Jäderås Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 En ny video på Jason Fungs youtubekanal. Jason förklarar (som vanligt) på ett fördömligt pedagogiskt sätt insulinresistens. Kontentan är att det är egentligen inte är det höga blodsockret som förvärrar din diabetes utan själva insulinresistensen. Din insulinpump förvärrar dvs din diabetes. Även mycket kring fördelar med att fasta. http://www.youtube.com/watch?v=mAwgdX5VxGc 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Jag fastar också - faktiskt 24/7 avseende kolhydrater 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Kan mycket väl ligga sanning i det... mitt eget insulinbehov växte från 2001 från 8e till att tills slut räckte inte skalan på pennan, detta 2008. Jag åt ungefär likadan under alla dessa år så det var ingen orsak till växande insulinbehov heller.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 borttaget.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Jap, jag måste ha varit en riktig fyllis tills slut 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Som att ge en alkoholist lite alkohol-"medicin" varje dag, precis så han klarar abstinensbehovet. Men beroendet ökar lite för varje dag som går, så då får han större och större dos. Att du ens kan komma med ett sådant påstående efter en film på youtube. Det är stor skillnad mellan alkoholism och diabetes och deras behandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Att du ens kan komma med ett sådant påstående efter en film på youtube. Det är stor skillnad mellan alkoholism och diabetes och deras behandling. Ber om ursäkt för den dåliga metaforen. Jag kan inget om alkoholberoende eller dess behandling. Men tanken är just den att det skulle vara absurt att behandla alkoholism på de viset, på samma sätt som jag tycker det är absurt och motstridigt att behandla diabetes typ 2 med insulin. Tar bort den om du finner den kränkande på något vis? Jag tror faktiskt Jason Fung gör samma liknelse i föreläsning om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Håller med.. var en dålig jämförelse på flera sätt. Dels för att insulin är nödvändigt, dels för att insulinresistens främsta orsak är hyperinsulinemi och insulinresistensen är en naturlig reaktion på kroppens behov att lagra fett och glukos samtidigt som det håller lagoma mängder av detta cirkulerande i blodet så länge bukspottkörteln förmår att utsöndra ökade mängder insulin. När man når gränsen för bukspottkörtelns förmåga har man fått diabetes typ2. Insulinresistens handlar till stora delar om muskelcellernas förmåga att allokera GLUT4 till cellmembranet, sen tillkommer även ofta steatos i bukspottköteln som en ytterligare komplicerande faktor utav hyperinsulinemin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Kan mycket väl ligga sanning i det... mitt eget insulinbehov växte från 2001 från 8e till att tills slut räckte inte skalan på pennan, detta 2008. Jag åt ungefär likadan under alla dessa år så det var ingen orsak till växande insulinbehov heller.. Gick du uppåt eller neråt i vikt under den perioden? Hur mycket och på vilket sätt motionerade du? Åt du mycket grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 13, 2013 Author Share Posted December 13, 2013 Håller med.. var en dålig jämförelse på flera sätt. Dels för att insulin är nödvändigt, dels för att insulinresistens främsta orsak är hyperinsulinemi och insulinresistensen är en naturlig reaktion på kroppens behov att lagra fett och glukos samtidigt som det håller lagoma mängder av detta cirkulerande i blodet så länge bukspottkörteln förmår att utsöndra ökade mängder insulin. När man når gränsen för bukspottkörtelns förmåga har man fått diabetes typ2. Insulinresistens handlar till stora delar om muskelcellernas förmåga att allokera GLUT4 till cellmembranet, sen tillkommer även ofta steatos i bukspottköteln som en ytterligare komplicerande faktor utav hyperinsulinemin. Jason gör den jämförelsen ca 8:00 min. in i videon. Men jag har säkert missuppfattat han och det hela. Är helt novis på biokemin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Insulin rapidly represses expression of the gene encoding the insulin-responsive glucose transporter (GLUT4) in 3T3-L1 mouse adipocytes. Upon exposure to the hormone the cellular level of GLUT4 mRNA falls (t1/2 approximately 2.5 hr) to 20-30% of its initial level within 10 hr. This is followed by a similar decrease in the level of GLUT4 protein. Down-regulation of GLUT4 mRNA is a result of both rapid repression of transcription of the GLUT4 gene and an increased rate of turnover of the GLUT4 message. As a consequence of prolonged exposure to insulin, 3T3-L1 adipocytes lose their capacity for acute stimulation of hexose uptake by insulin. These findings provide an explanation for the resistance of glucose uptake to insulin in adipose tissue observed in non-insulin-dependent (type 2) diabetes mellitus, particularly that associated with hyperinsulinemia and obesity. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC45693/?tool=pmcentrez Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag tycker inte jämförelsen var så dålig...om man tar den på "rätt" sätt. (...och gäller för typ 2 diabetes) A. Man botar inte diabetes med insulin, det förvärrar insulinresistensen (det krävs ständigt ökad dos)...men det lindrar symptomen under tiden man tar det. A. Alkoholism botas inte av alkohol ...men det känns bättre när man dricker. (dock krävs ständigt ökad dos) B. Diabetes "botas" genom att minska kolhydratintaget. dvs man sänker insulinnivåerna istället för att höja dem. B. Alkoholism "botas" genom att sluta dricka alkohol. ...sen är det givetvis inte samma biokemi...det är bara en liknelse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Carl August Arge Posted February 3, 2014 Popular Post Share Posted February 3, 2014 Jag jobbar inom beroendevården och kan berätta att det är vanligt där, i behandlingen av alkoholister och narkomaner, att använda - som pedagogiskt exempel - jämförelsen mellam just diabetes och alkoholism. På det biokemiska planet är det förstås stor skilnad. Likheter i sjukdomarna: båda är svåra kroniska sjukdomar förårsakade av biologiska årsaker; båda är progressiva, dvs. de försämras om de inte blir hejdade; båda är mångfaceterade sjukdomar med en bred kam av svåra konsekvenser; båda är till viss del genetisk ärftliga; båda är till viss del knyttade til personens livsstil. Det kan finnas ett kraftfult kemisk beroende hos somliga diabetiker; nämligen de som har ett sockerberoende: där är likheten med narkomani uppenbar. Likheter i tillfrisknandet: båda kan hejdas och personen kan tillfriskna og många (inte alla) kan rehabiliteras 100%, - men de kommer altid att ha en svår, kronisk sjukdom som kan flamma upp igen om peronen gör fel val. Skall personen tillfriskna måste det grunda sig på ett personligt val om ändrade vanor - varje dag - resten av livet. En del kan behöva medicinering. Risken för återfall är stor - men är ingen slump eller lag - personen kan lära sig att undvika återfall. De allarflesta måste ha professionell hjälp i början av tillfrisknandet och sedan rekomenderas man att delta på egen hand i nogon form av stödprogram. Jag är själv nyker alkoholist (nykter sen 25 år ) och tillfrisknande typ2 diabetiker sen 2½ år. Jag kan absolut använda mkt av kundskapen om hur alkoholism hejdas i samband med med min diabetes, - speciellt m.h.t. hur återfall kan undvikas. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Väldigt intressant video av J Fung. Om insulin orsakar insulinresistens, då är hela diabetesvården helt fel ute. Både vad gäller kost och medicinering. Omstörtande! Vissa mediciner är tydligen bättre än andra, bl a Metformin, eftersom det sänker bs och höjer inte insulinnivån. Medan andra sänker bs OCH höjer insulinet. Bl a tillförande av insulin. Rätta mig gärna om jag uppfattat det fel. Han pratar om att intermittent fasta är det bästa sättet att bota insulinresistens, men han säger inget om hur ofta, och hur länge man ska fasta. Någon som vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det finns forskning om det men kan inte referera sidan för har tappat tråden... finns en lång diskussion om det på Annikas sida där ett par medlemmar tom. testar det. Kommer ihåg att studien som jag läste var från england och de skulle testa fasta 8 veckor men redan efter 2 veckor hade de nått bra resultat gällande att nå syftet som om jag kommer rätt ihåg var att bränna bort fett från lever och då få tillbaka insulinresistens... Ps. Tillägg, sök crash diet course.. så heter nog sättet.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chilisalsa Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det finns ju en del info på/under "patient resources"http://kidneylifescience.ca/programs/nutrition-and-diabetes/intensive-diabetes-dietary-management/Man kan gärna läsa vad han skriver under http://kidneylifescience.ca/drjasonfung/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det finns forskning om det men kan inte referera sidan för har tappat tråden... finns en lång diskussion om det på Annikas sida där ett par medlemmar tom. testar det. Kommer ihåg att studien som jag läste var från england och de skulle testa fasta 8 veckor men redan efter 2 veckor hade de nått bra resultat gällande att nå syftet som om jag kommer rätt ihåg var att bränna bort fett från lever och då få tillbaka insulinresistens... Ps. Tillägg, sök crash diet course.. så heter nog sättet.. Tack för tipset.8 veckor, oj va länge! Tror inte jag skulle klara det. Jag fastar ibland, men då max 1 vecka. Undrar om det skulle ha positiv effekt på insulinresistensen, om man fastar en dag i veckan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Det finns ju en del info på/under "patient resources" http://kidneylifescience.ca/programs/nutrition-and-diabetes/intensive-diabetes-dietary-management/ Man kan gärna läsa vad han skriver under http://kidneylifescience.ca/drjasonfung/ Gick in på den sidan, men kom inte fram till några svar Ska testa länken, tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag hade tänkt testa men hade slut på mätstickor för blodsockret för det intressanta för mig var att det skulle tydligen även påverka på fastesockervärdet på morgonen. Det får bli i framtiden för just idag bojkottar jag diabetesvården totalt och det är de som skriver ut mina stickor har dock kört 5-2 fastan nu några månaders och det har gått bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag hade tänkt testa men hade slut på mätstickor för blodsockret för det intressanta för mig var att det skulle tydligen även påverka på fastesockervärdet på morgonen. Det får bli i framtiden för just idag bojkottar jag diabetesvården totalt och det är de som skriver ut mina stickor har dock kört 5-2 fastan nu några månaders och det har gått bra. Jag köpte egna stickor dom kostade ca 300 för 50 st. Jag orkar inte hålla på att förklara varför jag mäter varje gång det behövs nya. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Finns på ebay Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag kollade blodsockret när jag fastade sist. Det låg mellan 4.2 och 5.6. Jag mätte endast två ggr/dag. Som pre-diabetiker var jag nöjd med resultatet. Nästa gång skulle jag vilja mäta insulinet istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Var kan jag köpa en insulinmätare? Eller finns de att köpa öht? Efter att ha googlat lite snabbt, så kommer det bara upp annonser om blodsockermätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Var kan jag köpa en insulinmätare? Eller finns de att köpa öht? Efter att ha googlat lite snabbt, så kommer det bara upp annonser om blodsockermätare. Man mäter bara insulin på avancerade laboratorium och det är rätt meningslöst iomed att det har en halveringstid på några minuter. Däremot mäter man C-peptid vilket är en biprodukt vid insulinutsöndring och det blir då ditt medelinsulin under några timmar. http://sv.wikipedia.org/wiki/C-peptid Jag har för mig att det är ett dyrt prov och tas mest på diabetiker för att se hur mycket egen insulinproduktion man har. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Intermittent fasta ska också "klarna" upp autoimmuna problem. Provade 5:2 i höstas med mycket goda erfarenheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Man mäter bara insulin på avancerade laboratorium och det är rätt meningslöst iomed att det har en halveringstid på några minuter. Däremot mäter man C-peptid vilket är en biprodukt vid insulinutsöndring och det blir då ditt medelinsulin under några timmar. http://sv.wikipedia.org/wiki/C-peptid Jag har för mig att det är ett dyrt prov och tas mest på diabetiker för att se hur mycket egen insulinproduktion man har. Något man kan fråga sin familjeläkare om? Nej, skulle jag tro. På grund av kostnaden. Men kan man kräva ett sådant prov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Intermittent fasta ska också "klarna" upp autoimmuna problem. Provade 5:2 i höstas med mycket goda erfarenheter. Men är 5:2 verkligen fasta, när man äter 500 kcal/dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Något man kan fråga sin familjeläkare om? Nej, skulle jag tro. På grund av kostnaden. Men kan man kräva ett sådant prov? Om du är diabetiker, går det nog för då vill du ha reda på din bukspottkörtels förmåga att utsöndra insulin. Som ickediabetiker tror jag det blir svårt, men fråga kan man alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Om du är diabetiker, går det nog för då vill du ha reda på din bukspottkörtels förmåga att utsöndra insulin. Som ickediabetiker tror jag det blir svårt, men fråga kan man alltid. Jag har fått diagnosen; pre-diabetiker, så kanske kan jag tjata mig till ett test. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Men är 5:2 verkligen fasta, när man äter 500 kcal/dag? Ja det räcker. Det är inte fasta i sig utan kalorirestriktion som är viktigt. Vilket man väljer, periodisk fasta eller 5:2 beror nog på hur mycket man kan gå ned i vikt. Enligt min erfarenhet går man ner massor med 5:2 så om man är lite mager och har en autoimmun sjukdom så är periodisk fasta bättre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag har fått diagnosen; pre-diabetiker, så kanske kan jag tjata mig till ett test. Jaa.. då skulle du kunna hävda att du vill veta din insulinnivå.. och h*n skickar dig till ett laboratorium oxå? Vill h*n inte det så kan du fråga om de åtminstone inte kunde ta ett C-peptid? Säg att du är orolig för att du lider av hyperinsulinemi! Men.. det fina i kråksången är att det finns ett viktigare och lättare test.. som säger något mer om din eventuella insulin resistens.. och det är postprandialt blodsocker eller glukosbelastningstest! " För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt." http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jaa.. då skulle du kunna hävda att du vill veta din insulinnivå.. och h*n skickar dig till ett laboratorium oxå? Vill h*n inte det så kan du fråga om de åtminstone inte kunde ta ett C-peptid? Säg att du är orolig för att du lider av hyperinsulinemi! Men.. det fina i kråksången är att det finns ett viktigare och lättare test.. som säger något mer om din eventuella insulin resistens.. och det är postprandialt blodsocker eller glukosbelastningstest! " För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt." http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html Tack Zepp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Tack Zepp Du har hur som helst något att diskutera med din läkare, denne borde iallafall veta vad det handlar om, men det är inte säkert att h*n anser att de proverna är nödvändiga för det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Du har hur som helst något att diskutera med din läkare, denne borde iallafall veta vad det handlar om, men det är inte säkert att h*n anser att de proverna är nödvändiga för det? Efter tidigare duster, och orimliga krav från min sida, enligt honom....så tror jag nog inte detta går helt osmort. Sist bråkade vi om ett D-vitamintest. Önskar att vården inte vore vinstdrivande. Då kanske forskningen inriktade sig på människors hälsa, och inte endast det som kan generera ett patent. Och i förlängningen vinstgivande preparat. Eller att vårdcentralen kunde genomföra i jämförelse billiga tester för sina patienter. För vad är 2 000 kr i jämförelse med hur mycket forskningspengar spenatpillret har fått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jag köpte egna stickor dom kostade ca 300 för 50 st. Jag orkar inte hålla på att förklara varför jag mäter varje gång det behövs nya. http://www.amazon.co.uk/50-Strips-Codefree-Monitoring-Replacement/dp/B00690WTY0/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1391552296&sr=1-1&keywords=codefree Tycker att dessa funkar utmärkt...blir ca 1.50 stickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 http://www.amazon.co.uk/50-Strips-Codefree-Monitoring-Replacement/dp/B00690WTY0/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1391552296&sr=1-1&keywords=codefree Tycker att dessa funkar utmärkt...blir ca 1.50 stickan. Men då måste man väl ha den mätaren dom passar ju inte till alla mätare. Mätare har jag fått flera stycken dom har bytt genom åren men stickor är dom restrektiva med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts