Missme

Tips på "övertalning" - Hur ska jag övertyga andra?

Recommended Posts

Hej på er.

Ja man kan konstatera av de flesta inlägg i denna tråd att våra föräldrar är lite motsträviga att ändra till en fettrik kost :)

Jag kan dock bjuda på en solskenshistoria:

Min kära far (67år) har sedan mer än 10 år dragits med ett blodsocker mellan 7-12 mmol/l två timmar efter måltid (på gränsen till typ-2 diabetes, han behandlas inte med annat än motion). Han har precis som många andra blivit rekommenderad en fettfattig kost likt "Tallriksmodellen" av sin diabetessköterska (!!). Jag har själv ätit LCHF sedan ett år och ser för egen del de otroliga fördelarna, speciellt när det gäller min styrketräning (tränar ca 3-4 timmar hård styrketräning per vecka).

Hur gick jag då tillväga för att få med farsgubben på spåret:

Jag ringde upp honom och sa att jag vill ha kvar honom i livet länge och att han ska må bättre i sitt blodsocker. (Han smälte nog lite redan där :))

Sen sa jag att vi skulle ha semester tillsammans på vårt landställe en vecka under sommaren samt att farsgubben skulle ta med sig sin blodsockermätare för jag skulle visa/testa en sak med hans diabetes.

När vi kom till landstället så satte jag honom på en strikt LCHF kost med fet näringsrik mat. Sen sa jag till honom att han skulle ta sitt blodsocker precis som diabetessköterska sagt. Han förde in resultaten i sin bok, han fått från nämnda sköterska, under hela veckan. Redan prov nummer 1 visade på ett fantastiskt resultat, han låg under 6mmol/l!!!

Under hela veckan var han inte över 7mmol/l en enda gång... han som brukar ligga mellan 7-12 mmol/l. Han kunde nu själv se hur tydligt som helst vilken kost som var bäst för honom. Från den dagen äter han LCHF och som han själv säger så är detta avgörande för att slippa medicin mot diabetesen.

Slutsatsen blir att man måste nog visa med klara bevis på dom själva att detta funkar, då finns inga argument kvar. För vem kan säga att ”nej du min son ett normalt blodsocker bevisar inget”

Lycka till mina LCHF vänner..!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mat är känslor och mat är uppfostran från familj och samhälle. För min del tog det nästan ett och ett halvt år av eget läsande av bloggar innan jag tänkte att hm... detta kanske man ska testa, och senare efter bakslag en läsning av Matrevolutionen innan jag började på allvar fatta grejen. Trots att jag tror på det har jag ett halvår av bakslag bakom mig. Det är inte lätt att byta livsstil och det måste komma inifrån. Det är som med rökning, alla vet att det är livsfarligt för hälsan men folk fortsätter trots skuldbeläggningar och övertalningsförsök. När det gäller kost handlar det ju om att gå från att vara norm och inte tänka så mycket till att vara avvikande och ständigt medveten om kost.

Det är väl få som säger att socker är bra för hälsan, medan kolhydraterna är svåra att se som något farligt bland många och sen skrämmer livsstilsförändringen. Sen när vi står mot sjukvård, mediabilder, professorer och Livsmedelsverket i kombo med allt man lärt sig i livet om kost så är det väl inte så konstigt att det tar tid.

Själv tror jag på exemplets makt, det fick ju mig intresserad. När intresset gror kan man ju alltid testa/läsa vetenskapen bakom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortfattat: du kan inte övertala någon.

Det vi kan göra är frustrerande, hårslitande, hjärtslitande lite: svara på frågor som givetvis dyker upp när vi går ner i vikt, ser yngre ut, sällan är sjuka, plötsligt blir friska från åkommor och alltid är äckligt pigga.  :lol:

Det är lite som att så frön. Många hamnar på bar backe, andra blåser bort men ett och annat kanske faktiskt slår rot. Kanske inte nu men om en månad eller tre år. 

Själv har jag en överviktig make och två tonårsbarn som tydligt har ärvt min känslighet för gluten. Min man tog ett ryck för ett par år sen och gick ner 16 kilo på tre månader men tyckte att det var "för jobbigt" att låta bli hamburgerbrödet och att vara en kuf på jobbet. Alla är vi olika, mig stör det inte att folk har tittat (har är det operativa ordet, jag är inte längre ensam eller konstig) på min hög med sallad där de andra haft bröd och pasta. Han har gått upp ungefär hälften av det han gick ner tror jag.  :(

Barnen äter "vanlig" mat, hemma äter vi mat gjord på riktiga råvaror och ungefär hälften av det bröd som äts är hembakt men det blir en del annat också förstås.

MEN en ytterst långsam skiftning pågår. Det går inte åt flera limpor i veckan, bara en. Det äts inte pasta 4 ggr i veckan, max 1. Det köps inte pizza varje vecka, max 2 ggr i månaden. Chipsen som hamnade i inköpskorgen 1-3 ggr i veckan är nu en sällsyntare gäst: 2-4 ggr i månaden. Juice är numera en högtidsdryck. Glass köper vi inte längre, jag gör vår egen (med äggulor, grädde och en bråkdel av sockret i receptet).

Min man har sett hur grabben blir dålig i magen av för mycket spannmål så han backar upp mig när jag diskret ber honom passa mängden (helst skulle jag förstås se att han inte åt det alls men mindre är bättre än massor, eller hur?) och han har t.o.m. självmant köpt dinkelpizza åt sig och ungarna vid ett par tillfällen, något som gör grabben mindre brummig i magen.

Mamma vet bäst men mamma håller ganska mycket käften, äter sin mat, är pigg och nyter och sällan sjuk och sänder en och annan frustrerad svordom i tysthet när hon ser sin son fisa som ett ånglok efter för mycket bröd eller hör sin överviktige man andas ansträngt samtidigt som han mumsar i sig en påse chips eller lyssnar på sin dotter klaga på acne efter att ha ätit skräp i flera dagar på raken. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg