kareng Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Dagens matlarm gäller giftet akrylamid som finns i för höga halter i svenska matvaror. Vi som äter enligt LCHF klarar oss ju ganska bra. Vi äter för det mesta inte något av de livsmedel som innehåller skadligt höga halter, förutom kaffe. Se artikeln och graften i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18001647.ab Det "lustiga", trots giftlarmet, är SLV:s vurm för kolhydrater: "Det handlar alltså inte om att sluta äta grovt bröd, chips och dricka kaffe, tvärtom uppger Livsmedelsverket att nyttan är större än risken." Oavsett akrylamid eller inte tycker jag inte att nyttan är större än risken med grovt bröd och chips. Kaffe är jag ogärna utan nu när jag slipper IBS och kan dricka kaffe igen efter många år utan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 *face palm* F*n vad de är PINSAMMA jämt! "Äsch, lite cancerframkallande ämne? Vad gör väl det mot den enorma hälsofördelen man får genom att äta bröd, äta chips och dricka kaffe?" Man borde bunta ihop dem och tvinga dem att lyssna igenom alla föreläsningarna som gavs på "The Gluten Summit". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Ah, detta är en SLV-klassiker! När de har motvind kör de alltid fram ett akrylamid-larm och/eller ett saltlarm. Vänta bara som kommer nog nästa saltlarm snart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Såvida Aftonbladet inte på eget bevåg kontaktat Slv så har de förvrängt slv:s, eller snarare Leif Busks ord totalt. "Det betyder inte att man ska sluta äta grovt bröd, tvärtom bedömer vi att nyttan med fullkorn trots detta är större än risken. Däremot är det viktigt att företagen gör allt de kan för att sänka halterna, säger Leif Busk."http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Fortfarande-hoga-halter-akrylamid-i-maten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts