Jump to content

Alkoholberoende vs. LCHF, finns det några studier runt det?

AnetteB

Recommended Posts

Jag är helt övertygad om att man kan komma tillrätta med missbruk och beroenden av alkohol med mera genom att hålla sej till LCHF-mat bland annat, men jag skulle vilja få lite mer på fötterna angående detta.. Finns det några svenska studier eller dylikt, som nån vet nåt om? Eller specifika erfarenheter?

För många år sedan läste jag en bok kring matmissbruk där jag fick intrycket att alkohol börjar man med för ruset/lyckokänslan men beroende blir man av sockret i alkoholen. Om detta stämmer kan man bli beroende av kolhydrater och således borde lågkolhydratkost hjälpa även den som är beroende av alkohol. Om jag kommer på titeln (tidigt -90-tal) återkommer jag. Vill minnas att Bitten Jonsson var inblandad i den men vet inte om det var så eftersom hon inte har med den på listan av sina böcker (kanske medhjälpare vid översättning eller förord?).

• Like 1

Jag är helt övertygad om att man kan komma tillrätta med missbruk och beroenden av alkohol med mera genom att hålla sej till LCHF-mat bland annat, men jag skulle vilja få lite mer på fötterna angående detta.. Finns det några svenska studier eller dylikt, som nån vet nåt om? Eller specifika erfarenheter?

Vad är det som övertygar dig om "att man kan komma tillrätta med missbruk och beroenden av alkohol med mera genom att hålla sej till LCHF-mat" ?

Att alla beroenden har mkt med varandra att göra tror jag är klart påvisat. Bla utifrån hur hjärnans belöningssystem är involverad i dom olika beroenden.

Men att " man kan komma tillrätta med beroenden"......Menar du att man skulle kunna bli icke-alkoholist, icke-drogberoende etc. genom LCHF? Att man skulle kunna reversera eller läka beroendet sådan att alkoholisten skulle kunna dricka sosialt? 

Om det är detta du menar så ville det innebära en revolution inom misbruksvården om det ät så. Där brukar man säga att beroende af psyko-aktiva droger (incl alkohol) är ett kronisk tillstånd som inte går att bota. Enda utvägen är livslång total nykterhet.

Jag känner ett antal som när de lagt av med alkohol istället gått över till socker. Där skulle säkert LCHF hjälpa. Som jag förstått det är det samma belöningscentrum i hjärnan som triggas av socker och alkohol. Abstinens fungerar bäst i såna fall.

• Like 1

Vad är det som övertygar dig om "att man kan komma tillrätta med missbruk och beroenden av alkohol med mera genom att hålla sej till LCHF-mat" ?

Att alla beroenden har mkt med varandra att göra tror jag är klart påvisat. Bla utifrån hur hjärnans belöningssystem är involverad i dom olika beroenden.

Men att " man kan komma tillrätta med beroenden"......Menar du att man skulle kunna bli icke-alkoholist, icke-drogberoende etc. genom LCHF? Att man skulle kunna reversera eller läka beroendet sådan att alkoholisten skulle kunna dricka sosialt? 

Om det är detta du menar så ville det innebära en revolution inom misbruksvården om det ät så. Där brukar man säga att beroende af psyko-aktiva droger (incl alkohol) är ett kronisk tillstånd som inte går att bota. Enda utvägen är livslång total nykterhet.

Jag kanske var lite luddig i min text?!

Jag är själv en sån som lätt blir beroende, och har varit av alkohol bland annat för många år sen... Jag har varit inbiten rökare och en riktig sockerråtta!

I och med att jag äter LCHF numer så känner jag själv att det där som gör att jag vill ha mer och mycket, inte längre pockar på i huvudet på mej och jag ser på folk i min närhet som har ett "beroende/missbruksbeteende" blir förändrade i sina beteenden vid lägre intag av kolhydrater. 

Anledningen till att jag SJÄLV är helt övertygad om att lågkolhydratskost skulle kunna vara en stor hjälp vid missbruk och beroenden så är det därför som jag lägger ut frågan här...

Men min övertygelse behöver ju inte betyda att jag har rätt?!?

Det är därför som jag frågar  ;)

Jag har mina egna teorier i min skalle och drar paralleller mellan alkohol och kolhydrater, och brukar kasta ut frågan till min omgivning: - Vad gör man alkohol av...? Jo, kolhydrater... Jag tror ännu inte att nån lyckats göra en alkoholhaltig dryck av smör, eller en fläskkotlett, eller broccoli?!?  :rolleyes: Eller?

Det kanske är så enkelt, om man har ett missbruk och beroende och vill bli av med det så kanske strikt lågkolhydratskost är det första att ta till, just för att dämpa beroendet?! Bara en tanke liksom....  :)

Och nej, jag tror inte att man inte kan bli icke-beroende bara så där, jag själv har ju den problematiken och känner direkt att ett högre kolhydratsintag drar igång nåt i kroppen och huvudet på mej....

• Like 1

Men för att återgå till min fråga i ämnet (sorry)  :o

Så var det att om det finns några bra studier i ämnet, "på riktigt" så att säga?!

Vi har ju Bitten Jonsson här som har erfarenhet och skrivit mycket om det, tack för länken  :) http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=301&tem=2

Vore lite roligt att se om man kan samla några stycken här, det är till mej själv att ha för att övertyga min omgivning bland annat  :)