Bengt Nilsson Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Anna Hallén tar upp problematiken på Kostrådgivarna Vad ska man berätta för barn? "Många mammor och pappor är rädda för att prata hälsosam kost med sina barn, speciellt med döttrarna. Vi är rädda för att de ska börja banta och bli viktfixerade. Är inte detta en feltanke som heter duga?" "HUR ska de kunna äta hälsosamt om vi undviker ämnet? Det är HUR du presenterar det som är det viktiga." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag tycker det är allra viktigast att lära barn att tycka om grönsaker. Inte tjata utan att laga mat tillsammans med dom där grönsaker är ett viktigt inslag. Oavsett vilken kosthållning dom sedan väljer så kan grönsaker utgöra en viktig del som har positiv inverkan på hälsan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Johanna07 Posted December 10, 2013 Popular Post Share Posted December 10, 2013 Egentligen skulle jag vilja säga att det viktigaste är att lära barn tycka om animalisk mat och fett (och då menar jag även saker som inälvsmat, ägg och kött/ben-buljong) men det är väl inte politiskt korrekt. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Har jobbat som dagbarnvårdare i 26 år lärde många barn tycka om grösaker genom att göra olika figurer. Tex tomat ögon paprika öron gurka kinder kål näsa rödpaprika mun hyvlad morot hår det uppskattades . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Egentligen skulle jag vilja säga att det viktigaste är att lära barn tycka om animalisk mat och fett (och då menar jag även saker som inälvsmat, ägg och kött/ben-buljong) men det är väl inte politiskt korrekt. haha, inte ens jag gillade leverbiff när jag var ung... och på den tiden var man ju faktiskt tvungen att äta vad man fick.När jag var ädre höll jag på att dö när jag fick ett oidentifierat paket fryst viltkött av farmor och det visade sej, när jag skulle koka det att det var 1,5 kg älgtungor.... men himlar vilken god buljong det blev! Jag kunde dock inte förmå mej till att äta tungorna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 haha, inte ens jag gillade leverbiff när jag var ung... och på den tiden var man ju faktiskt tvungen att äta vad man fick. När jag var ädre höll jag på att dö när jag fick ett oidentifierat paket fryst viltkött av farmor och det visade sej, när jag skulle koka det att det var 1,5 kg älgtungor.... men himlar vilken god buljong det blev! Jag kunde dock inte förmå mej till att äta tungorna. Buljongen är ju bra nog! Jag tycker bara att vegetariskt föda är ineffektiv ur näringssynpunkt jämför med animalisk, man får äta himla mycket för att komma någon vart... och så tycker jag att vi borde äta mer fermenterade grönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag tycker det är allra viktigast att lära barn att tycka om grönsaker. Inte tjata utan att laga mat tillsammans med dom där grönsaker är ett viktigt inslag. Oavsett vilken kosthållning dom sedan väljer så kan grönsaker utgöra en viktig del som har positiv inverkan på hälsan. När min son gick i ettan hade han en klasskompis med hem på middag. Vi bodde just då i en tillfällig lägenhet mellan två boenden så köket var lite primitivt. Jag bjöd på korv och makaroner och grönsallad. Jag misslyckades å det gruvligaste med de stuvade makaronerna. Tapetklister hade varit rena gourmetmiddagen jämfört... så jag sa till grabbarna att de kunde skippa pastan och bara köra salladen. Kompisen petade samvetsgrant i sej 2 dl att den hemska sörjan bara för att slippa ta nåt så gräsligt som sallad! Stackars grabb!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag känner mig lite provokativ idag, men jag hade lite av en aha-upplevelse efter att ha lyssnat på Natasha Campbell-McBride som menar på att ätstörningar ofta börja med vegetarianism och så var det för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag lär min sexåring att den viktigaste maten är köttet, fisken, smöret (riktigt, inte fusksmör som man blir sjuk av) och grönsakerna. Allra viktigaste maten i skolan är köttet och fisken. Den vill jag att hon försöker äta mycket av - brukar jag förklara. