Jump to content

Kramp med jämna mellanrum

Eric

Recommended Posts

Jag får ofta kramp i olika kroppsdelar sen jag började med LCHF. Armarna, benen, ryggen, halsen, nacken, etc, och det har varat över 4 veckor nu. Kan inte sträcka en kroppsdel utan att detta händer. Jag har provat att börja ta vitaminer, kalcium, etc, men ingenting hjälper! Detta i samband med att jag fått röda utslag över hela kroppen som tiden som bara blir fler och fler i ca en månad nu också gör att jag funderar på att sluta med LCHF vilket känns tråkigt, dock så tog jag upp detta med utslagen i en annan tråd och hoppas på att det är övergående. Någon som vet vad man kan göra med kramperna? Väldigt obehagligt. Har gått på LCHF med <5g kollisar / dag i 6 veckor.

Mörkgröna grönsaker löser problemet för mig, de är rika på magnesium. Stress tullar extra mycket på magnesiumet i kroppen. 

Mandlar är bra också. 

Som jämförelse innehåller två skivor fullkorn 46 mg magnesium, 30 gram mandlar 80 mg och 1/2 kopp kokt spenat 78 mg. Win!  :)

• Like 1

Vad äter du för fett? Ett par tidigare vv jag känner säger sig ha provat LCHF men är fortfarande livrädda för mättat. Är du övertygad om att LCHF är rätt väg den har gången? Och sen det har med att gå rakt på fakir...varför?

Fettranden på köttet (mättat) men i min sås är det Rapsolja vilket inte kan hjälpas då jag absolut inte tänker göra den själv. Så det handlar inte om rädsla för mättat fett, utan ren bekvämlighet.

Nej, det är jag inte, främst för att jag inte mår bra av det med kramper, hudutslag. Men jag är övertygad om att det är bästa sättet att gå ner i vikt. Hur jag går tillväga sen, om det blir "vanlig" mat eller mer liberal LCHF vet jag ännu inte.

Fakir började jag direkt för att jag känner att jag rent 'psykiskt' klarar av enformigheten och därför att jag är kraftigt sockerberoende och hade 47 kg att gå ner (37 kvar nu)

Förutom magnesium, som är förstahandspreparatet som du redan blivit rekommenderad så skulle jag utöver det även rekommendera zink och att även se över ditt saltintag över dygnet.

När man går över till LCHF och framförallt strikt LCHF så tenderar saltintaget att minska och man kissar mer, och tappar således mer vätska och salt.

Så rådet utöver magnesium och zink är extra vatten och salt :)

Zink är inte jag så hemma på, men extra salt är bra om man pinkar för mycket. Särskilt om man vaknar på natten och måste gå upp. Är detta ett problem så bör man kolla natriumnivåerna.

Jag lider emellanåt av diabetes insipidus, vilket inte har nåt alls med blodsocker eller insulin att göra, men kan ge dygnsurin på många liter. Då gäller det att kolla upp värdena och se till att få i sig salt och annat, men mest salt.

Jag ska kolla upp zink, men hur är det med zink och fosfor/fosfater?