Jump to content

Nok engang...er nordmenn dummere enn andre?

eutrofi

Recommended Posts

Âmnestitel skapt på bakgrunn av denne artikkelen i dagens VG,

Norges største avis. Det skumle er at en svært stor del av befolkningen

tror på det som står i avisen....fortsatt!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10141035

Så altså....vi nordmenn tåler ikke salt og fett....( sukker tåler ingen, den er grei)

men mel....i kilovis, det tåler vi!  Diettlesk i litervis, det tåler vi.

Frukt i kg på kg på kg....det tåler vi. Er det rart man vil vekk....

Har "slitt" meg av med 25 kg nå, etter å fulgt KostDoktorn's råd siden 

sluten av januar, men vil/må...mer! MYE mere....  Med "slitt" mener jeg 

at jeg flere ganger i uken må forsvare, og forklare ...for agressive folk

hvordan jeg kan spise slik, og ikke minst....hvordan i all verden

jeg kan utsette mine barn(ungdommer) for et slikt kosthold. Jeg skader visstnok

hjernen deres og hjertet deres....og jeg vet ikke hva. Stakkars unger.....

De får ikke lengre brus og sjokolade !!!  Hvilket liv jeg byr på

• Like 6

Helsedirektoratet verkar vara lika illa ute som vårt kära Livsmedelsverk... antar att bäggge sover under täcket med matindustrin :-P

Tänk att folk hela tiden ska vara så upprörda över vad man har på tallriken!!? Jag har en diabetiker på mitt jobbb som häller i sej dietkola för det har doktorn sagt är ok. Dessutom är det alltid pasta till lunch och en chokladbit ibland... men har är ju vuxen och myndig och behöver ju inga påhopp och pekpinnar från mej...

• Like 1

Det är aldrig lätt att vara bland de första i något som är nytt

Det var samma visa här i Sverige för några år sen men åtminstone upplever jag det som

att det är betydligt lättare idag och att de flesta åtminstone förstår vad man håller på med

Bästa försvar är som alltid att vara duktigt påläst och att ha några klockrena kommentarer i bagaget att ta till

om angriparna blir för närgångna ^_^

• Like 2

Bästa försvar är som alltid att vara duktigt påläst och att ha några klockrena kommentarer i bagaget att ta till

om angriparna blir för närgångna ^_^

Möjligtvis får man en ännu bättre kombination om kost- och livshållningen s.a.s. "syns". Tyvärr är ju människor överlag väldigt lite faktabaserade och tycks ha en relation till förnuftstanken som i allra högsta grad är kompatibel med våra samhällens s.k. "ledare", dvs sisådär för att vara diplomatisk i överkant.

Mot den bakgrunden så tror jag den kanske största effekten fås om man själv är vid god hälsa och form och helst att "det syns". I den positionen blir man relativt oslagbar om man dessutom är bra påläst.

Sägs det... ;)

• Like 1

Helsedirektoratet verkar vara lika illa ute som vårt kära Livsmedelsverk... antar att bäggge sover under täcket med matindustrin :-P

Tänk att folk hela tiden ska vara så upprörda över vad man har på tallriken!!? Jag har en diabetiker på mitt jobbb som häller i sej dietkola för det har doktorn sagt är ok. Dessutom är det alltid pasta till lunch och en chokladbit ibland... men har är ju vuxen och myndig och behöver ju inga påhopp och pekpinnar från mej...

Ja, han bestämmer givetvis själv vad han ska äta. Men problemet är att han, liksom tidigare jag, kanske inte fått information av sjukvården att stärkelse är lika farligt som socker för en diabetiker. Du kunde kanske ge honom information, finns väl något hos kostdoktorn som du kunde printa ut åt honom.

Ja, han bestämmer givetvis själv vad han ska äta. Men problemet är att han, liksom tidigare jag, kanske inte fått information av sjukvården att stärkelse är lika farligt som socker för en diabetiker. Du kunde kanske ge honom information, finns väl något hos kostdoktorn som du kunde printa ut åt honom.

När han sitter och mölar chokladkakor och hinkar öl trots att han är nästan blind av diabetesen tror jag att han är utom räckhåll för förnuftsskäl... 

När jag är utomlands brukar jag köpa lite fin belgisk sockerfri choklad åt honom, och det händer att jag bakar kaffebröd och är noga med att tala om att han kan äta som han vill av det jag gör.

• Like 2

När han sitter och mölar chokladkakor och hinkar öl trots att han är nästan blind av diabetesen tror jag att han är utom räckhåll för förnuftsskäl... 

När jag är utomlands brukar jag köpa lite fin belgisk sockerfri choklad åt honom, och det händer att jag bakar kaffebröd och är noga med att tala om att han kan äta som han vill av det jag gör.

Visst är sånt läskigt?

Jag brukar sitta på bibblans läsplats och plugga, och inte långt ifrån sitter en ung tjej som har ökat rejält i vikt på två terminer. Hon sitter och goffar i sig smågodis i rejäla påsar medan hon läser, alltså verkligen trycker i sig..

Hon ser så jäkla olycklig ut så det svider lite i hjärtat på mig..

Men man kan ju inte heller gärna kasta sig över okända människor i all välvilja. Även om jag har rätt bra tips på hur man kan komma tillrätta med det där sockerbegäret :(

• Like 2