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag tycker absolut att barn har rätt att veta och att bli utbildade i vad som är bra och inte bra att stoppa i sig! Jag förklarade för min dotter i tidig ålder varför man äter och varför det är viktigt att ha en sund och stark kropp! och idag -, 20 år senare har jag en dotter som är normalviktig och som tränar! Hon har inga ätstörningar mer än att om hon någon gång frossar i kolhydrater och skräpmat, som de flesta ungdomar gör, märker ett nästan omedelbart sug efter mer sött och mer skräpmat! Som tur är vet hon även varför kroppen reagerar på detta viset och kör de flesta dagarna i månaderna med LCHF! Till mammas stora glädje! =)) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Egentligen skulle jag vilja säga att det viktigaste är att lära barn tycka om animalisk mat och fett (och då menar jag även saker som inälvsmat, ägg och kött/ben-buljong) men det är väl inte politiskt korrekt. Det är väl rätt ovanligt att människor inte gillar ägg och köttbuljong. När jag föreslog grönsaker var det för att det är vanligt, speciellt bland killar och män att dom aldrig lärt sig gilla grönsaker. Kanske beror det på att grönsaker inte triggar belöningssystemet på samma sätt som animalisk eller energität mat. Kanske är just grönsaker något som man lär sig uppskatta när det ingår i maten redan när man är barn. För min egen del tycker jag maten skulle bli väldigt torftig utan grönsaker. I forna tider var nog hungern den största drivkraften och man fick vara glad om man hittade tillräckligt med ätbart för att slippa gå hungrig. Det viktiga med att låta grönsaker ingå i kosthållningen är att dom är det näringstätaste man kan äta och att dom innehåller mycket av dom mineraler, vitaminer och antioxidanter som inte finns så mycket av i animalisk mat. Risken för att äta för mycket energi minskar ju också om man börjar måltiden med grönsaker. Man står sig också mycket längre tid på maten även om man äter blandkost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Det är väl rätt ovanligt att människor inte gillar ägg och köttbuljong. När jag föreslog grönsaker var det för att det är vanligt, speciellt bland killar och män att dom aldrig lärt sig gilla grönsaker. Kanske beror det på att grönsaker inte triggar belöningssystemet på samma sätt som animalisk eller energität mat. Kanske är just grönsaker något som man lär sig uppskatta när det ingår i maten redan när man är barn. För min egen del tycker jag maten skulle bli väldigt torftig utan grönsaker. I forna tider var nog hungern den största drivkraften och man fick vara glad om man hittade tillräckligt med ätbart för att slippa gå hungrig. Det viktiga med att låta grönsaker ingå i kosthållningen är att dom är det näringstätaste man kan äta och att dom innehåller mycket av dom mineraler, vitaminer och antioxidanter som inte finns så mycket av i animalisk mat. Risken för att äta för mycket energi minskar ju också om man börjar måltiden med grönsaker. Man står sig också mycket längre tid på maten även om man äter blandkost. Håller inte med om att grönsaker är det mest näringstäta, men visst är det bra att lära sig äta grönt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted December 10, 2013 Popular Post Share Posted December 10, 2013 Det viktigaste är kanske att försöka lära barnen vad de INTE skall äta... Typ den här klassikern.. Alla barnen är smala och glada utom Ellen för hon äter enligt tallriksmodellen. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Håller inte med om att grönsaker är det mest näringstäta, men visst är det bra att lära sig äta grönt. Tänk på att du måste räkna mineraler och vitaminer per kalori och inte per 100 gram. LCHF-are brukar ju säga att dom inte äter mer animalier än andra och då återstår fettet som ju faktiskt inte innehåller speciellt mycket mineraler och vitaminer per kalori och inte något brett spektrum heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Det viktigaste är kanske att försöka lära barnen vad de INTE skall äta... Typ den här klassikern.. Alla barnen är smala och glada utom Ellen för hon äter enligt tallriksmoddelen. Du jag tror det är liiite viktigare att lära dom att inte äta godis, chips, snabbmat, halvfabrikat osv än att undvika tallriksmodellen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Du jag tror det är liiite viktigare att lära dom att inte äta godis, chips, snabbmat, halvfabrikat osv än att undvika tallriksmodellen... Absolut nu är du inne på rätt spår Det viktigaste är kanske inte om kött eller grönsaker är mest näringstäta per kalori när man ska prata med barnen .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Tänk på att du måste räkna mineraler och vitaminer per kalori och inte per 100 gram. LCHF-are brukar ju säga att dom inte äter mer animalier än andra och då återstår fettet som ju faktiskt inte innehåller speciellt mycket mineraler och vitaminer per kalori och inte något brett spektrum heller. Det här fattar jag inte alls. Jag räknar inälvsmat, benbuljong och ägg bland animaliskt föda och jag tror de slår grönsaker. Vad har kalori med det hela att göra? Det handlar väl om hur mycket man får i sig? En påse babyspenat är mindre än 100 gr och jag tror inte ett barn äter mer än en påse per dag. Varför skulle lågt kaloriinnehåll vara bättre en högt? De betyder ju bara att du får ut lite energi ur maten. Så ja, grönsaker ger mycket näring för den lilla energi de innehåller (men lite pga av deras låga vikt) men varför inte välja mat som innehåller både mycket mer näring och mycket energi? Sen innehåller animalisk föda aminosyror och fett, som också är viktigt för kroppen. Jag menar inte att grönsaker inte är bra att äta, men skulle jag vara tvungen att välja av dem två vad som ger mest näring så skulle jag definitivt välja det animaliska. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Jag känner mig lite provokativ idag, men jag hade lite av en aha-upplevelse efter att ha lyssnat på Natasha Campbell-McBride som menar på att ätstörningar ofta börja med vegetarianism och så var det för mig. Nu har jag lyssnat lite på Campbell-McBride, klart intressant. Skriver du möjligtvis om detta i någon annan tråd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Det viktigaste är kanske att försöka lära barnen vad de INTE skall äta... Typ den här klassikern.. Alla barnen är smala och glada utom Ellen för hon äter enligt tallriksmodellen. Tror du har väldigt rätt, för den del av oss triggar tallriksmodellen suget och sedan blir det mer kolhydrat (kanske socker och bröd) som blir mer kolhydrat som blir mer… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Våra barn äter massvis med grönsaker. Det är basmat som dom hela tiden kommer i kontakt med. Men däremot skulle dom kunna välja bort all bra mat till förmån för pasta och bröd. Så jag berättar vad som är viktigast och vad som bara är billig bulk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Det här fattar jag inte alls. Jag räknar inälvsmat, benbuljong och ägg bland animaliskt föda och jag tror de slår grönsaker. Vad har kalori med det hela att göra? Det handlar väl om hur mycket man får i sig? En påse babyspenat är mindre än 100 gr och jag tror inte ett barn äter mer än en påse per dag. Varför skulle lågt kaloriinnehåll vara bättre en högt? De betyder ju bara att du får ut lite energi ur maten. Så ja, grönsaker ger mycket näring för den lilla energi de innehåller (men lite pga av deras låga vikt) men varför inte välja mat som innehåller både mycket mer näring och mycket energi? Sen innehåller animalisk föda aminosyror och fett, som också är viktigt för kroppen. Jag menar inte att grönsaker inte är bra att äta, men skulle jag vara tvungen att välja av dem två vad som ger mest näring så skulle jag definitivt välja det animaliska. Normalt äter man ju inte protein för att täcka energibehovet och LCHF-are brukar ju bli arga om någon påstår att dom äter mer animalisk mat än blandkostare. (kött, inälvsmat, fisk, skaldjur och ägg) Om en person behöver 2000 kcal per dag för att gå runt så är det väl bra om den mat som behövs för att täcka energibehovet innehåller så mycket näringsämnen som möjligt? Du brukar ju ofta skriva att det är viktigt med näringstät mat så jag trodde vi var överens om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 "Tänk på att du måste räkna mineraler och vitaminer per kalori och inte per 100 gram" Kranvatten är nog isf det näringstätaste som finns Krävs flera kubik innan man fått i sig en kalori och vid det laget har man ju fått i