KajsaKarin Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Hej! Jag undrar om nån LCHF-anhängare har erfarenhet av att LCHF-kost är bra mot acne? Eller andra hudproblem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Ja, definitivt. Detta "tonårsproblem" förföljde mig upp i 40-årsåldern tills jag började med LCHF. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som visat att mat med lägre GI motverkar acne: http://ajcn.nutrition.org/content/86/1/107.full 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KajsaKarin Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Ok, då ska jag prova också Tack för länken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Min son blev nästan besvärsfri i Roseace av LCHF, äter nu även Pantotensyra varje dag, och både acne och roseace är väck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KajsaKarin Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Vad roligt för honom! Pantotensyra är samma sak som vitamin B5, om jag fattar det rätt? Funkar en vanlig multivitamintablett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Vad roligt för honom! Pantotensyra är samma sak som vitamin B5, om jag fattar det rätt? Funkar en vanlig multivitamintablett? Jag tror att en multivitamintablett är för låg dos, han äter en tablett med 1000 mg Pantotensyra = B5 per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 William Davis bok Brödberoende har ett kapitel om huden. Enligt honom är vissa hudproblem glutenrelaterade, andra, tex, acne är insulinrelaterade. Med LCHF blir du både glutenfri och kommer ha lågt insulin när du slutar med kolhydrater och därför får lågt blodsocker. Tänk på att mejeri (utom smör, riktig yoghurt och lagrad syrad ost) också ger insulinhöjning trots att kolhydratsinnehållet är ganska lågt. Du kommer uppleva stora angenäma förändringar av glutenfriheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Hej! Jag undrar om nån LCHF-anhängare har erfarenhet av att LCHF-kost är bra mot acne? Eller andra hudproblem? det finns masor med vittnemål om att lchf är bra mot diverse utslag. Själv har jag erfarenhet av en tonåtspojke som druckt nonijuice. Det är fantastiskt läkande på alla sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Ja, definitivt. Detta "tonårsproblem" förföljde mig upp i 40-årsåldern tills jag började med LCHF. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som visat att mat med lägre GI motverkar acne: http://ajcn.nutrition.org/content/86/1/107.full Jag känner till den studien och det är ju inte LCHF precis. 45 % av energiintaget var kolhydrater. Skriver det som ett förtydligande eftersom många inte helt förstått att GI är ett mått på hur snabbt kolhydrater från olika källor kommer ut i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Upplever att huden blivit mycket bättre på LCHF, har haft lite finnar då och då, men de har försvunnit på LCHF. Den största vinten vad det gäller huden för min del är att mina eksem har försvunnit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astie Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Min acne försvann inte med lchf, men så hade jag bara ätit det ett par månader innan jag sökte hjälp(efter att ha dragit ut på det länge nog). Jag rekommenderar att få en remiss till en hudklinik. Hos Sundsvalls sjukhus fick jag kanonbra stöd. Jag tror absolut att lchf är bra för kropp, ute och inne, och knopp. Men det kan även vara en mix av otur och hormoner, som min läkare uttryckte det. Kost, hudkräm m.m. har svårt att råda bot på det. Efter ett par månader med läkemedel är jag nu äntligen kvitt acnen, önskar bara att jag sökt hjälp för flera år sedan och sluppit många ärr. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Min acne försvann inte med lchf, men så hade jag bara ätit det ett par månader innan jag sökte hjälp(efter att ha dragit ut på det länge nog). Jag rekommenderar att få en remiss till en hudklinik. Hos Sundsvalls sjukhus fick jag kanonbra stöd. Jag tror absolut att lchf är bra för kropp, ute och inne, och knopp. Men det kan även vara en mix av otur och hormoner, som min läkare uttryckte det. Kost, hudkräm m.m. har svårt att råda bot på det. Efter ett par månader med läkemedel är jag nu äntligen kvitt acnen, önskar bara att jag sökt hjälp för flera år sedan och sluppit många ärr. Lycka till! Måste du äta läkemedel hela tiden eller var det en kur och så försvann acnen för gott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astie Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Det är en kur, tablett 2 ggr om dagen som sedan trappades ner till en, samt hudkräm på kvällen. Jag fick resultat väldigt fort. Efter ca 5 månader gjorde jag ett uppehåll och acnen kom inte tillbaka, peppar peppar =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Det är en kur, tablett 2 ggr om dagen som sedan trappades ner till en, samt hudkräm på kvällen. Jag fick resultat väldigt fort. Efter ca 5 månader gjorde jag ett uppehåll och acnen kom inte tillbaka, peppar peppar =) Intressant! Vad heter tabletterna? Är det tonårsacne eller vuxenacne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts