WouldYouKindly Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 TL;DR: Hittat flertalet artiklar om att ett ägg om dagen ökar risken att få typ-2-diabetes med 76%, undrar hur LCHF (ägg-tung-diet) ställer sig till detta. Hej, Bakrund Jag äter inte själv LCHF, men har personer i min omgivning som gör, så jag har en viss insikt i vad det innebär. Som jag har förstått så är kärnan i diskussionen att "traditionell" kost rubbar insulin/blodsocker-systemet, så att man får bieffekter såsom fetma, diabetes, cancer (?) och mångtalet andra sjukdomar. När man håller sig borta från kolhydrater så får man en jämn blodsockernivå, riskerar inte att fräta sönder (?) sina blodådror med "surt blod", och blir allmänt mer välmående. Kosten rekommenderas till diabetiker. En LCHF-diet baserar sig ofta kring animaliska näringskällor såsom mejeriprodukter, ägg, kött. Just ägg verkar vara populärt att äta mycket av. Fråga Jag läste nyligen en bloggpost / hemsideinlägg om hur en konsumtion av ägg ökar risken för typ-2-diabetes avsevärt. Endast ett ägg om dagen ansågs höja risken med 76%. Innehållet var välrefererat med vetenskapliga artiklar, och verkar seriöst (precis så som KostDoktorn verkar arbeta). Åtminstone vissa av studierna verkar ha kompenserat för övriga faktorer som normalt sett påverkar diabetes. Länk till sidan: http://nutritionfacts.org/video/eggs-and-diabetes/ Nu är ju såklart min fråga, hur skall man ställa sig till alla olika vetenskapliga rapporter? Det kan ju inte vara både bra och dåligt att äta ägg... Vänligen WYK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Nutritionfacts drivs av en vegan. Allt som skrivs om animalier på den sajten är i negativa ordalag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WouldYouKindly Posted December 13, 2013 Author Share Posted December 13, 2013 Nutritionfacts drivs av en vegan. Allt som skrivs om animalier på den sajten är i negativa ordalag. Till skillnad från LCHF-siter som drivs av LCHF-personer (animalier) som vill lyfta fram sin egen agenda i gott ljus? Det här är inget som är värt att diskutera tycker jag. Om det är innehållet i artiklarna som är felaktigt, då är det en annan sak. Edit: Såg precis att i bilden högst upp på sidan, logotypen, står KostDoktorn med ett ägg i handen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Ser inga som helst vetenskapliga resonemang på den siten.. typiskt vegansite som plockar in lite olika väl valda saker och struntar i att lämna ut länkar så man kan kan läsa själv. Näe det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att man får diabetes på grund av att man äter ett ägg per vecka. Sen så.. grejen är.. på den siten är det på grund av att det är animalier.. samma ämnen från vegetabilier ger inte alls samma problem.. rätt oventeskapligt om man säger som så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WouldYouKindly Posted December 13, 2013 Author Share Posted December 13, 2013 (edited) typiskt vegansite som plockar in lite olika väl valda saker och struntar i att lämna ut länkar så man kan kan läsa själv. Men kom igen, på länken i mitt inlägg finns det "Sources Cited", och där finns sex artiklar från PubMed-länkade. Sen så.. grejen är.. på den siten är det på grund av att det är animalier.. samma ämnen från vegetabilier ger inte alls samma problem.. rätt oventeskapligt om man säger som så! Det finns väl rätt mycket som visar på att till exempel "protein" är ett samlingsnamn på flera olika mer komplexa ämnen. Se till exempel http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/protein-full-story/#protein_alike Så "samma ämne" är väl diskuterbart. Oftast brukar ju detta argument användas MOT en vegetarisk diet, med argument såsom "Man får inte i sig rätt sorts fett, protein, etc". Nu verkar den kunna användas emot. Edited December 13, 2013 by WouldYouKindly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Okej.. såg inte det! Det är några studier där folk fått fylla i ett frågeformulär om sina matvanor, sk epedemiologiska studier, de bevisar inget alls, de kan på sin höjd vara hypotesbildande! Det lustiga är att det verkar som hög konsumtion av kött och ägg får folk att röka, supa och strunta i motion!? Nästa steg är att göra CRT studier och de visar snarare på det motsatta.. dvs att det är hög glykemisk belastning och därmed uppkommen hyperinsulinemi som är orsaken till diabetets typ 2! http://www.youtube.com/watch?v=y1RXvBveht0 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Det där var ju riktigt kul. Jag var inne och kollade lite på sidan. Ett litet exempel: In 2008, the Harvard Physician’s Health Study, which followed about about 20,000 physicians for 20 years, found that those eating just a single egg a day or more had significantly higher total mortality risk, meaning eating just one egg a day was significantly associated with living, on average, a shorter life. Later that year, that same single serving of egg was significantly associated with death and hospitalization from heart failure. HUR hittar de alla dessa människor som äter mindre än sju ägg i veckan? Jag har inte kollat studien, ska göra det senare. Det intressanta är väl vilka resultaten skulle bli för såna som mig, som snittar trekommanåt ägg om dagen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Om man inte gillar en studie så går det alltid att hitta en annan som stämmer överens med ens åsikter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Om jag minns rätt så rekommenderade Kostdoktorn att man bör hålla sig till mindre än 60 ägg / dag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Om jag minns rätt så rekommenderade Kostdoktorn att man bör hålla sig till mindre än 60 ägg / dag. Det var faktiskt bara max 36 ägg per dag. Lite ynkligt kan man tycka. http://forum.kostdoktorn.se/topic/1134-en-relativt-vanlig-fråga-om-ägg/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WouldYouKindly Posted December 13, 2013 Author Share Posted December 13, 2013 Tack för svaren! Gick nogrannare igenom de länkade artiklarna, och samtliga var observationsstudier. Trots att ett par av artiklarna kompenserade för uppenbara "confounding variables", så är det ju inte sagt att man hittat samtliga. Sålänge som det inte finns flera kliniska studier på ett ämne så bör man nog lämna spekulationerna åt kvällspressen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 TL;DR: Hittat flertalet artiklar om att ett ägg om dagen ökar risken att få typ-2-diabetes med 76%, undrar hur LCHF (ägg-tung-diet) ställer sig till detta. Den här innehåller en hel del matnyttigt. Vad gäller dessa studier om ägg kan du skrolla till ca 40 minuter. http://www.youtube.com/watch?v=KzPnnDDCIjo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts