AnnaBanana Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Får ha mina underbara osötade chokladbollar à la LCHF-ingenjören (hur lägger man in en länk??) i fred, för övriga familjemedlemmar tycker att de smakar konstigt. Ännu en stor fördel med LCHF! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Var det dessa http://lchfingenjoren.se/2013/november/ketobollar-ala-highfatfitness.html ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 blir fan att testa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 blir fan att testa. Återkom gärna med en recension , intressant att höra om du får samma upplevelse som AnnaBanana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Torrt som fan. Sista gången jag följer ett recept till punkt. Nästa gång, om det blir en nästa gång så blir det 250 gram smör istället. 100 gram till 200 gram kokos? Sheeeet.... som sandpapper. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har också gjort ketobollar till julbordets gotter, men jag blandade typ 175g osaltat smör med 150g kokosflingor, 1/2 dl sukrin melis och smaksatte med 1 tsk vaniljpulver och 1 msk nykrossad kardemumma. Eftersom det inte är nån kakao i, gick det att rulla bollar direkt utan att behöva rulla dem i ett yttre "brunkladdskyddande" hölje av kokosflingor. Förvaras i kyl för dessa blir rätt mjuka. Tack till Martina High Fat Fitness som nog är ketobollarnas ursprungliga skapare och My som skrev så övertygande om den goda smaken så jag provade på mitt eget lilla vis! Jag tror att förhållandet mellan smör- och kokosflingemängd beror på hur färska/ torra flingorna är så man kan nog pröva sig fram till sin egen favoritkonsistens. Tipsa mig gärna om var ni köper kokosflingor med lägre kolhydrathalt än 6,5g per 100g... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag har inte heller testat detta...det skulle ju kunna vara gott...så det får väl bli ett litet bak Jag skulle inte leta efter kokosflingor med lågt kolhydratinnehåll...med tanke på Docs tester så är nog inte innehållsdeklarationen att lita på i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Får ha mina underbara osötade chokladbollar à la LCHF-ingenjören (hur lägger man in en länk??) i fred, för övriga familjemedlemmar tycker att de smakar konstigt. Ännu en stor fördel med LCHF! Samma här! Jisses vad den vuxne sonen spottade och fräste, när han skulle smaka en. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jag har gjort dem på 100 g smör, 200 g kokos, 1.5 tsk sötströ, (med stevia) 2-3 msk kakao, lite vaniljpulver och 1-2 msk starkt kaffe. Jag knådar ihop smeten och den blir inte det minsta torr! Rullar dem till bollar - fick ut över 20 st första gången! I dag gjorde jag dem lite större så det blev 15-16 st. Rullar dem i kokos när de är klara och det fastnar utan problem så torra är de inte. Kanske hjälper att jag knådar ihop dem med händerna så smöret mjuknar en aning. De blir ordentligt hårda när de förvaras i kylen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts