Jump to content

nytt inlägg från livsmedelsverket

meppalottan

Recommended Posts

Jag kommenterade följande men väntar på deras standardmoderering:

"Problemet i dagens moderna samhälle är att vi har tillgång till kolhydrater som är koncentrerade på ett ohälsosamt sätt. Pasta och bröd? Det är så vansinnigt mycket kolhydrater intryckta i dessa livsmedel på ett helt onaturligt sätt jämfört med kolhydratmängden i grönsaker och frukt.

Och vi ska inte ens nämna läsk och godis.

Så ja, jag köper att kolhydrater inte är farliga i sin ursprungliga form. Men nej, jag köper inte att våra kroppar är gjorda för kolhydratkoncentrationen i processad mat som bröd, pasta, godis, läsk och liknande."

• Like 5

" Om vi inte äter kolhydrater bildar kroppen dem själv - och går in i svältläge."

och var hittar man den vetenskapen nu igen ... tycker hela artikel är ett typiskt livsmedelsverks propaganda med full av bullshit... som inte heller lik med kolhydrater är essentiellt för kroppen..

• Like 1

I princip är det väl korrekt att kalla ketos "svältläge", för det är ju vad som händer vid svält. Dock, som vi vet, händer det även vid rikligt intag av fett, dvs motsatsen till svält. Dessutom är svält i form av ketos ju inget farligt.

Artikeln är demagogiskt skickligt skriven för att verka helt seriös och skrämma folk för LCHF.

• Like 2

Fördelen med att läsa artiklar som denna som bara innehåller snömos är att de är helt fria från kolhydrater. Men den sista meningen får väl ändå full poäng i floskeltoppen: "Om man äter en varierad och balanserad kost och har energibalans i livet så finns det ingen anledning att hålla igen på kolhydrater, säger Eva Warensjö Lemming."

Vadå varierat och balanserat? ...och har energibalans i livet... vilket 49 % av svenska folket inte har eftersom de är överviktiga eller feta.

• Like 4

I princip är det väl korrekt att kalla ketos "svältläge", för det är ju vad som händer vid svält. Dock, som vi vet, händer det även vid rikligt intag av fett, dvs motsatsen till svält. Dessutom är svält i form av ketos ju inget farligt.

Artikeln är demagogiskt skickligt skriven för att verka helt seriös och skrämma folk för LCHF.

Efter att ha ätit LCHF i snart ett i år  :D, tycker jag att vi har ett par "problem" som försvårar för lågkolhydratrörelsen.

Vi har inget ord för nutritional ketosis som bland annat Steve Phinney använder. Jag tycker det är ett riktigt bra uttryck som särskiljer en naturlig sund ketos från svält som ligger mycket högre. Kanske skulle vi försöka hitta ett bra svenskt uttryck?

Det andra tror jag har med LCHF-rörelsen ursprung i sjukdom och nu behövs det en omställning till att också möta människor utan metabola problem och som har högre toleranser för kolhydrater. Om jag nu tar i lite kan jag  tycka att man möter överdrivna reaktioner mot t ex LCHF-pasta som består ägg, färskost, fiberhusk och salt. Att  t ex reagera på att man rör ihop dessa lågkolhydrat ingredienser tror jag inte är till fördel för lågkolhydrat rörelsen. 

• Like 6

Efter att ha ätit LCHF i snart ett i år  :D, tycker jag att vi har ett par "problem" som försvårar för lågkolhydratrörelsen.

Vi har inget ord för nutritional ketosis som bland annat Steve Phinney använder. Jag tycker det är ett riktigt bra uttryck som särskiljer en naturlig sund ketos från svält som ligger mycket högre. Kanske skulle vi försöka hitta ett bra svenskt uttryck?

Det andra tror jag har med LCHF-rörelsen ursprung i sjukdom och nu behövs det en omställning till att också möta människor utan metabola problem och som har högre toleranser för kolhydrater. Om jag nu tar i lite kan jag  tycka att man möter överdrivna reaktioner mot t ex LCHF-pasta som består ägg, färskost, fiberhusk och salt. Att  t ex reagera på att man rör ihop dessa lågkolhydrat ingredienser tror jag inte är till fördel för lågkolhydrat rörelsen. 

Varför inte kalla det naturlig eller närings ketos.

• Like 4