Leopold Roos Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Tror ni man kan bli fettberoende? Finns det någon forskning i detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 jag tror det, men då oftast i kombination med socker (kolhydrater). Erlandsson-Albrectsson har skrivit en artikel lite runt detta. där konstaterar hon dock inom situationstecken, att fett (ensamt) inte är skapar något "beroende". Kolla hennes artikel: http://www.erlanson-albertsson.se/Medikament-03.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hokken Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 men vi är ju beroende....utan fett skulle vi ju dö? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Man känner sig ju beroende av det eftersom man mår så förbannat bra av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 jag tror det, men då oftast i kombination med socker (kolhydrater). Erlandsson-Albrectsson har skrivit en artikel lite runt detta. där konstaterar hon dock inom situationstecken, att fett (ensamt) inte är skapar något "beroende". Kolla hennes artikel: http://www.erlanson-albertsson.se/Medikament-03.pdf Om sockret måste vara med i ekvationen så är det väl knappast fettet som är problemet. Min upplevelse är att jag gärna äter mycket av vad som helst bara det är socker/stärkelse i. OT: I artikeln står en hel del vettigt innan man kommer ner till slutklämmen om just det kombinerade "beroendet" och en inklämd kommentar om att fleromättade fetter skulle ge bättre mättnad än mättade. Hon jämför t.ex. lax med andra födoämnen med mättat fett. För egen del måste jag nog säga att jag är nöjdare mätt på en bit fläskkarré än motsvarande bit lax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hokken Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 OT: I artikeln står en hel del vettigt innan man kommer ner till slutklämmen om just det kombinerade "beroendet" och en inklämd kommentar om att fleromättade fetter skulle ge bättre mättnad än mättade. Hon jämför t.ex. lax med andra födoämnen med mättat fett. För egen del måste jag nog säga att jag är nöjdare mätt på en bit fläskkarré än motsvarande bit lax. Ja jag håller nog med nu när jag tänker efter, fiskdagarna e svårare att hålla sig sådär fint mätt på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag tror det handlar om att fett är en smakhöjare. Jag tror ingen skulle ådra sig ett beroende att dricka olja dagligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts