Jump to content

Rökning + motivation.

Mumford

Recommended Posts

Jag blir så matt på mig själv. Köpte en nytt cigg-paket, rökte och köpte sen en stor godispåse.

Det är som att jag inte kan unna mig själv att må bra, jag verkar vilja sabba för mig själv.

Jag som hade hållit uppe med rökning och socker ett bra tag!

Tips på att hålla motivationen uppe? För imorgon kör jag rökstopp och mer strikt lchf igen!

Jag blir så matt på mig själv. Köpte en nytt cigg-paket, rökte och köpte sen en stor godispåse.

Det är som att jag inte kan unna mig själv att må bra, jag verkar vilja sabba för mig själv.

Tips på att hålla motivationen uppe? För imorgon kör jag rökstopp och mer strikt lchf igen!

Titta på lchfingenjoren.se. My är duktig på att hitta motivation och komma på spåret igen. Hon har flera verktyg som underlättar

Ofta fungerar det inte att bara sluta med något som man är beroende av. Att röka är jättefarligt så det ska du bara göra om du absolut inte kan låta bli! Däremot kan du prova andra nikotinalternativ och se om de ger dig samma tillfredställelse. Receptfria alternativ på apoteket är ett exempel som du säkert känner till. Funkar inte för alla och många återgår till cigaretter efter en tid. För en del fungerar det bra om motivation finns. Motivation kan man också få hjälp att få genom sin vårdcentral. Det fungerar inte att "bara" vara hård mot sig själv och sedan tycka att man är dålig när man "åker dit" igen. Man straffar sig lätt på flera plan.

I Sverige är ungefär hälften så många som i övriga Europa beroende av cigaretter. Vi har också hälften så många fall av lungcancer som resten av Europa. Det kan vi tacka snuset för! För många är snuset en bra ersättare till cigaretter. Det finns inte några seriösa studier som visar att snus är dödligt farligt för oss som det finns för cigaretter. Snus har räddat många liv!

Nu finns också e-cigg och veipar (vaporisatorer) som ett alternativ till cigaretten. Fungerar mycket bra som en ersättare för tobakscigaretten för de flesta som provat. Det blir lätt att undvika tobakscigaretter om du använder e-cigg med nikotinlösning. Finns att köpa sådana eller veipar som man fyller på med nikotinvätska, på nätet. Tror inte det säljs i Sverige. Tydligen är det viktigt att välja så pass stark nikotinlösning att man känner sig fullkomligt nöjd och inte ens tänker på att ta en tobakscigarett.

Oavsett vad man väljer att göra - helt avstå från nikotin om man fixar det utan att falla dit och bli elak mot sig själv - eller väljer något annat nikotinalternativ - är det bra för kroppen och kroppens organ att alternera riskerna så inte bara ett organ utsätts hela tiden.

Lycka till med att sluta med tobakscigaretter! Det är du värd.

Bara en tanke....

Analysera vad det var som fick dig att gå till affär´n och köpa godis + cigg. Försök undvik den situationen igen. Kan det varit så att du kände att "om jag ska vara onyttig och röka kan jag lika gärna även köpa en godispåse också" (lite som ett självstraff) Det är svårt med ett tvåfrontskrig. Jag hade nog försökt ta en sak i taget. Ta tag i "sluta-röka" när du känner dig stabil i lchf-ätandet. Eller vice-versa.

I stort sett varenda sjukdom är vanligare bland rökare. Det kanske kan vara motiverande för rökstopp.

Jag tror det är lättare att sluta om man rör sig mycket och äter mycket grönsaker. Det minskar också sötsuget som kan komma i samband med rökstopp.

Skulle nog inte rekommendera snus i st f cigaretter. Vill man bli drogfri senare är snus ännu värre att bli av med. Visserligen är cigaretter hälsofarligare, men drogen nikotin påverkar hjärta och kärl också... Min hjärtläkare sa att det bästa jag gjort är att bli nikotinfri.

När jag slutade röka tog jag till nikotintuggummi... Efter ett tag hade jag större drogberoende av de j*a tuggummina än jag nånsin haft med cigaretter... Jag t o m vaknade på natten och tog tuggummi. Fortfarande efter 9 år kan jag känna längtan efter nikotintugummi, men däremot inte efter cigaretter.

Försök kartlägga dina vanor och skaffa andra. Själv fick jag hjälp med zonterapi för att få bort tuggummibehovet

• Like 1

Grattis till dig att du har kunnat sluta med nikotin helt och hållet! Det är ju såklart det allra bästa!

Det allra sämsta sättet att nyttja nikotin är att röka tobak. Det visar siffror när man jämför Sverige och övriga Europa. Hälften så många röker tobak i Sverige som i övriga Europa och hälften så många dör i lungcancer i Sverige. Vet inte hur det är med andra sjukdomar relaterade till tobaksrökning, det kan finnas skillnader även där.

Min vision är skademinimering istället för nollvision (även om det alltid är bäst att sluta helt om man kan och inte faller dit på det som är mest skadligt igen). Nollvision - att ingen ska nyttja någon form av tobak kan man ha, men som alltid med nollvisioner dödar nollvisioner fler än de räddar.

Det jag vill säga är att det är bättre att byta ut tobak som man röker mot någon annan form av nikotin som är mindre skadligt. Det räddar liv. Om man som rökare av tobak inte ser att man har andra alternativ är det så lätt att börja röka tobak igen.

Förtydligande: Det som en person klarar av (att avstå nikotin helt), kan för någon annan bli en serie av ständiga misslyckanden/återfall.

Grattis till dig att du har kunnat sluta med nikotin helt och hållet! Det är ju såklart det allra bästa!

Förtydligande: Det som en person klarar av (att avstå nikotin helt), kan för någon annan bli en serie av ständiga misslyckanden/återfall.

Jag vet allt om att sluta röka, jag gjorde det minst 2 gånger om år i 20 år :-P

I stället för att byte till ett annat missbruk rekommendeerar jag hellre att man försöker bryta vanor helt och hållet. jag försökte påvisa att ett annat missbruk kan bli ännu svårare att bli av med...

Det fysiska nikotinbehovet försvinner ganska snart, det reella suget finns i huvudet. Behöver man hjälp med att stå ut med nikotinbehovet skulle jag hellre rekommendera plåster eller sånt som man inte kan göra en vana av.

Själv hade jag rent alkoholistiskt förhållande till cigaretterna. Jag gömde, smög och ljög både för mej själv och omgivningen

Varje gång man trillar i gropen kan man lära sig något nytt om sig själv, som kan vara bra att ta till nästa gång.

Varför trillade du i ciggropen? Varför godisgropen? Hade det hänt nåt särskilt innan?

Jag har ett par särskilt frustrerande "triggers" som fortfarande gör att ryggmärgsreflexen är att köpa och moffla smågodis.. Men eftersom jag numera vet vilka de är kan jag undvika godisgropen.

Lycka till :)

Jäderås; ja själva godiset var nog en slags bestraffning och jag tänkte till och med "aja, nu har jag ju ändå rökt så" men jag åt inte speciellt mycket och fick slänga det som blev över då jag mådde illa hela kvällen (på ett sätt är det bra att jag inser vad socker gör mot min kropp).

Jag rökte upp paketet igår och vaknade med ett tryck över lungorna, halsont och en huvudvärk som inte var av denna jord. Idag känner jag mig motiverad, även om jag hör en liten röst i mitt huvud som säger att "vore det inte gott med en cigg?". Just nu kommer jag ju faktiskt ihåg alla nackdelar med rökning och det positiva med att sluta. De första dagarna brukar motivationen hålla i sig men så fort jag glömmer nackdelarna, då står jag där med en cigg i handen igen.

Nu har jag skrivit ned en lista med alla fördelar jag kunde komma på med att sluta röka. Den ska jag plocka fram om jag blir sådär super-rökis, så kanske mitt minne kan komma tillbaka och jag kan ta rätt beslut.

Jag har försökt att sluta med tuggummi förut men nikotinsubstitut är inget för mig. Det är som att jag skulle få äta EN godis ur en godispåse men inte ta fler. Då avstår jag hellre helt än att väcka suget. Jag läste "Äntligen icke-rökare" sist jag slutade och enligt författaren är det bästa sättet att hjärntvätta sig till att inte vilja röka, och det funkar kanon - tills jag börjar ifrågasätta mina tankar.

• Like 1

Jag var kedjerökare en gång i tden och lyckades sluta med hjälp av nikotinplåster. Jag måste säga att det var enklare att sluta äta socker, än att sluta röka. Båda handlar ju om ovanor, men nikotinbegäret satt betydligt längre kvar i kroppen än sockerabstinensen. Jag avundas inte din situation att försöka bli av med båda begären samtidigt, men kanske ändå ett steg i taget framåt är ett bättre alternativ än att dansa onestep-twostep. 

• Like 1

jag håller tummarna för dej. När man väl lyckats är det absolut värt det alla gånger!!!!

Tack! Jag kommer säkert att få skriva av mig i det här forumet många gånger, slita i håret, gråta och bli förbannad innan nikotinmonstret i huvudet släppt sitt tag.

För länge sen höll jag upp i ett halvår, mådde kanon, tränade, åt bra. Sen fick jag en fix-idé att jag ville ha en cigg, bara EN cigg. Sen har jag mer eller mindre suttit fast i träsket fram tills nu.

• Like 1

Jag har slutat snusa fyra gånger - en gång för varje graviditet..

Det ENDA som fick mig att lägga av var tanken på bebisen i magen. Graviditetsillamåendet hjälpte till, men bara det hade inte räckt.

Efter avslutad amning trillade jag dit igen - det är ju sååå gott med en snus när man dricker vin, till exempel..

Efter sista barnet har jag inte börjat igen, och hon är tre nu. Tänker aldrig börja igen.

