Annika71 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp angående kolesterol och Lchf. Jag har varit överviktig med ca 20- 30 kg i 20 år men hela tiden rört på mig. Jag är fullt frisk med bra blodtryck. I ca 1 år har jag från och till ätit LCHF. Men ibland har jag fallit tillbaka i mina gamla ovanor och ätit mycket kolhydrater i alla former. Pasta, godis, bröd m.m. Man kan nog säga att jag har ett sockerberoende. Nu till saken...För ett par veckor sedan var jag på en allmänkontroll på vårdcentralen. Jag ville se hur det står till med mina värden och då bland annat kolesterolet. Nu har jag fått svar på proverna och doktorn säger nu att jag har för högt kolesterol men att det goda är bra. Tyvärr så tog de inte LDL. Nu säger i alla fall doktorn att jag ska lägga om min kost och om 3 månader ska jag ta nya prover för att se om det har blivit bättre. Blir jag inte bättre så vill han sätta in medicin. Enligt egen efterforskning så har jag inte så dåliga värden men vad tycker ni? Och kan jag bli hjälpt om jag går på strikt LCHF eller? Vore tacksam för era åsikter och ev. tips. Min vikt är för närvarande 80 kg kanske kan jag bli hjälpt om jag går ner några kg också? Mina värden Kolesterol 7.7 HDL 2.4 Triglycerider 0.68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp angående kolesterol och Lchf. Jag har varit överviktig med ca 20- 30 kg i 20 år men hela tiden rört på mig. Jag är fullt frisk med bra blodtryck. I ca 1 år har jag från och till ätit LCHF. Men ibland har jag fallit tillbaka i mina gamla ovanor och ätit mycket kolhydrater i alla former. Pasta, godis, bröd m.m. Man kan nog säga att jag har ett sockerberoende. Nu till saken...För ett par veckor sedan var jag på en allmänkontroll på vårdcentralen. Jag ville se hur det står till med mina värden och då bland annat kolesterolet. Nu har jag fått svar på proverna och doktorn säger nu att jag har för högt kolesterol men att det goda är bra. Tyvärr så tog de inte LDL. Nu säger i alla fall doktorn att jag ska lägga om min kost och om 3 månader ska jag ta nya prover för att se om det har blivit bättre. Blir jag inte bättre så vill han sätta in medicin. Enligt egen efterforskning så har jag inte så dåliga värden men vad tycker ni? Och kan jag bli hjälpt om jag går på strikt LCHF eller? Vore tacksam för era åsikter och ev. tips. Min vikt är för närvarande 80 kg kanske kan jag bli hjälpt om jag går ner några kg också? Mina värden Kolesterol 7.7 HDL 2.4 Triglycerider 0.68 Du ska absolut vägra statiner! Om de inte har tagit prov på apokvot är provet inte värt nånting alls. Totalkolesterol säger absolut nada. Jag har haft hiskeliga kolesterolvärden och har genom hyfsat strikt LCHF fått ner dem med bara kosten till samma värden som med tung medicinering. I somras började jag med 5:2 i kombination med LCHF och har tagit nåt kosttillskott. Min läkare sa då att "vad du än gör, fortsätt, för det fungerar uppenbarligen". Då hade jag bara hållit på max en månad före. Jag har även gått ner 6 kg vikt senaste halvåret... Tidigare har jag stått still på 80 kg i 3 år med LCHF. I fredags tog jag nytt blodprov, så om ett par veckor får vi reda om hur de ser ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 7,7/2,4=3,2 Bör vara 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre, kanonvärden om de är 4 eller lägre! LDL räknas fram, 7,7-2,4- (0,45*0,68) = LDL =4,99, enligt Freidewalds formel! Du har dessutom bra triglycerider. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika71 Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Du ska absolut vägra statiner! Om de inte har tagit prov på apokvot är provet inte värt nånting alls. Totalkolesterol säger absolut nada. Jag har haft hiskeliga kolesterolvärden och har genom hyfsat strikt LCHF fått ner dem med bara kosten till samma värden som med tung medicinering. I somras började jag med 5:2 i kombination med LCHF och har tagit nåt kosttillskott. Min läkare sa då att "vad du än gör, fortsätt, för det fungerar uppenbarligen". Då hade jag bara hållit på max en månad före. Jag har även gått ner 6 kg vikt senaste halvåret... Tidigare har jag stått still på 80 kg i 3 år med LCHF. I fredags tog jag nytt blodprov, så om ett par veckor får vi reda om hur de ser ut. Tack för svaret. Nu ska jag köra på med strikt lchf och se vad det blir för provsvar på det. Skriv gärna igen och berätta om dina provsvar. Kram 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika71 Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 7,7/2,4=3,2 Bör vara 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre, kanonvärden om de är 4 eller lägre! LDL räknas fram, 7,7-2,4- (0,45*0,68) = LDL =4,99, enligt Freidewalds formel! Du har dessutom bra triglycerider. Tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 En sak du kan pepåka för läkaren är att kvinnligt kön och högt HDL är skyddsfaktorer.. och du har rätt högt HDL! http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Bra bloggpost om hjärt-kärlsjukdom hos kvinnor, kolesterol, och statiner: http://www.docsopinion.com/2013/06/24/heart-disease-and-statins-do-women-differ-from-men/ Utdrag: Dr. Roberts dedicated a part of her talk to treatment with statin drugs. Statins are frequently used to lower cholesterol and to reduce the risk of heart disease. It is her opinion that the benefits of statins have been greatly exaggerated and that their dangers have been greatly downplayed. She mentioned the most common side effects of statin therapy like muscle pain, rhabdomyolysis, cognitive dysfunction, tendon and nerve damage, diabetes, liver and kidney damage, fatigue, cataracts and congenital defects in babies exposed before birth. She summarized the results from clinical trials addressing the effects of statins in women. She underlined that no study has ever shown that treating women who do not have established vascular disease or diabetes with a cholesterol lowering medicine lowers the risk of cardiac death or cardiac events. Alltså: förebyggande behandling med statiner av kvinnor minskar inte risken för död eller ens hjärthändelser, enligt den forskning som gjorts hittills. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts