Jump to content

LCHF mot acne?

KajsaKarin

Recommended Posts

William Davis bok Brödberoende har ett kapitel om huden. Enligt honom är vissa hudproblem glutenrelaterade, andra, tex, acne är insulinrelaterade. Med LCHF blir du både glutenfri och kommer ha lågt insulin när du slutar med kolhydrater och därför får lågt blodsocker. Tänk på att mejeri (utom smör, riktig yoghurt och lagrad syrad ost) också ger insulinhöjning trots att kolhydratsinnehållet är ganska lågt. Du kommer uppleva stora angenäma förändringar av glutenfriheten.

Hej!

Jag undrar om nån LCHF-anhängare har erfarenhet av att

LCHF-kost är bra mot acne? Eller andra hudproblem? :)

det finns masor med vittnemål om att lchf är bra mot diverse utslag. Själv har jag erfarenhet av en tonåtspojke som druckt nonijuice. Det är fantastiskt läkande på alla sätt.

Ja, definitivt. Detta "tonårsproblem" förföljde mig upp i 40-årsåldern tills jag började med LCHF. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som visat att mat med lägre GI motverkar acne:

http://ajcn.nutrition.org/content/86/1/107.full

Jag känner till den studien och det är ju inte LCHF precis. 45 % av energiintaget var kolhydrater.

Skriver det som ett förtydligande eftersom många inte helt förstått  att GI är ett mått på hur snabbt kolhydrater från olika källor kommer ut i blodet.

Min acne försvann inte med lchf, men så hade jag bara ätit det ett par månader innan jag sökte hjälp(efter att ha dragit ut på det länge nog). Jag rekommenderar att få en remiss till en hudklinik. Hos Sundsvalls sjukhus fick jag kanonbra stöd. Jag tror absolut att lchf är bra för kropp, ute och inne, och knopp. Men det kan även vara en mix av otur och hormoner, som min läkare uttryckte det. Kost, hudkräm m.m. har svårt att råda bot på det. Efter ett par månader med läkemedel är jag nu äntligen kvitt acnen, önskar bara att jag sökt hjälp för flera år sedan och sluppit många ärr. Lycka till!

Min acne försvann inte med lchf, men så hade jag bara ätit det ett par månader innan jag sökte hjälp(efter att ha dragit ut på det länge nog). Jag rekommenderar att få en remiss till en hudklinik. Hos Sundsvalls sjukhus fick jag kanonbra stöd. Jag tror absolut att lchf är bra för kropp, ute och inne, och knopp. Men det kan även vara en mix av otur och hormoner, som min läkare uttryckte det. Kost, hudkräm m.m. har svårt att råda bot på det. Efter ett par månader med läkemedel är jag nu äntligen kvitt acnen, önskar bara att jag sökt hjälp för flera år sedan och sluppit många ärr. Lycka till!

Måste du äta läkemedel hela tiden eller var det en kur och så försvann acnen för gott?

Det är en kur, tablett 2 ggr om dagen som sedan trappades ner till en, samt hudkräm på kvällen. Jag fick resultat väldigt fort. Efter ca 5 månader gjorde jag ett uppehåll och acnen kom inte tillbaka, peppar peppar =) 

Intressant! Vad heter tabletterna? Är det tonårsacne eller vuxenacne?