Jump to content

Ny studie om förändrad tarmflora (jämförelse köttdiet och helvegetariskt)

bullen344
 Share

Recommended Posts

I dagarna presenterades en ny studie hur bakteriefloran i tarmarna förändrades vid olika typer av dieter. Man jämförde en 100% animalisk diet mot en 100% växtbaserad. Lite extremt kan säkert vissa tycka, men jag antar att forskarna ville exkludera konfunderande faktorer.

Så resultaten då. På grund av köttdietens höga fettinnehåll bildades mer galla, vilket ledde till en ökning av bakterier som är mer galla-toleranta (AlistipesBilophila och Bacteroides). En av dessa bakterier, Bilophila wadsworthia, har i tidigare studier visat sig trigga igång IBD (Inflammatory Bowel Disease)-liknande sjukdomar.

Diet rapidly and reproducibly alters the human gut microbiome

Finally, increases in the abundance and activity of Bilophila wadsworthia on the animal-based diet support a link between dietary fat, bile acids and the outgrowth of microorganisms capable of triggering inflammatory bowel disease6. In concert, these results demonstrate that the gut microbiome can rapidly respond to altered diet, potentially facilitating the diversity of human dietary lifestyles.

http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature12820.html

Resultaten stämmer även överens med epidemiologin av den kraftigt minskade frekvensen av IBD i kulturer som har en mer växtdominerad diet.

Så ät era grönsaker! :)

PS. För att förtydliga är detta är ingen studie gjord av "veganaktivister", utan en av de medverkande forskarna uttrycker sig:

"I mean, I love meat," says microbiologist Lawrence David, who contributed to the study and is now at Duke University.

"But I will say that I definitely feel a lot more guilty ordering a hamburger ... since doing this work," he says.

OK. Den här undersökningen visar att bakteriefloran ändras beroende på kosten, vilket nog inte är en överraskning för någon. Däremot bevisar den inget annat.

Många som har problem med matsmältningen mår för övrigt jättebra på en kost som domineras av animalier. (Utan spannmål, kanske då främst inget vete, bör jag nog lägga till.)

För intresserade kan jag varmt rekommendera The Human Food Project. Skitspännande (no pun intended)

http://humanfoodproject.com/#

T.ex. är det här tänkvärt:

http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/

Som vanligt tror jag det finns enorma individuella skillnader och low carb hos Joan och low carb hos Joe kan vara två diamentralt motsatta saker. Low carb kan vara just bara low carb, skitmat med lite kolhydrater, Atkins godispinnar och aspartam i långa banor. Det kan också vara extremt näringstät organisk mat med en massa grönsaker, gräsbetat kött och viltfångad fisk men lite kolhydrater.  

Nu ska jag gå och äta ett stort lass med blandade grönsaker och en smula grisstek med det.  :)

• Like 3

Vem äter 100% animalisk diet ? Innuiter ? 

Vore intressant om de också mätte d-vitamin, zink, omega-3 / 6 ratio, järn, vitamin B12, kalcium, jod, riboflavin, selen osv.

Vore också intressant att veta hur enzymerna påverkas.

För övrigt tror jag att glutenprodukter är den riktigt stora boven vad gäller alla magbesvär.

• Like 7