Gå till innehåll

[Tips] Bra recept till seriematlagning åt gammal mor med diabetes?

Recommended Posts

Jag ska upp till morsan, som är 95, klen, trött och sjuk. Jag brukar passa på att fylla hennes frys, så hon får lite omväxling till sina  vanliga frysta färdigrätter.

Nu vill jag ha tips. Jag brukar göra biff a la Lindström, kålpudding och lite annat, men vill gärna ha tips på annat man kan laga till en åldring med diabetes och de flesta andra åkommor som drabbar en människa nära hundra, utom demens.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagade mycket mat som passar äldre med dålig matlust till min första bok LCHF för seniorer, som jag skrev  tillsammans med Annika Dahlqvist.

Min mamma var sjuk då, så det blev många matlådor till hennes frys, perfekt att bara ta fram och värma.

En god vän som var 88 då, började med LCHF när hon fick boken.Hon gick upp 5 kilo, hade varit rejält underviktig innan.

Här finns den att köpa för bara 101 kr på Adlibris nu :)

http://www.adlibris.com/se/bok/lchf-for-seniorer-9789172412309

Vill du ha lite gratisrecept istället, så finns massor av mina soppor och grytor här, sån mat gillas ofta av äldre.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/2-2-soppor-och-grytor/

Länk till inlägg

jag tror också grytor/soppor är idealiskt ur många aspekter bara att tina en låda och koka något enkelt tillbehör till, ex en morot, en potatis, gröna bönor (om hon orkar det förstås). Lätt att frysa in och går att maxa med fett och smak, lätt att äta. Kalops och dillkött har redan nämnts. Portergryta, pepparrotskött, gulasch, stroganoff, laxsoppa. Paj är ju väldigt enkelt att frya ner portionsbitar. En annan trevlig idé vore ju att frysa ner portioner av gräddiga chokladmousser, cheesecake eller bär-smoothis som hon kan ta fram som dessert när hon vill unna sig något gott. Givetvis med så lite sötning och mjöl som möjligt.

Länk till inlägg

Jag ska upp till morsan, som är 95, klen, trött och sjuk. Jag brukar passa på att fylla hennes frys, så hon får lite omväxling till sina  vanliga frysta färdigrätter.

Nu vill jag ha tips. Jag brukar göra biff a la Lindström, kålpudding och lite annat, men vill gärna ha tips på annat man kan laga till en åldring med diabetes och de flesta andra åkommor som drabbar en människa nära hundra, utom demens.

Tänk dock på vad hon tar för läkemedel för diabetes, så hon inte drabbas av för lågt blodsocker när hon får LCHF-mat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ofta kan kött vara svårtuggat för äldre, så jag har gjort pulled porc i mammas matlådor.

Jag har ett recept med stekt sill med löksås och kokt mosat ägg som är en höjdare för variationen. Jansson kall på en macka så den kan varieras i sej själv. Jag gjorde den på kålrabbi och blev jättegott

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Hur funkar det att frysa och sen tina sånt med grädde i? Jag tänkte göra dillkött. Hemma fryser jag den utan grädde, men jag kan inte lita på att morsan har grädde hemma - diabetessköterskan ska brinna i helvetet - och om hon har är den kanske sur. Så funkar det att frysa såsen med grädde? Eller ska jag se till att göra buljongen och därmed såsen fet på lammfett och smör?  Detta gäller också fisksoppa/gryta.

Morsan har uttryckt önskemål om lever. Det fixar jag. Levergryta och så ska jag göra leverbiff som jag fryser med en sellerigratäng. Det blir kanon.

Dessutom tänkte jag göra lite godis, typ ischoklad och praliner på bra choklad och grädde.

Men fler tips är välkomna! Hon lär leva länge än!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har lockat min mamma, som fick en TIA i somras, att äta kokosfett arje dag som motvikt till de söta näringsdryckerna hon får. I början köpte jag bragokex som hon bredde kokosolja på ( till och med sköterskan på åldringsvården var nöjd över det) . Nu hemma tror jag hon har det på en bit hårdmacka

Länk till inlägg

Vet ni att stockpot säljer (eller ska börja sälja) näringsdryck gjord på trippelkokad benbuljong med fettet kvar? Tydligen ska dom sälja dom till sjukhusen men man kan också kontakta dom om man vill köpa privat. Frysta.

• Gilla 1
Länk till inlägg