Jump to content

Jag var hos doktorn idag...

Limp

Recommended Posts

...med anledning av mitt "onda" knä. Röntgen visade inget och inte precis blodprovet heller. Värden var ok sånär som på två saker som låg på gränsen. Urinsyran i blodet låg på sitt högsta värde och rådet var att dra ner på köttätandet. Sammanfattningen var dock att jag hade inte gikt, ty då skulle knäet varit rött enligt honom. Det som hände tio dagar sedan var inte heller blodpropp, ty då skulle knäet varit varmt, sa doktorn.

Det andra värdet som lågt på den övre gränsen, var något njurvärde. Inget alarmerande, men rekommendationen blev att dricka med vatten. Han pratade om giftigheten i blodet... vad kan det vara för något ?

Nu blir det magnetröntgen, ty en del pekar på miniskproblem. Det knakar också i knäet. Jag själv gissar på att det har med en gammal slalombacksskada att göra från min vilda ungdom.

Ja.. första gången i hela mitt liv känner jag mig gammal...

• Like 1

Äter du mer protein än dagsbehovet? Det låter ju lite som att det blivit för mycket protein och för lite grönsaker.

Det är ju skönt att det inte var något akut allvarligt men du skall nog ta dom där värdena på allvar i alla fall.

Har du någon gång skrivit in allt du äter på en dag på någon sida där man kan få uträknat hur man ligger till när det gäller intag av mineraler och vitaminer i förhållande till dagsbehovet?

En ev gift beror på fruktos, vad jag har läst mig till.

Min gode vän och personliga LCHF guru fick gikt efter en period av strikt LCHF. Doktorn som konstaterade detta menade att det berodde på för mycket processat kött (läs bacon). Han var positiv till LCHF men tyckte att han skulle gå över till rent kött.

Jag tror inte den drabbade tån blev röd, utan gjorde vidrigt ont. Men det kanske inte är samma för knän..?

Min gode vän och personliga LCHF guru fick gikt efter en period av strikt LCHF. Doktorn som konstaterade detta menade att det berodde på för mycket processat kött (läs bacon). Han var positiv till LCHF men tyckte att han skulle gå över till rent kött.

Jag tror inte den drabbade tån blev röd, utan gjorde vidrigt ont. Men det kanske inte är samma för knän..?

Eller kanske beror det på en fattig tarmflora? Ett tips är kanske att lägga till fermenterade/syrade grönsaker och soppor gjord på riktig buljong (tex stockpots). Behöver nog inte vara stora mängder grönsaker om man vill hålla kolhydraterna nere.

• Like 3

Eller kanske beror det på en fattig tarmflora? Ett tips är kanske att lägga till fermenterade/syrade grönsaker och soppor gjord på riktig buljong (tex stockpots). Behöver nog inte vara stora mängder grönsaker om man vill hålla kolhydraterna nere.

Jag ska vidarebefodra tipset :)

Min gode vän är en ungkarl av den gamla stammen, matlagning för honom är att köra nåt i micron i två minuter.. Haut cuisine om man slänger på en tomatklyfta. Jag tror på fullt allvar att han aldrig har haft igång spisen..  :D

Han är övertygad om att LCHF är rätt väg att gå för att komma till rätta med sin vikt och sitt ätbeteende, men det är ju inte helt lätt när man inte lagar mat.

Vart hittar en sån kille fermenterade grönsaker?

Lite trådkapning där, sorry..

Edited by Malin303

Jag ska vidarebefodra tipset :)

Min gode vän är en ungkarl av den gamla stammen, matlagning för honom är att köra nåt i micron i två minuter.. Haut cuisine om man slänger på en tomatklyfta. Jag tror på fullt allvar att han aldrig har haft igång spisen..  :D

Han är övertygad om att LCHF är rätt väg att gå för att komma till rätta med sin vikt och sitt ätbeteende, men det är ju inte helt lätt när man inte lagar mat.

Vart hittar en sån kille fermenterade grönsaker?

Lite trådkapning där, sorry..

Jag har köpt tistelvinds syrade grönsaker, finns på coop i grönsaksdisken. Jag gillar deras hot kimchi och borstjt (sockerfria, grönsaker med låg kolhydratsmängd). Jag tror det räcker att ta 1 msk före och 1 msk efter maten (mindre om man reagerar starkt). Vad det gäller soppor så köper jag stockpots kyckling eller oxbuljong, kokar buketterna från 1 broccoli, kanske en bit purjolök och lite grönkål/spenat i ca 8 minuter. Sedan tärnar jag i en mogen avokado och en burk kokosgrädde (vanlig grädde går nog bra om man tål det) och koka 3 minuter till. Mixa sedan alltihop till en jämn soppa och smaksätt med salt, peppar och malen muskotnöt. Sen äter jag en liten kopp soppa till varje måltid.

Tydligen så innehåller syrade grönsaker mer C-vitaminer än icke-syrade plus B-vitaminer.

• Like 3

Jag har köpt tistelvinds syrade grönsaker, finns på coop i grönsaksdisken. Jag gillar deras hot kimchi och borstjt (sockerfria, grönsaker med låg kolhydratsmängd). Jag tror det räcker att ta 1 msk före och 1 msk efter maten (mindre om man reagerar starkt). Vad det gäller soppor så köper jag stockpots kyckling eller oxbuljong, kokar buketterna från 1 broccoli, kanske en bit purjolök och lite grönkål/spenat i ca 8 minuter. Sedan tärnar jag i en mogen avokado och en burk kokosgrädde (vanlig grädde går nog bra om man tål det) och koka 3 minuter till. Mixa sedan alltihop till en jämn soppa och smaksätt med salt, peppar och malen muskotnöt. Sen äter jag en liten kopp soppa till varje måltid.

Soppan gör han aldrig - tar det mer än två minuter i micron så finns det inte..

Men jag ska testa :)

Thanx

• Like 1

Thanx

Vilken festlig kompis du har!!! Ärligt!

Han kan göra bröd i micron:

1 ägg,

1 dl mandelmjöl (eller hasselsnöt eller blanda dessa mjöl eller byta liten mängd mot kokosnötsmjöl, ja, du fattar).

Lite salt

Smält ca 25 gr smör eller kokosolja i en djup tallrik.

Blanda i resten, micra max 2 minuter

= BRÖD

Tar lite längre tid än 2 min i micron, men killen kanske kan göra ett undantag?

på detta "bröd" kan han lägga massor med fet ost. Det är gott.

• Like 1

Mnjae.. gikt är mer relaterat till alkohol och fruktos än till urinsyrahalter i blodet.. troligen har det en samvariation med metabolt syndrom!

För man kan få gikt oavsett urinsyranivå.. det är annat som gör att det bildas kristaller.

Hur som helst.. har man väl fått det finns det huskurer och de är mycket vatten så man kissar frekvent och högdos C-vitamin.. inte alltid de hjälper men värt ett försök.

• Like 1

Proteiner är det inget fel på... faktiskt har jag full koll på vad jag äter både beträffande mängder, kalorier, fett, proteiner som kolisar liksom vitaminer och mineraler. Jag har liksom ingen känd brist på något enligt olika provtagningar. Det som jag dock hålller med doktorn, är att om jag har anlag för gikt, behöver jag nog kanske minska köttätandet. Problemet är dock att jag redan har en massa grönsaker på tallriken och ökar jag dem,blir jag hungig. Alltså, jag känner mig ha en perfekt balans anpassat till mina hungerskänslor beträffande kosten. Så det blir nog att välja mellan pest och kolera och hungret är en förlorare i så fall. Hellre ont än att vara hungrig om min mage får bestämma. ...och det får den.

Det där med dricka vätska och njurvärden, skulle dock vara intesssant och veta mer av ?

• Like 1

...med anledning av mitt "onda" knä. Röntgen visade inget och inte precis blodprovet heller. Värden var ok sånär som på två saker som låg på gränsen. Urinsyran i blodet låg på sitt högsta värde och rådet var att dra ner på köttätandet. Sammanfattningen var dock att jag hade inte gikt, ty då skulle knäet varit rött enligt honom. Det som hände tio dagar sedan var inte heller blodpropp, ty då skulle knäet varit varmt, sa doktorn.

Det andra värdet som lågt på den övre gränsen, var något njurvärde. Inget alarmerande, men rekommendationen blev att dricka med vatten. Han pratade om giftigheten i blodet... vad kan det vara för något ?

Nu blir det magnetröntgen, ty en del pekar på miniskproblem. Det knakar också i knäet. Jag själv gissar på att det har med en gammal slalombacksskada att göra från min vilda ungdom.

Ja.. första gången i hela mitt liv känner jag mig gammal...

Giftigheten i blodet lät lite väl svamligt, Du kanske kan ringa och får alla värden , njurfunktion kollas oftast med GFR (filtrations förmåga) samt keatinin (P-eller S-krea) och urea (som inte är urinsyra).

• Like 1

Jag har haft gikt i mitt knä en gång och det gjorde obeskrivligt ont. Det höll på 2-3 dagar sedan var mitt knä helt vanligt igen. Jag har haft gikt i mindre leder och då har lederna varit röda men knät var inte rött.

Jag har kronisk njurinflammation och då blir det knas med vätskeregleringen ibland och det kanske har med det att göra. I vanliga fall ska man kissa ut urinsyra men jag har det kvar i kroppen och när vätskan binds i kroppen så kanske det blir för mycket och det blir nån sorts kristallutfällning. Jag försöker dricka mycket vatten och ska faktiskt öka på C-vitaminet som Zepp skrev om. Det kan inte skada att prova.

Glömde nämna att jag inte dricker alkohol, äter ingen frukt och  bara normala mängder protein och bara rött kött från gräsbetande djur.Och inget socker alls:)

Proteiner är det inget fel på... faktiskt har jag full koll på vad jag äter både beträffande mängder, kalorier, fett, proteiner som kolisar liksom vitaminer och mineraler. Jag har liksom ingen känd brist på något enligt olika provtagningar. Det som jag dock hålller med doktorn, är att om jag har anlag för gikt, behöver jag nog kanske minska köttätandet. Problemet är dock att jag redan har en massa grönsaker på tallriken och ökar jag dem,blir jag hungig. Alltså, jag känner mig ha en perfekt balans anpassat till mina hungerskänslor beträffande kosten. Så det blir nog att välja mellan pest och kolera och hungret är en förlorare i så fall. Hellre ont än att vara hungrig om min mage får bestämma. ...och det får den.

Det där med dricka vätska och njurvärden, skulle dock vara intesssant och veta mer av ?

Vilken webbplats brukar du använda när du kollar mineral och vitamininnehållet? Jag tänkte själv kolla mina värden.

Thanx

haha, min man är likadan.. tror att han till och med skulle lyckas bränna vid tevatten. Vi har äggkokaremaskin, men det är för jobbigt så nr jag är borta äter han ö h t ingenting varmt alls... micron orkar han inte heller med att sätta på.
  • Like 1

haha, min man är likadan.. tror att han till och med skulle lyckas bränna vid tevatten. Vi har äggkokaremaskin, men det är för jobbigt så nr jag är borta äter han ö h t ingenting varmt alls... micron orkar han inte heller med att sätta på.

Han kanske är bra på annat?  ;)

• Like 1

Limp, det finns, som Zepp även var inne på, inget riktigt bevisat samband mellan gikt och köttätande, det är gammal tro, möjligtvis i kombination med kolhydrater. Men man ger de råden idag. Gikt verkar vara ärftigt.

Läkaren är i mina ögon ute och cyklar lite grann tycker jag, då han påstår att man inte har gikt utan värmeökning i involverad led.

Bra att du får göra en magnetröngen på knäet för att utesluta eventuella gamla skador.

Men, det du ska kräva är att få följa upp de prover som var förhöjda, njurprovet = kreatinin och urinsyraprovet = urat, det är inget man bara ska lämna åt slumpen tycker jag.

• Like 2

Vilken festlig kompis du har!!! Ärligt!

Han kan göra bröd i micron:

1 ägg,

1 dl mandelmjöl (eller hasselsnöt eller blanda dessa mjöl eller byta liten mängd mot kokosnötsmjöl, ja, du fattar).

Lite salt

Smält ca 25 gr smör eller kokosolja i en djup tallrik.

Blanda i resten, micra max 2 minuter

= BRÖD

Tar lite längre tid än 2 min i micron, men killen kanske kan göra ett undantag?

på detta "bröd" kan han lägga massor med fet ost. Det är gott.

Ha ha, detta låter jättebra!

Han är rätt makalös faktisk.. :D

Och med tanke på trådens innehåll ska jag nog be honom kolla upp det där med gikten. Det låter ju som att doktorn, så LCHF-positiv han nu är, inte har riktigt koll..?

Limp, det finns, som Zepp även var inne på, inget riktigt bevisat samband mellan gikt och köttätande, det är gammal tro, möjligtvis i kombination med kolhydrater. Men man ger de råden idag. Gikt verkar vara ärftigt.

Läkaren är i mina ögon ute och cyklar lite grann tycker jag, då han påstår att man inte har gikt utan värmeökning i involverad led.

Bra att du får göra en magnetröngen på knäet för att utesluta eventuella gamla skador.

Men, det du ska kräva är att få följa upp de prover som var förhöjda, njurprovet = kreatinin och urinsyraprovet = urat, det är inget man bara ska lämna åt slumpen tycker jag.

Tack för infot... mig veterligen har vi ingen gikt i släkten, så kanske jag har inget anlag heller. Så jag fortsätter med mitt köttätande. Vi får se vad magnetröntgen ger för besked. Jag tar upp även frågan om det konstiga njurvärdet nästa gång.   

Om jag var du skulle jag följa upp njurvärdet ganska omgående. Och dra ner på köttet. Tro mig, taskiga njurar ska man akta sig för.

Samtidigt kan fosfaterna som jag nämnde tidigare i tråden kanske vara värre. Dom lär finns i bacon, kassler och en del annat.

Tack för infot... mig veterligen har vi ingen gikt i släkten, så kanske jag har inget anlag heller. Så jag fortsätter med mitt köttätande. Vi får se vad magnetröntgen ger för besked. Jag tar upp även frågan om det konstiga njurvärdet nästa gång.   

Jag har en bekant som ätit giktmedicin i snart 15 år, hans första giktanfall debuterade i en fotled, utan värmeökning eller rodnad, han beskrev det som en ordentlig stukning, men efter röntgen och provtagning konstaterades gikt. Han äter inte LCHF men upplever att gikten blir värre efter några liter Coca Cola och dylikt :o

Likheten är att han också förutom hög "urinsyra" i blodet även har taskiga njurvärden, som kollas några gånger per år.

Tack för alla tipsen och omsorg. Jag är litet "klokare" nu. Vi behöver dock komma ihåg att fast mina värden är i den högre ändan av skalan, är de fortfarande helt normala. Alltså, ingen panik på den fronten, utan vi får se vad framtiden har med sig. Värden går upp och ner av olika orsaker ibland och jag har ju fortfarande också någon slags infektion i knäet.

• Like 2

Jag är ändå lite nyfiken på hur din mineralfördelning ser ut. Kommer du verkligen upp i dagsbehovet för kalium med LCHF. Ja det skulle vara intressant att se alla mineralerna.

Kött, ost och vitkål är bra kaliumkällor. Jag äter mycket av dem allihopa samt att jag saltar med mineralsalt.

Men skulle du inte kunna visa alla mineralvärdena? Det är ju inget känsligt personligt eller så. Det är bara intressant att se hur fördelningen faktiskt blir.

Ja har inga överslagstabeller nerskriva längre. Jag har slutat med all registrering och beräkningar samt tillhörande analyser och allt gammalt är oclså raderat. Jag har nämlign tagit ett steg vidare i mitt liv och därför slutat med sådant. Istället för att analysera hur man får ett längre liv med hjälp av olika tabeller, satsar jag numera alla mina resurser på att njuta av livet som den behagar inträffa för en lågkolhydratkostare. 

• Like 6

Ja har inga överslagstabeller nerskriva längre. Jag har slutat med all registrering och beräkningar samt tillhörande analyser och allt gammalt är oclså raderat. Jag har nämlign tagit ett steg vidare i mitt liv och därför slutat med sådant. Istället för att analysera hur man får ett längre liv med hjälp av olika tabeller, satsar jag numera alla mina resurser på att njuta av livet som den behagar inträffa för en lågkolhydratkostare. 

Även om mätningar sällan avspeglar mineralstatus så hör ju kalium till det som brukar mätas. Mätte dom kalium på dig och vad låg det på i så fall? Jag har ju själv legat under gränsvärdet för kalium.

Varför

Det är förhållandevis lite kalium i ost och dessutom är det betydligt mer natrium.

När jag kollade i tabellen valde jag en ost på 24-27 % fett. Den innehåller 80 mg kalium och 440 mg natrium.

Vitkål som limp också nämnde som kaliumkälla innehåller 320 mg kalium och 5 mg natrium.

Om man sedan räknar hur mycket kalium man får per 100 kcal av dessa två livsmedel så blir det

24 mg kalium per 100 kcal ost

1152 mg kalium per 100 kcal vitkål

I gurka finns 240 mg kalium per 100 gram vilket gör 2196 mg kalium per 100 kcal

Du får alltså 96 gånger mer kalium per kalori från gurka än vad du får från ost.

Dessutom bör kosten innehålla åtminstone dubbelt så mycket kalium som natrium vilket innebär att man behöver äta kaliumrika livsmedel för att balansera upp det höga natriuminnehållet i osten. För varje 100 gram ost behöver man alltså få i sig 720 mg kalium från andra livsmedel (grönsaker).