sig en hel del mineraler 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Jag tycker visst att man kan tala om för sina barn vad man ska undvika eller äta lite av. Jag tycker att man ska berätta att de ska undvika eller begränsa sådant som innehåller socker och/eller vetemjöl i första hand. De behöver inte vara speciellt stora för att förstå. Vi vet ju att det inte är speciellt bra med socker och vetemjöl - varför skulle det vara fel av oss att berätta det för våra barn? Jag skulle vilja säga att det är vår skyldighet. Det som är svårt med andras barn är att de inte är vana vid hemlagad mat. De tror exempelvis att köttbullar alltid ska smaka som köpta köttbullar. De är inte vana olika smaker. Både hemma och i skolan används ofta färdiglagade rätter som alltid smakar samma - oavsett maträtt. Det vi kan hjälpa våra barn med är att mat smakar olika - och att det inte är farligt. Hos många barn efter en viss ålder finns en sådan otrolig rädsla för att smaka nya maträtter (om de inte smakar sött eller starkt av umami = typ glutamat). Därför är det bra att våra barn äter samma mat som oss så tidigt som möjligt. Att vi introducerar många olika smaker innan de uppnår den kritiska åldern. När min son var mindre hade han nästan alltid med sig någon kompis hem som stannade på middag. Jag har aldrig tyckt att det varit svårt att få i andras ungar grönsaker som morötter i stavar, tomat, paprika och gurka uppskurna i bitar var för sig på ett fat som de kan plocka och äta med händerna. Blandar man däremot ihop grönsakerna till en sallad och (ve och fasa!) häller på dressing då är det kört. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Jag tycker det är härligt när man ser barn slicka av smöret på mackan och äta endast pålägget (och sen slänger mackan). En spekulation: Kanske kan vara så att barn intuitivt vet vad dom bör få i sig? Ur ett historiskt perspektiv har ju inte allt grönt varit lika med nyttigt. En del växter med starka klara färger är ju giftiga. Djur har ju instinkter som vi också kanske har. Och med tanke på all besprutning och hepatitstinna bär kanske dom gör rätt i att rata grönsakerna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fridaslchf Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Jag tänker mig att när jag får barn så ska jag ge de ganska liberal LCHF ända från de börjar med första smakportionerna, och undvika socker och gluten framförallt. Sen hur enkelt det blir när min sambo äter vanlig mat är en annan femma, men man vet ju inte hur det är om några år. Sen tror jag man får försöka berätta vad som är nyttigt och vad som är lite mindre nyttigt och att försöka uppmuntra till det nyttiga men inte totalförbjuda det onyttiga konstant. Något sånt tänker jag iallafall göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Vi hade en åttaårig kompis på besök igår, som stannade över maten. Han tappade hakan fullkomligt när jag hade petat runt i fiskgratängen och konstaterat att nä, kryddningen funkade inte den här gången heller.. Min egen åttaåring höll med, tyckte det skulle vara lite mer tryck i. "Kanske mera chili, mamma" Lille kompisen fick alltså inte ha åsikter om maten hemma, och hade aldrig hört talas om en VUXEN som inte tyckte det var så värst gott Jag menar att om man inte ens får ha åsikter om smaken på maten blir det svårt att komma vidare i en diskussion om vad som är nyttig mat, vad man kan äta ibland men inte alltid, vad man kan äta varje dag.. Om man pratar om det då och då behöver det aldrig bli någon svårsmält jätteföreläsning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Normalt äter man ju inte protein för att täcka energibehovet och LCHF-are brukar ju bli arga om någon påstår att dom äter mer animalisk mat än blandkostare. (kött, inälvsmat, fisk, skaldjur och ägg) Om en person behöver 2000 kcal per dag för att gå runt så är det väl bra om den mat som behövs för att täcka energibehovet innehåller så mycket näringsämnen som möjligt? Du brukar ju ofta skriva att det är viktigt med näringstät mat så jag trodde vi var överens om det. Vi är överens om näringstät mat men det här med näring per kalori fattar jag inte alls. Och vad har mer animaliskt mat än blandkostare med saken att göra? Vi behöver