Lycka till!

• Like 3

Tack! Jag kommer säkert att få skriva av mig i det här forumet många gånger, slita i håret, gråta och bli förbannad innan nikotinmonstret i huvudet släppt sitt tag.

För länge sen höll jag upp i ett halvår, mådde kanon, tränade, åt bra. Sen fick jag en fix-idé att jag ville ha en cigg, bara EN cigg. Sen har jag mer eller mindre suttit fast i träsket fram tills nu.

Du är välkommen!

jag gick en kurs en gång på den tiden det var modernt med "flumkurser". Kursledaren hade typ testat igenom alla droger som fanns, han hade till och med mixat flugsvamp med filmjölk för att få sina upplevelsebehov tillgodosedda. Han var helt drogfri när vi träffade honom.

Han sa att nikotin är en av de värsta att bli av med... inte mest pga abstinensen utan för att det är socialt accepterat, så vanorna är så svåra att bryta. Bli av med herion.. då mår du RIKTIGT skit medan det går ur kroppen och ett tag efter, men ingen i "normala" sammanhang lockar dej till att testa på nytt om du bara lyckas bryta mönstret.

nikotin finns tillgängligt överallt och används överallt. jag är förskräckt över att se hur många unga som röker numera. Det är nästan som på 70-talet, bara att - gudskelov - det inte sker inomhus och vid skrivbordet längre.

• Like 1

Det finns ju en del böcker om hur man kan göra för att sluta röka. Minns inte namnen nu men har hört av rökare att åtminstone en av dom var bra.

Ibland erbjuder landstinget sluta röka hjälp också.

Det finns också läkemedel som gör att man inte får någon kick av nikotinet men jag tror det finns en del risker med dom också.

Själv har jag aldrig smakat nikotin i någon form. Det som avskräckte mig var när jag som 11-åring bevittnade pappas fruktlösa försök att sluta. Bland annat kom distriktssköterskan hem till oss och gav pappa en spruta i ändan med jämna mellanrum för att han skulle kunna sluta. Det var på 60-talet.

Inget gift skulle någonsin få bestämma över mig på det viset och min tanke var att det var lättast att hålla om jag satte en noll-gräns.

Jag har dock stor förståelse för att det är svårt att sluta och jag har stöttat många rökare när dom slutat under åren.

• Like 1

Jag vet allt om att sluta röka, jag gjorde det minst 2 gånger om år i 20 år :-P

Tänk vad dina lungor och din själ skulle varit glada om du istället för att röka i 20 år till (inkl. 2 misslyckanden per år) gått över till något annat nikotinpreparat istället (20 år tidigare) som inte är lika farligt som cigaretter!

Nikotin är i sig inte cancerogent men en cigarett innehåller cirka 700 andra cancerogena ämnen.

Viktigast av allt är att sluta röka tobak! Det är livsfarligt.

Det allra sämsta sättet att nyttja nikotin är att röka tobak. Det visar siffror när man jämför Sverige och övriga Europa. Hälften så många röker tobak i Sverige som i övriga Europa och hälften så många dör i lungcancer i Sverige. Vet inte hur det är med andra sjukdomar relaterade till tobaksrökning, det kan finnas skillnader även där.

Min vision är skademinimering istället för nollvision (även om det alltid är bäst att sluta helt om man kan och inte faller dit på det som är mest skadligt igen). Nollvision - att ingen ska nyttja någon form av tobak kan man ha, men som alltid med nollvisioner dödar nollvisioner fler än de räddar.

Det jag vill säga är att det är bättre att byta ut tobak som man röker mot någon annan form av nikotin som är mindre skadligt. Det räddar liv. Om man som rökare av tobak inte ser att man har andra alternativ är det så lätt att börja röka tobak igen.

Nikotin ökar risken för sjukdomar av alla slag.

Nikotin ökar risken för sjukdomar av alla slag.

Nikotin är absolut inte nyttigt, det är inte det jag säger! Det är ett gift. Däremot finns det inget farligare sätt att få i sig nikotin än att röka det.

Därför tycker jag att det är bättre att byta ut cigaretter mot något annat nikotinpreparat än att fortsätta röka cigaretter i kanske 20 år till under tiden man försöker sluta.

Nikotin är oerhört vanebildande men den vanan har man ju redan om man är rökare.

Det är cigaretter som ökar risken för sjukdomar av alla slag det är inte nikotinet i sig. Nikotin är inte cancerogent, däremot finns det cirka 700 andra ämnen i en cigarett som är cancerogena.

• Like 3

Nikotin är absolut inte nyttigt, det är inte det jag säger! Det är ett gift. Däremot finns det inget farligare sätt att få i sig nikotin än att röka det.

Därför tycker jag att det är bättre att byta ut cigaretter mot något annat nikotinpreparat än att fortsätta röka cigaretter i kanske 20 år till under tiden man försöker sluta.

Nikotin är oerhört vanebildande men den vanan har man ju redan om man är rökare.

Det är cigaretter som ökar risken för sjukdomar av alla slag det är inte nikotinet i sig. Nikotin är inte cancerogent, däremot finns det cirka 700 andra ämnen i en cigarett som är cancerogena.

Jag håller med dig om att rökning är det farligaste sättet att få i sig nikotin på men jag förstår inte riktigt det du skriver. På första raden skriver du att du håller med om att nikotin är skadligt osv men på sista raden skriver du att det är cigaretter som ökar risken för sjukdomar av alla slag.

Jag håller med dig om att rökning är det farligaste sättet att få i sig nikotin på men jag förstår inte riktigt det du skriver. På första raden skriver du att du håller med om att nikotin är skadligt osv men på sista raden skriver du att det är cigaretter som ökar risken för sjukdomar av alla slag.

Det är främst cigarettrökning som ökar risken för sjukdomar av alla slag, inte nikotinet i sig. Det är främst alla andra ämnen man får i sig genom att röka cigaretter som ökar risken för sjukdomar. Men nikotin är ett gift som är oerhört vanebildande. Ett gift som man kan dö av om man får i sig det koncentrerat.

Tittar man på snus kan det kanske finnas en eventuell ökning av cancer i munnen bland snusare jämfört icke-tobaksanvändare. Jämför man rökare och snusare och ser på uppkomst av cancer i munnen är det ingen skillnad.

Allra bäst är såklart att inte nyttja droger av något slag. Det är skademinimering jag är ute efter. Hellre snusa i 20 år än försöka sluta röka i 20 år.

Det är främst cigarettrökning som ökar risken för sjukdomar av alla slag, inte nikotinet i sig. Det är främst alla andra ämnen man får i sig genom att röka cigaretter som ökar risken för sjukdomar. Men nikotin är ett gift som är oerhört vanebildande. Ett gift som man kan dö av om man får i sig det koncentrerat.

Tittar man på snus kan det kanske finnas en eventuell ökning av cancer i munnen bland snusare och icke-tobaksanvändare. Jämför man rökare och snusare och ser på uppkomst av cancer i munnen är det ingen skillnad.

Allra bäst är såklart att inte nyttja droger av något slag. Det är skademinimering jag är ute efter. Hellre snusa i 20 år än försöka sluta röka i 20 år.

Rökning ökar risken för en hel rad ögonsjukdomar t ex makuladegeneration och grå starr. Hur vet du att att inte snus gör det?

Tittar man på snus kan det kanske finnas en eventuell ökning av cancer i munnen bland snusare och icke-tobaksanvändare. Jämför man rökare och snusare och ser på uppkomst av cancer i munnen är det ingen skillnad.

Bra att du försöker nyansera en bild av rökning och gradera farligheterna. Tror det kan vara hjälpsamt när det är jobbigt  <_<, ibland kan svart-vitt tänkande eller att tänka i termer av "allt eller inget" vara förödande för motivationen, utan bättre är att ta saker i små, vänliga steg.

• Like 1

Jag använder Ecigg, som funkar alldeles utmärkt. Kan rekommendera den!

• Like 1

Tänk vad dina lungor och din själ skulle varit glada om du istället för att röka i 20 år till (inkl. 2 misslyckanden per år) gått över till något annat nikotinpreparat istället (20 år tidigare) som inte är lika farligt som cigaretter!

Nikotin är i sig inte cancerogent men en cigarett innehåller cirka 700 andra cancerogena ämnen.

Viktigast av allt är att sluta röka tobak! Det är livsfarligt.

Sluta röka preparat var inte uppfunnet då. Det var suga på tummen eller napp man hade att välja på :-D

Det allra värsta var att jag var 17 år innan jag drog mitt första halsbloss, så jag borde ha varit klokare...

Det är inte bara cancer som cigaretterna ställer till med. Nikotin är ett potent gift som faktiskt är dödligt i rätt koncentration

Det finns väl ingen nikotinmissbrukare som tror att nikotin är oskadligt för kroppen... Det är väl bara grader i helvetet hur man intar det. Morsan har rökt i 60 år, för ingen visste att det var farligt förut. Hon är 86 och inte död än. Hon har alla sjukdomar man kan komma på UTOM cancer, alzheimers och hjärt/kärl, men det tillskriver jag mera en bra genpol. Man kan inte vara nog försiktig i valet av sina föräldrar.

Men att säga att snus är OK i st f cigaretter är väl ungefär som att säga att hasch är OK för det är mindre skadligt än heroin...

Vi kan väl vara överens om att nikotin är ett helsike, men som de flesta droger är det inte helt lätt att bli av med... Liksom socker, t ex

Min pappa var storrökare och fick depression, polyneuropati i benen, restless legs, magsår och multiinfarktdemens. Jag har för mig att alltsammans är vanligare hos rökare och på sjukhuset sa dom att multiinfarktdemens är en direkt följd av rökning.

Han blev handikappad vid kanske 63 och dog innan han fyllt 67. Farmor fick alzheimer när hon var drygt 50 år och var mentalt borta när hon var 60 så några bra gener har i alla fall inte jag.

Min pappa var storrökare och fick depression, polyneuropati i benen, restless legs, magsår och multiinfarktdemens. Jag har för mig att alltsammans är vanligare hos rökare och på sjukhuset sa dom att multiinfarktdemens är en direkt följd av rökning.

Han blev handikappad vid kanske 63 och dog innan han fyllt 67. Farmor fick alzheimer när hon var drygt 50 år och var mentalt borta när hon var 60 så några bra gener har i alla fall inte jag.

Fint då att du inte röker, att du äter vettigt, motionerar. Generna spelar roll, men det krävs något i miljön som triggar de sjukdomar du nämner.

• Like 1

Saken är den att jag vet exakt hur farligt rökning är men de är mina "tröstepinnar". När jag känner mig som 'lågast' har jag ingen framtidstro och varför skulle jag då bry mig om vad som händer i framtiden om jag inte har någon lust ens med nuet? Förstår ni hur jag menar? Jag vet att det är idiotiskt att tänka så, vilket naturligtvis gör att jag röker ännu mer eftersom att jag ändå är en idiot.. Kognitiv dissonans har också en stor del i det hela, "det händer inte mig" och så tar jag några cigg till.

Om jag skulle kunna hjärntvätta mig själv till att inte vilja röka, då skulle det inte vara något problem. Det är där jag är idag. Jag känner att jag är på väg att kunna fimpa för gott men jag måste få till den där avskyn till cigaretter först och känna att jag är värd att inte utsätta min kropp för detta. När jag höll uppe i ett halvår slutade jag på grund av att jag inte kunde röka (misstänkt lunginflammation gjorde att jag knappt kunde andas. Ändå rökte jag in i det sista, tills det verkligen inte gick längre..). Men då insåg jag ju vad jag gjorde mot min kropp och mina stackars lungor.

Jag ska inse att jag är värd att sluta, att kunna andas ordentligt och inte pumpa in gift i min kropp!

Saken är den att jag vet exakt hur farligt rökning är men de är mina "tröstepinnar". När jag känner mig som 'lågast' har jag ingen framtidstro och varför skulle jag då bry mig om vad som händer i framtiden om jag inte har någon lust ens med nuet? Förstår ni hur jag menar? Jag vet att det är idiotiskt att tänka så, vilket naturligtvis gör att jag röker ännu mer eftersom att jag ändå är en idiot.. Kognitiv dissonans har också en stor del i det hela, "det händer inte mig" och så tar jag några cigg till.

Om jag skulle kunna hjärntvätta mig själv till att inte vilja röka, då skulle det inte vara något problem. Det är där jag är idag. Jag känner att jag är på väg att kunna fimpa för gott men jag måste få till den där avskyn till cigaretter först och känna att jag är värd att inte utsätta min kropp för detta. När jag höll uppe i ett halvår slutade jag på grund av att jag inte kunde röka (misstänkt lunginflammation gjorde att jag knappt kunde andas. Ändå rökte jag in i det sista, tills det verkligen inte gick längre..). Men då insåg jag ju vad jag gjorde mot min kropp och mina stackars lungor.

Jag ska inse att jag är värd att sluta, att kunna andas ordentligt och inte pumpa in gift i min kropp!

Du verkar vara på rätt väg, för i tanken har du helt klart för dig vad du bör göra.

Hur gjorde du när du höll upp ett halvår - var det tvärstopp med nikotin eller tog du nikotintuggumi eller liknande? Det kanske kan hjälpa.

Lycka till med att kasta giftpinnarna!

• Like 1

Du verkar vara på rätt väg, för i tanken har du helt klart för dig vad du bör göra.

Hur gjorde du när du höll upp ett halvår - var det tvärstopp med nikotin eller tog du nikotintuggumi eller liknande? Det kanske kan hjälpa.

Lycka till med att kasta giftpinnarna!

Ja det är bara den där lilla pusselbiten som saknas. Den där som får mig att vilja fortsätta att vara icke-rökare även när motivationen tryter.

Jag slutade tvärt, det funkar bäst för mig - med niktontuggummi får jag bara känslan av att jag vill ha mer och mer nikotin. När jag knappt kunde andas under tre dagar tog jag inget substitut utan jag låg på soffan, grät och tyckte synd om mig själv som var så sjuk. När jag sedan blev bättre i lungorna och jag avslutat antibiotika-kuren tänkte jag att "om jag har klarat mig såhär länge utan, då ska det banne mig gå att fortsätta så också".

Jag vet att jag klarar mig utan nikotin och jag vet att jag mår bättre utan. Det är bara den där viljan som saknas :)

• Like 2

Hej igen,

http://www.clivebates.com/?p=857

I den här länken finns diagram och siffror som visar skillnaden mellan Sverige och övriga Europa när det gäller rökning och lungcancer.

Skillnaden mellan Sverige och övriga Europa är att här finns det många nikotinister som snusar istället för att röka cigaretter.

Lungcancer är självklart vanligare bland rökare än bland snusare. Det är ju inte cancer jag menar i första hand men är blåscancer bara vanligare hos rökare men inte hos snusare?

Problem med sköldkörteln är ju också vanligare bland rökare än hos icke rökare men hur är det med snusare?

Lungcancer är självklart vanligare bland rökare än bland snusare. Det är ju inte cancer jag menar i första hand men är blåscancer bara vanligare hos rökare men inte hos snusare?

Problem med sköldkörteln är ju också vanligare bland rökare än hos icke rökare men hur är det med snusare?

Summa summarum: Det är mycket farligare att röka än att snusa. Mig veterligt finns det inga vederhäftiga studier som tyder på att snusare har lika hög dödlighet p.g.a. snusandet som rökare har av rökandet.

På netdoktor.se (http://www.netdoktor.se/rok-snusfri/artiklar/snusets-effekter/) uttalar sig docent Karl Olov Fagerström så här:

"- Om man beträffande hälsofarlighet ser cigaretter som en skyskrapa och nikotintuggummi som ett enplanshus, är snus ett tvåvåningshus, säger docent Karl Olov Fagerström, rökavvänjningsforskare i Helsingborg."

Inte ens antitobakslobbyn, (de som är emot allt vad tobak heter och jobbar mot parlamentarikerna för att stoppa bl.a. snuset) i EU-parlamentet, har kunnat hitta några fakta som tyder på att snus skulle vara speciellt farligt.

Vår svenske EU-parlamentariker Christian Engström (som är för snus p.g.a. skademinimering hos befolkningen) skriver bl.a. det här inlägget på sin blogg: http://christianengstrom.wordpress.com/2013/03/25/allowing-snus-in-the-eu-could-save-350-000-lives-per-year/

Här kommer även mer fakta från Clive Bates: http://www.clivebates.com/?p=434

Läs gärna igenom länkarna och bilda dig en egen uppfattning!

Ja det är bara den där lilla pusselbiten som saknas. Den där som får mig att vilja fortsätta att vara icke-rökare även när motivationen tryter.

Jag slutade tvärt, det funkar bäst för mig - med niktontuggummi får jag bara känslan av att jag vill ha mer och mer nikotin. När jag knappt kunde andas under tre dagar tog jag inget substitut utan jag låg på soffan, grät och tyckte synd om mig själv som var så sjuk. När jag sedan blev bättre i lungorna och jag avslutat antibiotika-kuren tänkte jag att "om jag har klarat mig såhär länge utan, då ska det banne mig gå att fortsätta så också".

Jag vet att jag klarar mig utan nikotin och jag vet att jag mår bättre utan. Det är bara den där viljan som saknas :)

Jag känner verkligen med dig! Varje gång man misslyckas blir självförtroende sämre och man känner sig ännu mer värdelös. Jag slår vad om att du är mycket hårdare och mer fördömande mot dig själv när du misslyckas än vad du skulle vara mot en vän. Du måste försöka bli din egen vän. Ingen blir bättre av straff - det är bara belöning som hjälper människor (och djur) att bli bättre och göra det som är rätt för dem.

I ditt fall är det att sluta röka brinnande cigaretter. Det finns en massa fördelar med att inte röka brinnande cigaretter. Inte bara en massa otäcka nackdelar med att röka. Koncentrera dig på fördelarna med att vara fri från brinnande cigaretter istället för på nackdelarna med att röka. Du känner väl till fördelarna då du haft rökuppehåll tidigare.

Du har ju provat nikotinprodukter från apoteket och det var ju inget för dig. Prova inte det igen med risk för att misslyckas en gång till. Det är inte nikotinet i cigaretterna som främst är det farliga i brinnande cigaretter det är tusentals andra ämnen som är farliga.

Om du inte har viljan och motivationen att klara dig utan nikotin tycker jag att du ska prova snus och/eller E-cigg eller veip (vaporisatorer). E-cigg eller veip kanske skulle passa dig perfekt för då har du kvar "tröstepinnen", utan de allra farligaste biverkningarna. Veipar utan nikotin med bara smaklösning finns att köpa hos svenska tobakshandlare om det bara handlar om att du vill ha en "tröstepinne" - funkar jättebra för vissa. Vill du ha nikotinlösning får du beställa på nätet - det är inte olagligt att ta in i Sverige.

Det är mycket farligare för dig att försöka sluta röka brinnande cigaretter i flera år till än att hitta ett annat alternativ nu. När du sedan känner dig starkare i dig själv och motivationen finns där kan du försöka sluta med nikotin helt!

Summa summarum: Det är mycket farligare att röka än att snusa. Mig veterligt finns det inga vederhäftiga studier som tyder på att snusare har lika hög dödlighet p.g.a. snusandet som rökare har av rökandet.

På netdoktor.se (http://www.netdoktor.se/rok-snusfri/artiklar/snusets-effekter/) uttalar sig docent Karl Olov Fagerström så här:

"- Om man beträffande hälsofarlighet ser cigaretter som en skyskrapa och nikotintuggummi som ett enplanshus, är snus ett tvåvåningshus, säger docent Karl Olov Fagerström, rökavvänjningsforskare i Helsingborg."

Inte ens antitobakslobbyn, (de som är emot allt vad tobak heter och jobbar mot parlamentarikerna för att stoppa bl.a. snuset) i EU-parlamentet, har kunnat hitta några fakta som tyder på att snus skulle vara speciellt farligt.

Vår svenske EU-parlamentariker Christian Engström (som är för snus p.g.a. skademinimering hos befolkningen) skriver bl.a. det här inlägget på sin blogg: http://christianengstrom.wordpress.com/2013/03/25/allowing-snus-in-the-eu-could-save-350-000-lives-per-year/

Här kommer även mer fakta från Clive Bates: http://www.clivebates.com/?p=434

Läs gärna igenom länkarna och bilda dig en egen uppfattning!

Ok, det är mindre farligt att snusa. Det jag säger emot är ditt påstående att snus inte ökar risken för en massa sjukdomar. Jag har inte sett några bevis för att så inte skulle vara fallet. Det man diskuterar är ju oftast lungcancer och hjärt- kärl sjukdomar. När det gäller det senare så är det väl inte helt klarlagt?

När det gäller alla andra sjukdomar och krämpor som är vanligare hos rökare så har jag inte sett något skrivet om det.

Jag anar ju att du själv snusar och om du är noga med alla andra livsstilsfaktorer så behöver du nog inte vara överdrivet orolig. Att föreslå snus som ett sätt att trappa ner på nikotinberoendet är jag dock mer tveksam till. Av dom jag känner som gjort det så har samtliga sedan haft väldigt svårt att sluta med snuset.

En nackdel med snus är ju också att man kan tillföra nikotin under fler timmar på dagen eftersom det ofta är tillåtet att snusa där det är förbjudet att röka.

Dessutom har det blivit ganska dyrt även med snus och det finns ju roligare saker man kan ha för dom pengarna :)

• Like 1

Ok, det är mindre farligt att snusa. Det jag säger emot är ditt påstående att snus inte ökar risken för en massa sjukdomar. Jag har inte sett några bevis för att så inte skulle vara fallet. Det man diskuterar är ju oftast lungcancer och hjärt- kärl sjukdomar. När det gäller det senare så är det väl inte helt klarlagt?

När det gäller alla andra sjukdomar och krämpor som är vanligare hos rökare så har jag inte sett något skrivet om det.

Jag anar ju att du själv snusar och om du är noga med alla andra livsstilsfaktorer så behöver du nog inte vara överdrivet orolig. Att föreslå snus som ett sätt att trappa ner på nikotinberoendet är jag dock mer tveksam till. Av dom jag känner som gjort det så har samtliga sedan haft väldigt svårt att sluta med snuset.

Hade det funnits en massa allvarliga sjukdomar och krämpor som snus ensamt orsakar lovar jag dig att antisnuslobbyn hade hitta dem :). Jag kan inte heller, liksom du, hitta något som tyder på att det skulle finnas.

Jag har aldrig påstått att snusa är ett sätt att trappa ner på nikotinberoendet. Att snusa istället för att röka är ett sätt att få i sig nikotin och samtidigt slippa tusentals andra giftiga och sjukdomsalstrande ämnen som man får i sig genom att röka brinnande cigaretter.

Det är jättesvårt att sluta med nikotin. Nikotin är ett av världens mest beroendeskapande ämnen. Vill man sluta med nikotin måste man vara oerhört motiverad. Men med tanke på att det är så farligt att röka brinnande cigaretter jämfört med att snusa tycker jag snus är ett bättre alternativ tills dess att man har den motivation som krävs. Hellre snusa några år än att lägga några år till på att sluta röka brinnande cigaretter.

• Like 1

• 2 weeks later...

Mumford, som på beställning finns det peppning här

http://lchfingenjoren.se/2013/december/nyarslofte.html

Jag läste en massa på hennes blogg när du tipsade om den, jäkla inspirerande människa! :) (Nu har jag lagt till henne på bloglovin så jag läser allt nytt hon skriver).

Då valde jag att lägga upp en plan. Att jag skulle fortsätta att röka ett tag till och samtidigt spika ett datum för när jag skulle fimpa.

Fram till igår har jag skrivit ned alla fördelar jag kan komma på med att sluta röka, det blev över 4 sidor. Nackdelar med att sluta blev inte en enda rad, vilket säger en hel del om rökning. Igår läste jag klart boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr (absolut bästa boken jag har läst) och tog min sista cigarett.

Nu har jag snart varit rökfri i 24 timmar. Har "syndat" med lite godis och glass men jag har ingen ångest för det, det absolut viktigaste är att jag blir rökfri. Helt socker- och glutenfri får jag bli när jag känner mig helt säker på att mitt röksug är borta.

Angående "Äntligen icke-rökare", jag läste den sist jag slutade (rökte inte på ungefär en månad) och fimpade fem minuter efter att jag läst ut boken. Nu läste jag den en gång till och insåg att jag borde ha läst om den direkt när jag funderade på att ta en till cigg igen. Alla svar finns i boken men för att kunna ta del av dem är det fördelaktigt att faktiskt köpa boken, inte låna bibliotekets som jag gjorde. För det kommer stunder då minnet måste fräshas upp, speciellt med tanke på hur "hjärntvättad" jag är angående cigaretter.

NU ÄR JAG FRI!

• Like 4

Jag tror att du kan vara inne på rätt väg. Min kollega, som inte har några som helst överviktsproblem körde rökstopp/GI. Hon ville inte ersätta ciggen med godisätande. Hon tyckte GI gav henne något att fokusera på, och hålla undan abstinensen. Självklart tycker jag LCHF är mer suveränt än GI.

Jag själv är väl inget lysande exempel. I början på 90-talet ersatte jag ciggen med snus. Det ska man nog inte rekommendera. Jag är inte stolt över det, men mår inte dåligt av snusandet, som jag gjorde av rökandet. Min största motivation till rökstopp då, var mina barn som då var små.

• Like 1

Jag läste en massa på hennes blogg när du tipsade om den, jäkla inspirerande människa! :) (Nu har jag lagt till henne på bloglovin så jag läser allt nytt hon skriver).

Då valde jag att lägga upp en plan. Att jag skulle fortsätta att röka ett tag till och samtidigt spika ett datum för när jag skulle fimpa.

Fram till igår har jag skrivit ned alla fördelar jag kan komma på med att sluta röka, det blev över 4 sidor. Nackdelar med att sluta blev inte en enda rad, vilket säger en hel del om rökning. Igår läste jag klart boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr (absolut bästa boken jag har läst) och tog min sista cigarett.

Nu har jag snart varit rökfri i 24 timmar. Har "syndat" med lite godis och glass men jag har ingen ångest för det, det absolut viktigaste är att jag blir rökfri. Helt socker- och glutenfri får jag bli när jag känner mig helt säker på att mitt röksug är borta.

Angående "Äntligen icke-rökare", jag läste den sist jag slutade (rökte inte på ungefär en månad) och fimpade fem minuter efter att jag läst ut boken. Nu läste jag den en gång till och insåg att jag borde ha läst om den direkt när jag funderade på att ta en till cigg igen. Alla svar finns i boken men för att kunna ta del av dem är det fördelaktigt att faktiskt köpa boken, inte låna bibliotekets som jag gjorde. För det kommer stunder då minnet måste fräshas upp, speciellt med tanke på hur "hjärntvättad" jag är angående cigaretter.

NU ÄR JAG FRI!

Det var Allen Carrs böcker jag tänkte på i inlägg 16 men mindes inte namnet. Jag har ju hört flera som lyckats sluta med hjälp av en bok av honom men den jag har heter "Att sluta röka är lätt". Jag köpte den på second hand men hade inte klart för mig att det fanns flera om rökning.

Kul att det funkar!

Jag tror att du kan vara inne på rätt väg. Min kollega, som inte har några som helst överviktsproblem körde rökstopp/GI. Hon ville inte ersätta ciggen med godisätande. Hon tyckte GI gav henne något att fokusera på, och hålla undan abstinensen. Självklart tycker jag LCHF är mer suveränt än GI.

Jag själv är väl inget lysande exempel. I början på 90-talet ersatte jag ciggen med snus. Det ska man nog inte rekommendera. Jag är inte stolt över det, men mår inte dåligt av snusandet, som jag gjorde av rökandet. Min största motivation till rökstopp då, var mina barn som då var små.

Jag har bytt mellan cigaretter och snus flera gånger, antingen för att lungorna inte orkade ta in mer rök eller för att mitt tandkött tog stryk. Det absolut bästa är ju att göra varken eller, dock påverkar inte snus andra i omgivningen på det sättet som cigaretter gör. Så hellre snusa än röka, alla gånger.

Idag är dag tre utan nikotin, känns kanon! Jag har ätit godis två gånger men allt annat som jag stoppar i mig är lchf. Jag tror att nikotinsuget minskar om jag är mätt och inte höjer blodsockret till skyarna konstant :)

Det var Allen Carrs böcker jag tänkte på i inlägg 16 men mindes inte namnet. Jag har ju hört flera som lyckats sluta med hjälp av en bok av honom men den jag har heter "Att sluta röka är lätt". Jag köpte den på second hand men hade inte klart för mig att det fanns flera om rökning.

Kul att det funkar!

"Äntligen icke-rökare! - det enkla sättet att sluta" är den bok jag läst. Han har även skrivit fler böcker, en riktar till och med in sig på ätande "Äntligen äter jag vad jag vill". Den har jag inte läst så ska inte uttala mig om den.

• Like 2