Primal Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Hejsan! Det här är mitt första inägg i en blog någonsin så vi får se hur det går Jag har ätit lchf i ett år nu och tänkte dela med mig av en av mina erfarenheter. Diarré, nässelutslag och åter diarré så har detta år med strikt lchf varit. När jag drog igång så trodde jag det handlade om övergångs besvär så jag bet ihop och kämpade på. Tänkte att det går säkert över läser ju ständigt om att folk får så mycket bättre maghälsa så varför skulle detta inte gälla mig. Efter två månader med lchf tog jag bort mjölkprodukterna magen blev lugnare men inte helt bra, nässelutslagen blev jag dock av med för en stund . Fortsatte över sommaren provade olika probiotika det blev bättre och sämre i perioder. Sen kom en hösten fylld av mycket negativ stress och min mage bröt ihop fullständigt. Vattniga diarrer fem gånger om dagen var regel och nässelutslagen kom också tillbaka. Har under hela året försökt att få rätsida på vad det är som är fel med mig. Jag fördjupade mig i ämnet histaminintolerans som har många av det symptom som jag hade. Utslag, diarré, sömnsvårigheter och huvudvärk bland annat. Jag började med en kost med lite histamin och blev lite bättre. Sen hittade jag information om ett enzym ( DAO ) som bryter ner histaminet i mat och tydligen så producerar vissa i likhet med laktosintoleranta inte tillräckligt med enzymer, histamin koncentrationen ökar i korpen och bägaren rinner över. Jag började äta till skott av DAO enzymer och på två dagar var mina problem med magen borta nu har jag en lugn mage med perfekt avföring Under Julen blev jag lite övermodig och gick loss på goda ostar och annan histaminrik mat det hettade i kinderna men inga utslag. Så för en vecka sedan tänkte jag pröva rödvinet igen vilket jag inte skulle gjort utslagen kom till baka med sömnproblem som följd. Nu är utslagen på väg bort och jag sover bättre igen. Det här blev ett långt inlägg och jag tror att det finns mycket mer att tillägga i detta ämne, då jag har på känn att ett antal personer har problem med histaminintolerans. Tack för mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Kan vara något sånt jag haft i perioder. Tack för berättelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresia Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Hejsan! Det här är mitt första inägg i en blog någonsin så vi får se hur det går Jag har ätit lchf i ett år nu och tänkte dela med mig av en av mina erfarenheter. Diarré, nässelutslag och åter diarré så har detta år med strikt lchf varit. När jag drog igång så trodde jag det handlade om övergångs besvär så jag bet ihop och kämpade på. Tänkte att det går säkert över läser ju ständigt om att folk får så mycket bättre maghälsa så varför skulle detta inte gälla mig. Efter två månader med lchf tog jag bort mjölkprodukterna magen blev lugnare men inte helt bra, nässelutslagen blev jag dock av med för en stund . Fortsatte över sommaren provade olika probiotika det blev bättre och sämre i perioder. Sen kom en hösten fylld av mycket negativ stress och min mage bröt ihop fullständigt. Vattniga diarrer fem gånger om dagen var regel och nässelutslagen kom också tillbaka. Har under hela året försökt att få rätsida på vad det är som är fel med mig. Jag fördjupade mig i ämnet histaminintolerans som har många av det symptom som jag hade. Utslag, diarré, sömnsvårigheter och huvudvärk bland annat. Jag började med en kost med lite histamin och blev lite bättre. Sen hittade jag information om ett enzym ( DAO ) som bryter ner histaminet i mat och tydligen så producerar vissa i likhet med laktosintoleranta inte tillräckligt med enzymer, histamin koncentrationen ökar i korpen och bägaren rinner över. Jag började äta till skott av DAO enzymer och på två dagar var mina problem med magen borta nu har jag en lugn mage med perfekt avföring Under Julen blev jag lite övermodig och gick loss på goda ostar och annan histaminrik mat det hettade i kinderna men inga utslag. Så för en vecka sedan tänkte jag pröva rödvinet igen vilket jag inte skulle gjort utslagen kom till baka med sömnproblem som följd. Nu är utslagen på väg bort och jag sover bättre igen. Det här blev ett långt inlägg och jag tror att det finns mycket mer att tillägga i detta ämne, då jag har på känn att ett antal personer har problem med histaminintolerans. Tack för mig. Har du sökt/fått någon hjälp av sjukvården? Jag hade kontakt med min vårdcentral idag & fick till svar att något som heter histaminintolerans finns inte & när jag då sa att jag fick söka mej någon annanstans så har jag aldrig hört en läkare som varit så glad att avsluta samtalet. "Tack" sa hon & la på luren. Därför var jag lite nyfiken på om du har haft kontakt med någon vårdinrättning om detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Hej Primal, det där låter precis som symptomen maken har! Han vill hemskt gärna testa tillskott av DAO och se om det ger nån förbättring, det blir ju självdiagnosticerande samtidigt. Men nu har jag kollat runt på nätet och hittar ingen återförsäljare, ser att det funnits ett preparatsom heter Camucin, men det verkar inte finnas till försäljning längre. Har du något tips?, mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Nu hittade jag orsaken själv, produktnamnet Camucin har ersatts av Daosin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Primal Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Har sedan jag skrev detta slutat med daosin tillskottet och följer nu paleo-bloggare som Robb Wolf och Chriss Kresser. Har lärt mig mycket... Börjat följa deras autoimmunaprotokoll. Lchf minus mejerier, nattskuggeväxter och ägg. Äggen har för mig gjort oerhörd skillnad. Diarren är nästan borta nu. Vet ju inte men kanske orsakades min histaminintolerans av en "läckande" tarm. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hejsan! Det här är mitt första inägg i en blog någonsin så vi får se hur det går Jag har ätit lchf i ett år nu och tänkte dela med mig av en av mina erfarenheter. Diarré, nässelutslag och åter diarré så har detta år med strikt lchf varit. När jag drog igång så trodde jag det handlade om övergångs besvär så jag bet ihop och kämpade på. Tänkte att det går säkert över läser ju ständigt om att folk får så mycket bättre maghälsa så varför skulle detta inte gälla mig. Efter två månader med lchf tog jag bort mjölkprodukterna magen blev lugnare men inte helt bra, nässelutslagen blev jag dock av med för en stund . Fortsatte över sommaren provade olika probiotika det blev bättre och sämre i perioder. Sen kom en hösten fylld av mycket negativ stress och min mage bröt ihop fullständigt. Vattniga diarrer fem gånger om dagen var regel och nässelutslagen kom också tillbaka. Har under hela året försökt att få rätsida på vad det är som är fel med mig. Jag fördjupade mig i ämnet histaminintolerans som har många av det symptom som jag hade. Utslag, diarré, sömnsvårigheter och huvudvärk bland annat. Jag började med en kost med lite histamin och blev lite bättre. Sen hittade jag information om ett enzym ( DAO ) som bryter ner histaminet i mat och tydligen så producerar vissa i likhet med laktosintoleranta inte tillräckligt med enzymer, histamin koncentrationen ökar i korpen och bägaren rinner över. Jag började äta till skott av DAO enzymer och på två dagar var mina problem med magen borta nu har jag en lugn mage med perfekt avföring Under Julen blev jag lite övermodig och gick loss på goda ostar och annan histaminrik mat det hettade i kinderna men inga utslag. Så för en vecka sedan tänkte jag pröva rödvinet igen vilket jag inte skulle gjort utslagen kom till baka med sömnproblem som följd. Nu är utslagen på väg bort och jag sover bättre igen. Det här blev ett långt inlägg och jag tror att det finns mycket mer att tillägga i detta ämne, då jag har på känn att ett antal personer har problem med histaminintolerans. Tack för mig. Det där med hettar i kinderna var ju lite intressant. Det har jag tidigare haft problem med när jag ätit en del röda bär. Har du känt av det gäller några bär? När jag åt kokta klarbär blev det så mycket så jag fick imma på glasögonen. Numera har jag inga sådana problem längre men ost gör ofta att jag blir vissen på andra sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Har sedan jag skrev detta slutat med daosin tillskottet och följer nu paleo-bloggare som Robb Wolf och Chriss Kresser. Har lärt mig mycket... Börjat följa deras autoimmunaprotokoll. Lchf minus mejerier, nattskuggeväxter och ägg. Äggen har för mig gjort oerhörd skillnad. Diarren är nästan borta nu. Vet ju inte men kanske orsakades min histaminintolerans av en "läckande" tarm. Mycket intressant. det har skrivits en hel del på forumet om läckande tarm, och även lite om histaminintolerans, något jag faktiskt aldrig tidigare hört talas om. Vid läckande tarm brukar det även rekommenderas buljong som man själv kokar på ben och kött. Har skrivits en del intressanta trådar här på forumet om du vill läsa