Vinnie Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Hej alla, Hur vet man om det är seriöst eller inte? Vilka prover och vem ska man ta det hos? Kan berätta en liten historia om vad jag har upplevt angående detta. När jag var yngre var jag väldigt sjuk i astma/allergi. Rullade in och ut ur sjukhus varje månad och var på kortison/ventolin/steorider osv. Det gick flera år såhär. Ena dagen var jag alergiskt mot allt (enligt "punktest") och andra månaden reagerade jag inte alls. Min mor var då desperat och tog mig för en grundlig blodanalys hos en läkare (som skickade blodet till Tyskland, detta var då 80 talet). Många prover togs och vi fick tillbaks en tjock lunta med papper där läkaren förklarade att jag hade 0 zink i kroppen samt för höga doser magnesium och dom satte mig på enorma doser Zink och Koppar (2500-25000% daglig dos). Efter 4-5 månader blev jag i princip frisk. Nu är jag en skeptiker till folk som påstår sig veta vad dom gör, tar dyra pengar för det och jag är cyniker i botten men det måste ha legat något i det med tanke på den erfarenheten jag hade då. Nu skulle jag vilja veta vart man kan göra sådana tester och om det ens är lönt? (håranalys, bloodanalys osv). Backa gärna upp med vetenskapliga artiklar eller liknande. Tack för eran tid! /Vinnie PS: Sorry för ev. stavfel, skriven på ipad 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Har du kvar luntan så du kan titta på analysresultaten nu? Fick du verkligen enbart zink och koppar? Svenska terapeuter säger att man alltid skall ta ett multipreparat i botten när man tar enskilda mineraler men det är svårt eftersom multipreparat har så väldigt olika innehåll. Jag har själv tagit en håranalys men efter den så blev jag mycket mer skeptisk. Jag fick en väldigt konstig ordination och min sambo som var helt frisk fick också en ordination på mängder med piller. När det gäller blodanalys så finns ju endast en ytterst liten del av mineralerna i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinnie Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Har du kvar luntan så du kan titta på analysresultaten nu? Fick du verkligen enbart zink och koppar? Svenska terapeuter säger att man alltid skall ta ett multipreparat i botten när man tar enskilda mineraler men det är svårt eftersom multipreparat har så väldigt olika innehåll. Jag har själv tagit en håranalys men efter den så blev jag mycket mer skeptisk. Jag fick en väldigt konstig ordination och min sambo som var helt frisk fick också en ordination på mängder med piller. När det gäller blodanalys så finns ju endast en ytterst liten del av mineralerna i blodet. Hej! Tyvärr hittade jag inte dom papperna, vilket är synd då jag skulle också vilja veta det. Det som jag misstänker är att jag inte hade allergi, utan lunginflamation/infektion pga zinkbrist vilket i sin tur såg ut som astma allergi. Det är bevisat att stark brist på zink kan leda till ett sånt tillstånd. Samt att koppar hjälper upptagningen av zink osv. Jag minns att jag drack ren zink/kopparlösning samt en massa tabletter under några månader. Det som jag tänker på är att man måste kunna göra ordentliga analyser av blood osv för att se hur kroppen mår och hur den tar upp näring. Däremot finns det en hel del kvacksalvare därute och "sabbar" för dom som kanske gör det seriöst. Man kan ta prover på enskillda organ (biopsi), urin, blood, hår osv för att se status på kroppen och dess ev. brister. Men hur och vart är lite suddigt, då som sagt det finns en hel del kvacksalveri därute. Vet att man gör detta i Tyskland (biolab) osv, men finns sånt i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Hej! Tyvärr hittade jag inte dom papperna, vilket är synd då jag skulle också vilja veta det. Det som jag misstänker är att jag inte hade allergi, utan lunginflamation/infektion pga zinkbrist vilket i sin tur såg ut som astma allergi. Det är bevisat att stark brist på zink kan leda till ett sånt tillstånd. Samt att koppar hjälper upptagningen av zink osv. Jag minns att jag drack ren zink/kopparlösning samt en massa tabletter under några månader. Det som jag tänker på är att man måste kunna göra ordentliga analyser av blood osv för att se hur kroppen mår och hur den tar upp näring. Däremot finns det en hel del kvacksalvare därute och "sabbar" för dom som kanske gör det seriöst. Man kan ta prover på enskillda organ (biopsi), urin, blood, hår osv för att se status på kroppen och dess ev. brister. Men hur och vart är lite suddigt, då som sagt det finns en hel del kvacksalveri därute. Vet att man gör detta i Tyskland (biolab) osv, men finns sånt i Sverige? Frågan är då vad det var i tabletterna. Synd att du inte hittar papperen. Skulle vara intressant att veta vilka doser det rörde sig om och om det var något mer i tabletterna. Om man tar höga doser zink under lång tid så kan man få kopparbrist men jag har inte hört att koppar skulle underlätta upptaget av zink. Snarare att dom konkurrerar med varandra så att för mycket koppar kan ge zinkbrist och vise versa. Var har du läst att koppar underlättar upptaget av zink? Det finns dom som jobbar seriöst med både blodanalyser och håranalyser i Sverige men hur bra dom verkligen speglar eventuella brister är en annan sak. Finns det någon särskild orsak till att du vill testa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinnie Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Frågan är då vad det var i tabletterna. Synd att du inte hittar papperen. Skulle vara intressant att veta vilka doser det rörde sig om och om det var något mer i tabletterna. Om man tar höga doser zink under lång tid så kan man få kopparbrist men jag har inte hört att koppar skulle underlätta upptaget av zink. Snarare att dom konkurrerar med varandra så att för mycket koppar kan ge zinkbrist och vise versa. Var har du läst att koppar underlättar upptaget av zink? Det finns dom som jobbar seriöst med både blodanalyser och håranalyser i Sverige men hur bra dom verkligen speglar eventuella brister är en annan sak. Finns det någon särskild orsak till att du vill testa? Hej igen, Du har rätt. Dock var det vad läkaren sa (att zink och koppar måste tas ihop, då fungerar det bättre) , inte att det var lättare. My bad "High zinc intakes can inhibit copper absorption, sometimes producing copper deficiency and associated anemia [79,80]. For this reason, dietary supplement formulations containing high levels of zinc, such as the one used in the AREDS study [72], sometimes contain copper." Läste på andra sidor, men just på denna så var det mera vetenskaplig. " Individuals with low zinc levels have shown reduced lymphocyte proliferation response to mitogens and other adverse alterations in immunity that can be corrected by zinc supplementation [49,51]. These alterations in immune function might explain why low zinc status has been associated with increased susceptibility to pneumonia and other infections in children in developing countries and the elderly [52-55]." URL: http://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/ Väldigt bra sida som har ganska mycket fakta om mineraler osv. Anledningen är att jag har så diversa symptom nu för tiden och alla normala prov säger att jag är frisk som en nötkärna. Men det känns som något är fel. Sen kan det vara psykosomatisk, men jag tvivlar det. Symptomen är: Ont under sista väntra delen av revbenen (nära solarplexus) - kommer och går Ibland lös/ibland normalt i magen Skakar (händer, ben) Ont i käken o börjat knäppa i ena käkleden som vansinne Extremt spänd, speciellt på morgonen Ont i armbågen (när jag spänner handen, försvagad) Reducerad luktsinne Blåsor i munnen Ibland extrem orkelös (zombie mode tills 2 timmar senare, kommer inte ihåg vad jag har gjort), men ibland helt ok Fick en alergisk reaktion där alla ärr (av allt möjligt) svullnade upp. Men ingen feber. Fick konstiga linjer på naglarna (horisontella på tummar). Endast två och inte så djupa. Gjorde gastroskopi, allt ok, inga helibakterier sänka bra bra bloodtryck bloodprov bra Ska tillägga att jag började få problem när jag la om min livsstil. Slutat röka Slutat med kött (kör fisk och soya) Slutat med cola, socker osv Dragit ner på vitt mjöl väldigt mycket Då försvann min reflux och mådde bra, tills för några månader sen. Därav undrar jag om man kan kolla upp vad som kan vara fel, men hos någon som kan. Tack för hjälpen! /V Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Hej igen, Du har rätt. Dock var det vad läkaren sa (att zink och koppar måste tas ihop, då fungerar det bättre) , inte att det var lättare. My bad "High zinc intakes can inhibit copper absorption, sometimes producing copper deficiency and associated anemia [79,80]. For this reason, dietary supplement formulations containing high levels of zinc, such as the one used in the AREDS study [72], sometimes contain copper." Läste på andra sidor, men just på denna så var det mera vetenskaplig. " Individuals with low zinc levels have shown reduced lymphocyte proliferation response to mitogens and other adverse alterations in immunity that can be corrected by zinc supplementation [49,51]. These alterations in immune function might explain why low zinc status has been associated with increased susceptibility to pneumonia and other infections in children in developing countries and the elderly [52-55]." URL: http://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/ Väldigt bra sida som har ganska mycket fakta om mineraler osv. Anledningen är att jag har så diversa symptom nu för tiden och alla normala prov säger att jag är frisk som en nötkärna. Men det känns som något är fel. Sen kan det vara psykosomatisk, men jag tvivlar det. Symptomen är: Ont under sista väntra delen av revbenen (nära solarplexus) - kommer och går Ibland lös/ibland normalt i magen Skakar (händer, ben) Ont i käken o börjat knäppa i ena käkleden som vansinne Extremt spänd, speciellt på morgonen Ont i armbågen (när jag spänner handen, försvagad) Reducerad luktsinne Blåsor i munnen Ibland extrem orkelös (zombie mode tills 2 timmar senare, kommer inte ihåg vad jag har gjort), men ibland helt ok Fick en alergisk reaktion där alla ärr (av allt möjligt) svullnade upp. Men ingen feber. Fick konstiga linjer på naglarna (horisontella på tummar). Endast två och inte så djupa. Gjorde gastroskopi, allt ok, inga helibakterier sänka bra bra bloodtryck bloodprov bra Ska tillägga att jag började få problem när jag la om min livsstil. Slutat röka Slutat med kött (kör fisk och soya) Slutat med cola, socker osv Dragit ner på vitt mjöl väldigt mycket Då försvann min reflux och mådde bra, tills för några månader sen. Därav undrar jag om man kan kolla upp vad som kan vara fel, men hos någon som kan. Tack för hjälpen! /V Det var ju knepigt att det blev sämre när du slutade med allt det du räknar upp. Har du gått upp eller ner i vikt? Har du ändrat på något annat? Har du tagit några tillskott av något slag under senaste året? Vad äter du en normal dag? Jag har lite funderingar men behöver lite mer info för att kunna ge något råd. Vad sa läkaren om alla dina symptom? Sa han/ hon verkligen att du är frisk som en nötkärna? Vad tog dom för prover? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinnie Posted December 13, 2013 Author Share Posted December 13, 2013 Hej igen. Har stadig vikt (går ner litE i taget, men inte mer än normalt när man lägger om dieten) Har tagit följande tillskott: Fiskolja Magnesium B Forte (alla B vitaminer +E) Vitlökstabletter Gingseng Äter lite oregelbuntet (tyvärr) men försöker hållamig till Fisk, Grönsaker, Frukt osv. Slutat med kött och ersatt med soya/fisk. Pasta har jag ibland med då i sallader osv (max 20%). Helt slutat med skräpmat osv. Åkte in på akuten när jag fick allergisymptomen (när ärren blossade upp rejält). Dom tog blodprov, Mätte syresättning, Blodtryck osv. Allt ok Har även nu ett sår i munnen (ganska rejäl) däremot har alla andra symptom klingat av. Börja misstänka nått åt virushållet. Känner mig piggare och käken har lungnat ner sig. Mindre spänd också. Men det kommer i skov. En av dom horisontella linjerna har "lagt sig" så den är i princip obefintlg. Det som är lustig är att tjejen hade en hel del av samma symptom. Därav samma misstanke om virus. Kan också vara "sympatisjuka" (dvs folk i närheten "känner" av samma symptom). Ha det bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Jag skulle skippa soja produkterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts