag numera inte lever stressigt... who knows?

Precis som du så blev jag avfärdad. Läkaren jag var hos 2008 sa  - Det är vanligt och inget att bry sig om. En del få så mycket så det hänger ut från ögat ha ha...

Jag får mer och mer intrycket att dom letar efter sjukdomar och har man ingen manifest sjukdom som har ett namn så är det bara slöseri med tid att gå till läkare. Du som blev avfärdad redan innan du träffat en läkare kanske skulle göra ett nytt försök.

För egen del har jag väl funderat på att göra det men jag har blivit så bränd av tidigare erfarenheter så jag har slutat konsultera vården när kroppen krånglar. I det här fallet har jag dock gått bet eftersom jag inte alls vet vad det beror på.

• Like 1

Precis som du så blev jag avfärdad. Läkaren jag var hos 2008 sa - Det är vanligt och inget att bry sig om. En del få så mycket så det hänger ut från ögat ha ha...

Jag får mer och mer intrycket att dom letar efter sjukdomar och har man ingen manifest sjukdom som har ett namn så är det bara slöseri med tid att gå till läkare. Du som blev avfärdad redan innan du träffat en läkare kanske skulle göra ett nytt försök.

För egen del har jag väl funderat på att göra det men jag har blivit så bränd av tidigare erfarenheter så jag har slutat konsultera vården när kroppen krånglar. I det här fallet har jag dock gått bet eftersom jag inte alls vet vad det beror på.

Jag vet ju att du inte vill ändra din nuvarande kosthållning men variationen på vilka problem folk som går på lchf upplever sig bli av med är ju ganska stor. Själv hade jag ett ögonrelaterat problem, långsam att fokusera om mellan instrumentpanel och väg. Upplevde att det blev bättre efter ungefär ett halvår på lchf men ungefär vid samma tid jag började med kokosolja.En tesked om dan? Hjälper säkert inte, men man vet ju aldrig.

Precis som du så blev jag avfärdad. Läkaren jag var hos 2008 sa  - Det är vanligt och inget att bry sig om. En del få så mycket så det hänger ut från ögat ha ha...

Det är INTE vanligt att nåt hänger ut från ögat!

Försök att få boka tid och se till att du har mölat massor med käk precis före så du ser ut som  Marty Feldtman när du kommer dit... ;-)

Själv har jag ju inga jättebesvär av det. 

Det är INTE vanligt att nåt hänger ut från ögat!

Försök att få boka tid och se till att du har mölat massor med käk precis före så du ser ut som  Marty Feldtman när du kommer dit... ;-)

Själv har jag ju inga jättebesvär av det. 

Ja nu är det ju inte riktigt så illa för mig att det hänger ut och jag känner inget obehag av skrynklorna. Jag ser det mer som ett tecken på att något inte är som det ska och jag skulle gärna vilja veta vad det är. Det skulle ju vara intressant om någon annan har samma problem men jag har inte hittat någon än så det där att det skulle vara så vanligt tror jag nog inte på.

Det känns mer som något dom kör med för att man inte skall vara OROLIG för när man går till doktorn så verkar dom tro att man alltid är just OROLIG. Dom verkar också tro att man tror att man har en sjukdom men det har jag aldrig trott när jag sökt läkare. Jag vill bara veta vad det är för fel så jag kan göra något åt det.

Ja ursäkta om det pyser ut lite av min frustration över primärvården men det skall mycket till innan jag går dit igen.

• Like 1