http://forum.kostdoktorn.se/topic/1862-buljong/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/3231-crock-pot-vilken-bör-man-satsa-på/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/3105-märgben-nån-som-har-tillagningstips/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/972-ms-och-lchf-med-eller-utan-d-vitamintillskott/page-7?hl=%2Bd%26amp%3B%238208vitamin#entry41122 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Har sedan jag skrev detta slutat med daosin tillskottet och följer nu paleo-bloggare som Robb Wolf och Chriss Kresser. Har lärt mig mycket... Börjat följa deras autoimmunaprotokoll. Lchf minus mejerier, nattskuggeväxter och ägg. Äggen har för mig gjort oerhörd skillnad. Diarren är nästan borta nu. Vet ju inte men kanske orsakades min histaminintolerans av en "läckande" tarm. Kul att det funkar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Primal Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Mycket intressant. det har skrivits en hel del på forumet om läckande tarm, och även lite om histaminintolerans, något jag faktiskt aldrig tidigare hört talas om. Vid läckande tarm brukar det även rekommenderas buljong som man själv kokar på ben och kött. Har skrivits en del intressanta trådar här på forumet om du vill läsa http://forum.kostdoktorn.se/topic/1862-buljong/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/3231-crock-pot-vilken-bör-man-satsa-på/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/3105-märgben-nån-som-har-tillagningstips/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/972-ms-och-lchf-med-eller-utan-d-vitamintillskott/page-7?hl=%2Bd%26amp%3B%238208vitamin#entry41122 Jepp, det gör jag också! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jag har fått nya sömntabletter som jag tror är histaminer. Ingenting jag ska ta eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jag har fått nya sömntabletter som jag tror är histaminer. Ingenting jag ska ta eller hur? Nja, är det inte antihistamin? Sen hur dessa påverkar läckande tarm och autoimmun sjukdom vet jag inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Nja, är det inte antihistamin? Sen hur dessa påverkar läckande tarm och autoimmun sjukdom vet jag inte. Det kanske det är... har inte hämtat ut dom från apoteket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Primal Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Vet inte. Jag fixade min sömn med att totalt mörklägga mitt rum med mörkläggnings gardiner. Nu ser jag till att få ca 9 timmars sömn Jag släcker ner vid åtta, tänder några ljus och läser. Detta skapar ro efter en stressad dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Livsmedelsverket har en skrift om histamin och andra biogena aminer för nedladdning. Halvbegriplig. Jag laddar upp den här. De har information under "Allergi och annan överkänslighet". http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Histamin-och-andra-biogena-aminer/ Jag tror det finns ett samband mellan histaminrik mat och läckande tarm på så sätt att histaminet tar sig ut i blodet. Histamin blir ytterligare ett främmande toxiskt ämne som tar sig ut i blodet och orsakar problem för dom med läckande tarm. KU5_6-8.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Håller med Syster.. det är Antihistaminer.. och finns oxå receptfria mot hösnuva och liknande allergier.. biverkning.. sömnig! Histamin och Melatonin är inblandade i dygnsregleringen, de är lite som kommunicerande kärl, när den ena ökar minskar den andra och tvärt om. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Håller med Syster.. det är Antihistaminer.. och finns oxå receptfria mot hösnuva och liknande allergier.. biverkning.. sömnig! Histamin och Melatonin är inblandade i dygnsregleringen, de är lite som kommunicerande kärl, när den ena ökar minskar den andra och tvärt om. Kan man inte få melatonin i Sverige? Jag tror han skrev ut antihistaminer i ett försök att ge mig något som inte har så mycket biverkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Kan man inte få melatonin i Sverige? Jag tror han skrev ut antihistaminer i ett försök att ge mig något som inte har så mycket biverkningar. Jodå, man kan få melatonin utskrivet i Sverige och läkemedelsnamnet är Circadin, med mycket få biverkningar eftersom det är ett "kroppseget" ämne utan tillvänjningsrisk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jodå, man kan få melatonin utskrivet i Sverige och läkemedelsnamnet är Circadin, med mycket få biverkningar eftersom det är ett "kroppseget" ämne utan tillvänjningsrisk Mot sömnbrist? Då ska jag fråga om det nästa gång... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Melatonin skriver man typiskt ut mot årstidsrelaterade depressioner! Grejen är att om du muppar i dig massor med sådana så minskar kroppens egen produktion av dessa.. och så småningom är du tillbaka på ruta ett! Därav är de bäst att använda i korta perioder för att komma genom tex en vårdepression. Sen så är det bra om man inte micklar för mycket med hormoner och signalsubstanser.. till slut blir man helt beroende av piller för att reglera det mest elementära som sömn och annat. Man skall altså ha klart för sig att Histamin är en del av imunförsvaret, det är därför högre på dagen, då man lättare utsätts för saker.. samtidigt så gör det kroppen mer allert.. dvs vaken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Om du har fätt typ Tavegyl utskrivet, så är det ett antihistamin med sedativ effekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Melatonin skriver man typiskt ut mot årstidsrelaterade depressioner! Grejen är att om du muppar i dig massor med sådana så minskar kroppens egen produktion av dessa.. och så småningom är du tillbaka på ruta ett! Därav är de bäst att använda i korta perioder för att komma genom tex en vårdepression. Sen så är det bra om man inte micklar för mycket med hormoner och signalsubstanser.. till slut blir man helt beroende av piller för att reglera det mest elementära som sömn och annat. Man skall altså ha klart för sig att Histamin är en del av imunförsvaret, det är därför högre på dagen, då man lättare utsätts för saker.. samtidigt så gör det kroppen mer allert.. dvs vaken. Nej, jag kan inte hålla med om att man bara skriver ut Melatonin till årstidsbundna depressioner Man använder detta många gånger idag för sömnsvårigheter av olika slag, både hos gamla och unga. Fördelen med Melatoninet är att det inte är tillvänjande, det skall tas ca 1-2 timmar innan man tänkt sig att sova. Och man skall helst använda det under en begränsad period, till dess kroppen är invand till att sova en viss tid på dygnet. Som kuriosa så är koffein motsatsen/antidotet mot melatonin, därför blir vi pigga av kaffe och skall helst inte dricka det på kvällen. Sen har du ju helt rätt i Zepp att man inte ska mixtra allt för mycket med hormoner, men då ska vi ju även förkasta både hormonella antikoceptionsmedel, Levaxin och så vidare Men Johanna, detta såg jag... "om du har fått veta att du har en autoimmun sjukdom (när kroppen ”angrips” av sitt eget immunsystem). Inga studier på användning av Circadin hos personer med autoimmuna sjukdomar har genomförts. Därför bör du tala med din läkare innan du tar Circadin, eftersom dess användning inte rekommenderas." Om det egentligen har någon betydelse vet jag inte, prata med din läkare om Melatonin blir aktuellt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 "Typiskt" skrev jag.. och det är möjligt att det används flitigare i dag mot diverse. Mnjae.. har man brist på ett hormon är det knappast fel att komplettera med sådana via piller, sprutor! Vad jag förstår.. och som du även skriver så använder man Melatonin en period vid en tillfällig störning.. dvs man micklar ett tag för att återställa en balans mellan histamin och melatonin.. och som sagt den där balansen påverkas oxå av årstider och dagsljusets längd. Så vi lever inte alltid inte ens på så sätt att vi får dagsljus i rimlig utsträckning när det väl finns där. Sen från det ena till det tredje.. man micklar även med ljusterapi.. det påverkar oxå melatonin/histamin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Signalsubstanserna blir tydligen lite ur balans när man har MS och jag har perioder när jag har svårt att somna. Har provat både Stilnoct och Imovane men blir sämre i mina ms symptom om jag tar dom, speciellt Imovanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ems Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 On 2013-10-07 at 9:00 PM, Syster said: Jodå, man kan få melatonin utskrivet i Sverige och läkemedelsnamnet är Circadin, med mycket få biverkningar eftersom det är ett "kroppseget" ämne utan tillvänjningsrisk Circadin är inte kroppseget, det är 100 % syntetiskt och har biverkningar därefter. Jag köper mitt naturliga melatonin på Biovea. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBri Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Det finns tom ett specifikt blodprov för att se hur histaminöverkänslig man är. Har själv fått remiss via AllergologenSahlgrenska. Provet låg mitt emellan inte överkänslig och överkänslig. Värde 0,35. Så den läkare som inte vet eller kan borde ju kunna remittera till ngn som kan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts