Jump to content

Strömavbrott

Syster

Recommended Posts

Mitt drömyrke har alltid varit meterolog, tyvärr så "suger" jag på fysik, så det är, och har alltid varit endast en dröm.

Tyvärr så kommer meterologerna med mindre roliga väderprognoser lite nu och då, och då tänker jag framförallt på alla dessa stormar som avlöser varandra denna höst.

Med stormarna följer elavbrotten, vilket påminner om hur sårbara vi är i vårt samhälle, de flesta samhällsfunktioner sätts ur funktion och vi får lita på vår egen uppfinningsrikedom för att få vardagen att gå runt.

Såå...till frågan, hur och vad tillreder ni här på forumet för mat när vädrets makter har satt vår trygga vardag med elektricitet ur spel?

• Like 1

Oj, det skulle bli problematiskt, framför allt att hinna äta upp allt i kyl och frys innan det förfars. Turligt nog bor jag inte i ett område som brukar (peppar, peppar, ta i trä) drabbas av strömavbrott. Konserver skulle det nog främst bli.

*sticker in huvudet i skafferiet*

Tonfisk och makrill som margaretha skrev. Lök. Vitlök. Finn Crisp. Och minsann, en tetra med blandade ekologiska bönor - får väl bli nödproviant. Nötter, blandade frön.

• Like 1

Vi bor ute på landet och är "det sista huset på linjen". Vi bor dock så pass nära byn att elavbrotten är mac 6 timmar.

Farsdagslunchen som de vuxna barnen skulle tillreda i år var besvärlig då vi då hade ett fyratimmars elavbrott. Vi har en gasgrill utomhus och den har också en platta för kastrull. Barnen grillade köttet och lyckades faktiskt tillreda både potatisgratäng och ugnsgrönsaker i grillen! Soppan kokades på plattan.

Jag unnade mig ett par munfullar av potatisgratängen, den hade lyckats jättebra! 

• Like 1

Idag är ju inte bensin/dieseldrivna elverk så värst dyra, så bor man på ett ställe där det ofta är strömavbrott så borde det vara en prioritering att ha ett sånt. Även 3-faselverk är överkomliga i pris, och en installation så att strömmen går direkt in i elcentralen gör att man blir oberoende av elavbrott. Det förutsätter naturligtvis att man bor i villa och äger den!

Fast det var ju inte frågan...

• Like 3

Jaa..att beställa pizza är ju inte ett alternativ längre ;) ..men man kan leva länge med olika sallader etc.. men blir det längre tid så kanske man behöver investera i ett elverk ..eller grilla i pannrummet om inte vädret tillåter det göras ute..

• Like 2

Har inte drabbats av några längre strömavbrott, tack och lov. Men om...

...ja, det skulle väl få bli smör och ost, grädde, tonfisk, makrill i tomatsås, mat ur frysen som kan ätas kall (köttfärslimpa, färdigstekt kött), nötter/mandlar/frön. Och så råa äggulor - har aldrig provat det, men jag tillagar ju mina ägg med helt lös gula, så det borde inte vara någon större skillnad. Med de mängder ägg jag oftast har hemma skulle jag stå mig ett bra tag.  :)

• Like 1

Ett litet tillägg .. Enda jag skulle sakna är mitt dagliga kokt kaffe men det skulle nog gå att fixa med campingutrustning det med. Men som många är inne på så finns det massor med kalla alternativ till mat och jag som en naturvandrande ser inte ens en vecka som ett större problem men sedan har ju strömlöshet såklart andra saker när man bor i en villa att tänka på..

• Like 1

Jag lagar nog precis samma mat med som utan el, i alla fall vintertid eftersom vi då brukar laga mat på vedspisen, som sprider värme och trivsel i köket.

Vatten kan ju annars vara ett problem, så inför hotande väder tappar vi upp några spannar. Och vi har ett elverk om det kniper, men det använder vi mest till lantbruket.

• Like 3