Jump to content

Livsmedelsverket, landstinget och margarinet. Hälsovård!?

Leia
 Share

Recommended Posts

I det landsting där jag jobbar har man anställt en dietist som åker runt och föreläser om "Den nya nordiska dieten", ett koncept från Livsmedelsverket. Olika yrkeskategorier får ta del av föreläsningarna. En av hörnstenarna i konceptet är att margarin är bättre än smör. Några av mina kollegor var lite tveksamma till just detta, medan flera andra var stensäkra på att margarin måste vara bättre än smör. Vi satt på lunchen och pratade om det och jag blev nästan chockad: smör ÄR dåligt! Det vet alla... Mina argument bet inte alls. Kan ni rekommendera en bra text för att förstå det hela bättre, varför margarin är dåligt och smör bra?

Göran Petersson vill jag också rekommendera!. Just denna länk går till en video som behandlar bra och dåliga fetter (och varför). Smör=utmärkt; margarin, lättmargariner, oljor och särskilt Becel är ohälsosamma.

http://mediasite.portal.chalmers.se/Mediasite/Play/53a1f97418384d3d8d3b7c01c59196aa1d

Mycket nöje!

(Såg just att i morgon, 11 december, kommer en systemuppgradering med förväntade driftstörningar att äga rum på sajten kl 13 - 15.)

I det landsting där jag jobbar har man anställt en dietist som åker runt och föreläser om "Den nya nordiska dieten", ett koncept från Livsmedelsverket. Olika yrkeskategorier får ta del av föreläsningarna. En av hörnstenarna i konceptet är att margarin är bättre än smör. Några av mina kollegor var lite tveksamma till just detta, medan flera andra var stensäkra på att margarin måste vara bättre än smör. Vi satt på lunchen och pratade om det och jag blev nästan chockad: smör ÄR dåligt! Det vet alla... Mina argument bet inte alls. Kan ni rekommendera en bra text för att förstå det hela bättre, varför margarin är dåligt och smör bra?

För min del äter jag inte margarin eftersom det är industriell produkt där jag inte vet hur fettet hanterats och ofta finns inte allt fett redovisat. Att bara skriva "vegetabiliskt fett" är inte acceptabelt. Dessutom innehåller det tillsatsämnen.

Dessutom är det inte gott men det argumentet har du väl inte så stor nytta av i sammanhanget.

Det viktigaste landstinget kan göra för sina patienter är nog ändå att ta bort alla sockrade produkter. Finns ju mycket mer men det är mycket sötade drycker i vården.

Vad har annars föreläsaren för budskap?

Ett bra argument för smör är väl att det innehåller en fördelning av fettsyror som är snarlik kroppens egen. Eller att de fettsyrorna uppenbarligen inte är farliga för kalvar eller bebisar. (Modersmjölken är snarlik komjölken eftersom vi är så nära släkt och behöver ungefär samma nutrienter.)

• Like 2

För vissa människor (kanske inte så få?), har smöret en peststämpel! Jag trodde ju debatten hade kommit längre bland vanligt folk men uppenbarligen har den inte det. Möjligen kan sjukvårdsfolk ha ännu svårare att tänka om än andra. Jag drog iallafall ut en sida och la i en kollegas fack, få se om han nappar på det.

För vissa människor (kanske inte så få?), har smöret en peststämpel! Jag trodde ju debatten hade kommit längre bland vanligt folk men uppenbarligen har den inte det. Möjligen kan sjukvårdsfolk ha ännu svårare att tänka om än andra. Jag drog iallafall ut en sida och la i en kollegas fack, få se om han nappar på det.

Sätter dom som sätter peststämpel på smöret också peststämpel på ost och korv eller vad sätter dom peststämpel på mer?

Sätter dom som sätter peststämpel på smöret också peststämpel på ost och korv eller vad sätter dom peststämpel på mer?

Dessa kollegor "vet" att man inte ska äta mättat fett. Smör är mättat, det vet ju alla. Därför är smör dåligt. Korv är inte så bra men ändå inte riktigt så dåligt som smör. Men bönor och grönsaker är bättre. Dom själva äter vanlig husmanskost som den ser ut på 2010-talet. Någon kör med fasta och tycker det är bra.

Dessa kollegor "vet" att man inte ska äta mättat fett. Smör är mättat, det vet ju alla. Därför är smör dåligt. Korv är inte så bra men ändå inte riktigt så dåligt som smör. Men bönor och grönsaker är bättre. Dom själva äter vanlig husmanskost som den ser ut på 2010-talet. Någon kör med fasta och tycker det är bra.

Säger dom inget om socker? När jag låg inlagt på sjukhus för ett par år sedan och inte fick äta fast föda så var sötade drycker det enda som stod till buds. Mjölk fanns det också men det tålde jag inte då och det ger ju ingen större energi. Jag äter inte LCHF så jag behövde ju kolhydrater för att inte gå i däck helt men socker ville jag ju inte ha.

Jovars, Herr Miljöprofessor är utmärkt att hitta argument ifrån när det gäller detta. Han häver ur sig så mycket strunt så det finns mänger av material att bygga argument av.

Jovars, Herr Miljöprofessor är utmärkt att hitta argument ifrån när det gäller detta. Han häver ur sig så mycket strunt så det finns mänger av material att bygga argument av.

Åh, finns det någon som kramar margarin här inne. De var intressant.