BobbyJean

Återhämtning

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar vad ni äter efter styrke- och konditionspass. Funderar på om man ska äta lite mer kolhydrater efter träning. 

 

Ge mig gärna råd och tips

 

/bobby

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag med!! :) tex rotfrukter. Lär ju inte vara lila dåligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker vassleprotein och äter fet mat och återhämtar mig väldigt bra. Jag bygger muskler utan att lägga på mig fett och binda vätska mm.

Det är inte helt dumt med protein för muskeluppbyggnad.

Men det kan i sin tur ha en negativ effekt på viktnedgång. Jag vill inte gå ner mer, min kropp verkar ha anpassat sig och ligger i stort sätt still i vikt medan jag blir starkare och större.

 

Kolhydrater efter träning kan vara bra om man har planerat att träna explosivt ganska snart igen. Annars hinner du fylla på glykogen i musklerna under veckan ifrån de kh du får i dig.

 

Men bra kh, ris, potatis, bovete, nån frukt eller kanske något glas mjölk i samband med LCHFmat. Undvik helst att bara äta kh.

 

Detta var i stora drag och vi är ju olika. testa dig fram. Läs kanske "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist.

 

/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man ketoadapted ska det inte behövas. Återhämtningen går alldeles utmärkt ändå. Drick vispgrädde och käka ett par kokta ägg istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu någonsin skall äta kolhydrater i samband med träning torde det ju vara INNAN passet så man har energi att orka, om man mot förmodan inte gör det. Efter passet är ju protein och fett bättre för maximal muskeluppbyggnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Magnus77" data-cid="3665" data-time="1357300671"><p>

Är man ketoadapted ska det inte behövas. Återhämtningen går alldeles utmärkt ändå. Drick vispgrädde och käka ett par kokta ägg istället.</p></blockquote>

Vad har du för personliga erfarenheter från träning på LCHF?

Jag får ut det bästa av två världar genom att lägga till lite kolisar vid rätt tillfällen och i rätt mängd. Jag är fortfarande väldigt strikt mestadels av tiden... Får fortfarande ut allt annat som gör LCHF så grymt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
...Kolhydrater efter träning kan vara bra om man har planerat att träna explosivt ganska snart igen. Annars hinner du fylla på glykogen i musklerna under veckan ifrån de kh du får i dig...

Nja, äter man lågkolhydratskost så fylls väl aldrig glykogendepåerna helt? Kolhydraterna från kosten används troligtvis till mer behövda processer än glykogeninlagring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="RobinEH" data-cid="3683" data-time="1357301721"><p>

Nja, äter man lågkolhydratskost så fylls väl aldrig glykogendepåerna helt? Kolhydraterna från kosten används troligtvis till mer behövda processer än glykogeninlagring.</p></blockquote>

Det beror ju helt och hållet på hur strikt du äter. Nej dom kanske inte fylls helt men betydligt mer om man lägger till ca 20-60g kh i samband med LCHF-måltid (fortfarande LCHF). Detta kan man dra nytta av när det gäller att prestera. Tex inför tung explosiv styrketräning eller tex vid tävling.

 

Personligen tycker jag att man ska träna på så strikt kost som möjligt... Man får känna sig fram. Även om man vill ligga på 5, 20 eller 100g kolhydrater per dygn.

 

Vid återhämtning som sagt efter ett pass om man vet att man ska träna igen inom kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="RobinEH" data-cid="3683" data-time="1357301721"><p>

Nja, äter man lågkolhydratskost så fylls väl aldrig glykogendepåerna helt? Kolhydraterna från kosten används troligtvis till mer behövda processer än glykogeninlagring.</p></blockquote>

Det beror ju helt och hållet på hur strikt du äter. Nej dom kanske inte fylls helt men betydligt mer om man lägger till ca 20-60g kh i samband med LCHF-måltid (fortfarande LCHF). Detta kan man dra nytta av när det gäller att prestera. Tex inför tung explosiv styrketräning eller tex vid tävling.

 

Personligen tycker jag att man ska träna på så strikt kost som möjligt... Man får känna sig fram. Även om man vill ligga på 5, 20 eller 100g kolhydrater per dygn.

 

Vid återhämtning som sagt efter ett pass om man vet att man ska träna igen inom kort.

Blir inte kolhydratoxidation högre då man intar mer kolhydrater? Eller väljer kroppen att lagra in mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta bygger på att kroppen bränner fett och kolhydrater jämnsides. Eftersom att kroppen är inställd på att gå runt på fett som huvudenergikälla så väljer den att lagra in glykogen i musklerna ist för att förbränna det. Detta glykogen används sedan när musklerna musklerna verkligen behöver det. Som vid tex explosiva, tunga och långa gympass. Eller som i mitt fall när jag spelar handboll på hög nivå. Man kan helt enkelt få ut lite mer av sin träning...  

 

Jonas Bergqvist beskriver detta som att kroppen använder kolhydrater som "raketbränsle".

 

Jag har prövat och märker skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.