Per Wikholm Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 I många månader har det varit känt att frysta jordgubbar och hallon från Marocko och Egypten orsakat ett utbrott av Hepatit A i Norden, en allvarlig leversjukdom.Om detta hade handlat om en animalisk produkt är jag fullständigt övertygad om att Livsmedelsverket hade beslutat om säljförbud för produkten. Istället nöjde man sig med att bara gå ut med en rekommendation (som sannolikt bara någon promille av svenska folket uppfattat) om att koka bären i en minut. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10384/Livsmedelsverket-och-skandalen-om-frysta-jordgubbar-med-hepatit-A.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Det är som med dvärgbandmasken. Livsmedelsverket säger att det ok att äta bär som vanligt eftersom risken att smittas är så låg men för den som blir sjuk är det ju lika illa även om det inte är så många som delar deras öde... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 När man hör sånt här så är jag glad att jag väljer Polaricas ekologiska svenska bär. Klart bäst av alla jag har provat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Det var inte många timmar den varningen fick vara med på LMV återkallande-sida, den avlöstes av Rucola-salladen med datum 07-12-13. I Augusti 2013 sände ja ett mail om text på sidan "När den uppdaterades senast" (2012-05-31) nu är detta fixat i veckan så lite glad får man vara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Nu har ICA stoppat sina frysta jordgubbar som var packade i Marocko. Larmet därmed indraget av SLV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 13, 2013 Author Share Posted December 13, 2013 Nej, Mr Big - det är detta som är en del av skandalen. Livsmedelsverket gick den 5 december ut och sa att faran var över och att man inte längre behövde koka bären. Först fyra dagar senare går ICA ut och drar tillbaka ett parti frysta bär som fortfarande misstänks innehålla hepatit A. Någon ursäkt från Livsmedelsverket för att man gjort ett misstag? Självklart inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Nej, Mr Big - det är detta som är en del av skandalen. Livsmedelsverket gick den 5 december ut och sa att faran var över och att man inte längre behövde koka bären. Först fyra dagar senare går ICA ut och drar tillbaka ett parti frysta bär som fortfarande misstänks innehålla hepatit A. Någon ursäkt från Livsmedelsverket för att man gjort ett misstag? Självklart inte! Självklart har du rätt Per! Att folk får obehag eller riktigt sjuka av bär, med risk för livet till och med... Men opastöriserad mjölk som INGEN dött av vad jag vet .. eller hade det varit kött så hade dom dragit in hela alltet! Politik heter det... animaliskt är politiskt dåligt nu! Rösta på rätt människor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts