Jump to content

Ny bok om den dödsbringande kostpyramiden

Inez

Recommended Posts

I USA har det precis kommit ut en ny bok av Denise Minger som har titeln "DEATH BY FOOD PYRAMID", med undertexten "How shoddy science, sketchy politics and shady special interests ruined your health...... and how to reclaim it."

Det lär väl dröja innan den kommer ut i Sverige, men det går kanske att få tag i den på "nätet", om man vill frossa i bevis för livsmedelsverkets ovetenskaplighet.

Och när Rössner påstår att fett- och lågkolhydratdebatten bara förs i vårt land, så måste man nog tyvärr åter opponera sig...

DBFP_3D_small.jpg

• Like 7

Det är komiskt att Denise Minger, som enligt egen utsago äter ngn form av raw food-diet med störst fokus på vegetarisk mat, har blivit en talesperson för lowcarb-rörelsen.

Detta är hennes egna ord från 2010:

Basically, I eat a sort of raw food, plant-based, paleo-ish, Weston-A-Price style fusion. The stuff I eat the most of (from the biggest proportion volume-wise to the smallest):

• raw fruit (fresh; never dried)
  • raw vegetables
  • fish and shellfish (salmon, tuna, mackerel, snapper, yellowtail, oysters, mussels, clams; the fish typically raw), usually daily
  • raw eggs or soft-boiled eggs, a few times per week
  • home-made bone broth, more frequently in the winter
  • coconut water
  • fermented vegetables
  • occasional organ meats (raw or lightly cooked; maybe once or twice per month)
  • vegetable juice
  • seaweeds
  • very rarely, root vegetables like sweet potato or jicama

•  

Tonvikten på det vegetariska i hennes diet förklaras också i denna video från 2013:

http://www.youtube.com/watch?v=VaEBMoHFrQA

"I'm actually mostly raw foodist myself..." (börjar vid 35 min)

"For some reason I'm really prejudice against pig. I just can't eat it myself. It never have tasted that good to me, even bacon" (runt 36 min)

- Denise Minger 2013

Förmodligen kommer dock boken vara vinklad åt ett annat håll, eftersom hon vet vilka som är hennes målgrupp.

Ännu ett citat från Miss Minger:

I’ve settled into something like “low fat raw with fish” as well, and I think it’s a very viable diet.

http://rawfoodsos.com/2010/01/20/my-current-diet/

Detta låter som en ganska sund diet. Ostron och musslor är ju rätt bra pga att de är väldigt näringsrika, och kan odlas på ett effektivt och hållbart sätt. Sen har dom heller inget centralt nervsystem, vilket gör det lite lättare att "svälja" för dom som har etiska problem med slakt osv.

Basically, I eat a sort of raw food, plant-based, paleo-ish, Weston-A-Price style fusion. The stuff I eat the most of (from the biggest proportion volume-wise to the smallest):

• raw fruit (fresh; never dried)
  • raw vegetables
  • fish and shellfish (salmon, tuna, mackerel, snapper, yellowtail, oysters, mussels, clams; the fish typically raw), usually daily
  • raw eggs or soft-boiled eggs, a few times per week
  • home-made bone broth, more frequently in the winter
  • coconut water
  • fermented vegetables
  • occasional organ meats (raw or lightly cooked; maybe once or twice per month)
  • vegetable juice
  • seaweeds
  • very rarely, root vegetables like sweet potato or jicama

Låter väldigt likt GAPS, Walhs protocol, the autoimmune protocol. Ser inget konstigt i det? Näringstät kost.

• Like 3

Det är komiskt att Denise Minger, som enligt egen utsago äter ngn form av raw food-diet med störst fokus på vegetarisk mat, har blivit en talesperson för lowcarb-rörelsen.

Detta är hennes egna ord från 2010:

•  

Tonvikten på det vegetariska i hennes diet förklaras också i denna video från 2013:

http://www.youtube.com/watch?v=VaEBMoHFrQA

"I'm actually mostly raw foodist myself..." (börjar vid 35 min)

"For some reason I'm really prejudice against pig. I just can't eat it myself. It never have tasted that good to me, even bacon" (runt 36 min)

- Denise Minger 2013

Förmodligen kommer dock boken vara vinklad åt ett annat håll, eftersom hon vet vilka som är hennes målgrupp.

En viktig poäng som Denise Minger gör är att vi borde äta betydligt fler delar av djuren än musklerna, vilket är precis vad våra förfäder gjorde. Att plötsligt börja äta hjärna, benmärg och diverse inre organ i (vissa gärna råa dessutom) i vuxen ålder är i praktiken inte så lätt ens aldrig så mycket "bevis" man har för deras nyttighet...

Att äta rå mat är i princip helt okomplicerat och ofarligt. Man ska dock veta att uppvärmning många gånger gör det lättare för vår ganska korta tunntarm att ta upp näringsämnena till högre procent. Uppvärmning med kontrollerad eld/glöd var förmodligen på plats när det första expansionen av förfäder (neandertalare) spred sig vitt och brett utanför Afrika till mycket skiftande miljöer för väl över en miljon år sedan. Förmodligen var det just uppvärmning av mat som möjliggjorde den expansionen.

• Like 3

Ännu ett citat från Miss Minger:

http://rawfoodsos.com/2010/01/20/my-current-diet/

Detta låter som en ganska sund diet. Ostron och musslor är ju rätt bra pga att de är väldigt näringsrika, och kan odlas på ett effektivt och hållbart sätt. Sen har dom heller inget centralt nervsystem, vilket gör det lite lättare att "svälja" för dom som har etiska problem med slakt osv.

Det är väl möjligt att hennes egen diet inte lockar till efterföljande. Huvudorsaken till att jag tog upp boken här är snarast att få fler bekräftelser på hur livsmedels- och läkemedelsindustrin har  styrt forskningen och kostrådgivningen åt Hecklefjäll i flera decennier. Man kan ju alltid hoppas att boken på ett bra sätt redogör för detta, men det vet man ju inte förrän man har läst den.

Om boken blir en besvikelse i ett eller flera avseenden för den eller de som skaffar den, ber jag ödmjukast om ursäkt.

• Like 1

Buljong, fisk och skaldjur, fermenterade grönsaker, frukt... Hon äter Lchfi mina ögon. Hon äter ju som jag! Men jag äter ju köttet på buljongbenen också. Sällan gris, det är så svårt att få tag på bönder (menar grisar) som inte är uppbokade år i förväg.

Så här spontant känner jag att boken tyvärr kommer viftas bort ganska snabbt, i fall den kommer ut i Sverige. För just kostpyramiden är ju outdated sedan länge... citera en kompis till mig som gillar "balanserad kost enligt tallriksmodellen" och då menar hon tallriken med hälften grönsaker...

Men vi avvaktar Kjells recension ;)

• Like 1