Jump to content

blodgivning

Rörmokare Jonsson

Recommended Posts

Halloj gott folk, en liten undran bara, när man har lämnat blod kan det då vara ok att inmundiga några mackor för att få lite snabb energi? jag brukar lämna på morronen när jag blir kallad och jag äter bara en gång om dagen nämligen vid 18-19 tiden vilket fungerar utmärkt, men när jag lämnat blod å skulle det ju vara praktiskt att äta en eller två mackor så man slipper vara så matt under den dagen, va tror ni kan det vara av nytta eftersom det skulle ju vara enklast att ta några mackor.

Dom brukar ge rådet att äta en rejäl måltid före blodgivningen och dricka ordentligt med vatten både före och efter, för att kompensera det man tappar i blodmängd. Det här med mackor efter kan ha en poäng eftersom man även sjunker i blodsocker lite av tappningen.

Men jag inbillar mig att några kokta ägg med salt på kan vara väl så bra jämfört med mackor för en som är en van lågkolhydratkostare :)

• Like 1

Senast jag lämnade blod så åt jag frukost vid 8 och gav blod typ kl 14. De ville att jag skulle fika först men jag tyckte att det borde gå bra ändå, vilket det gjorde. Sen ville de att jag skulle äta en macka efteråt men jag sa att jag inte äter mackor, men jag åt renkött-skivan och slängde brödet och margarinet. Det var förmodligen så lite energi i köttbiten så det gjorde varken till eller från. Hur som helst så var det inga problem att fortsätta jobba och sen äta mat på kvällen.

Jag vill inte direkt uppmana andra att ge blod vid fasta, det kan säkert gå dåligt för vissa. Jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av att ha testat det en gång.

ja det skulle ju inte vara några bekymmer om jag skulle äta direkt efter men eftersom det e kvällar jag äter så blir det lite långt dit och sist såva ja allt rejält sugen på polarmacka med renkött och visst klarar jag  mej till kvällen men jag tror att det skulle vara bättre att äta några mackor trots att det inte e lchf frågan e hur mycket elände det ställer till med förhoppningsvis inte mycket eftersom det e tre månader eller nått sånt mellan tappningarna