protein. Vi behöver näringsämnen. Vi behöver fett. Allt det finns i animaliskt mat och ofta i mer koncentrerad form än i grönsaker. Jag säger inte att vi inte ska äta grönsaker. Jag säger inte att vi bara ska äta kött. Jag säger att animaliska produkter i min åsikt är de mest effektiva livsmedlen för att få i sig näringsämnen, protein och fett. Och energi! Protein ska ju mätta bäst... Det känns alla är överens om att grönsaker är nyttigt (jag med) men tittar man på vilket livsmedel som ger mest så tycket jag animaliska produkter är mycket viktigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Vi är överens om näringstät mat men det här med näring per kalori fattar jag inte alls. Och vad har mer animaliskt mat än blandkostare med saken att göra? Vi behöver protein. Vi behöver näringsämnen. Vi behöver fett. Allt det finns i animaliskt mat och ofta i mer koncentrerad form än i grönsaker. Jag säger inte att vi inte ska äta grönsaker. Jag säger inte att vi bara ska äta kött. Jag säger att animaliska produkter i min åsikt är de mest effektiva livsmedlen för att få i sig näringsämnen, protein och fett. Och energi! Protein ska ju mätta bäst... Det känns alla är överens om att grönsaker är nyttigt (jag med) men tittar man på vilket livsmedel som ger mest så tycket jag animaliska produkter är mycket viktigare. Med näringstät menas mängden mineraler och vitaminer i förhållande till enegiinnehållet. Jag har ju inte sagt att man inte skall äta kött. Jag har dock aldrig sett några föräldrar behöva lirka med barnen för att dom skall äta kött och ägg så jag tror inte man behöver lägga någon större energi på att lära barn äta kött och ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Med näringstät menas mängden mineraler och vitaminer i förhållande till enegiinnehållet. Jag räknar näringstät per 100 gr, jag tycker kalori är ointressant i detta sammanhang, matkalkyl gör detsamma (dvs jag är inte den enda som tänker så) http://matkalkyl.se/naringstata-livsmedel.php Jag har ju inte sagt att man inte skall äta kött. Jag har dock aldrig sett några föräldrar behöva lirka med barnen för att dom skall äta kött och ägg så jag tror inte man behöver lägga någon större energi på att lära barn äta kött och ägg. Mitt perspektiv var mer vad som händer när tonåringar (oftast tjejer) slutar äta animaliska produkter och kopplingen till ätstörningar. Jag tror inte många är medvetna hur enkelt det kan vara att få i sig mycket av det man behöver från animalisk föda och även här finns det en del att jobba med. Tills nyligen har många varit rädda för ägg, inte många äter inälvsmat eller ben/kött/fisk-buljong. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Med näringstät menas mängden mineraler och vitaminer i förhållande till enegiinnehållet. Jag har ju inte sagt att man inte skall äta kött. Jag har dock aldrig sett några föräldrar behöva lirka med barnen för att dom skall äta kött och ägg så jag tror inte man behöver lägga någon större energi på att lära barn äta kött och ägg. Jodå, de barnen finns. Har en son som vägrade äta annat än pasta och ketchup när vi andra åt köttbullar, korv eller köttfärssås.. Drygt 15 år senare lever han än och äter gärna grönsaker, kött osv. Alla 3 barnen har haft perioder då de inte ätit vissa livsmedel. Det går över om man inte håller på och trugar och tjatar Nämnda son äter numera liberal Lchf och har gått ner 15-20 kg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Jodå, de barnen finns. Har en son som vägrade äta annat än pasta och ketchup när vi andra åt köttbullar, korv eller köttfärssås.. Drygt 15 år senare lever han än och äter gärna grönsaker, kött osv. Alla 3 barnen har haft perioder då de inte ätit vissa livsmedel. Det går över om man inte håller på och trugar och tjatar Nämnda son äter numera liberal Lchf och har gått ner 15-20 kg Ja dom kan ju ha sina perioder men det är nog vanligare att avoghet mot grönsaker följer med upp i vuxen ålder än att dom inte vill äta kött om man bortser från dom som blir vegetarianer av etiska skäl. Att laga mat från grunden med varierat innehåll tillsammans med barnen tror jag är bra. Att äta ensidigt är nog den största risken för hälsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts