Jump to content

Några får spørsmål...


sfvensson
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Har precis börjat käka LCHF kost igen efter några års uppehåll.

Har kört en vecka nu och redan i helgen här så hade jag en sån sjuk huvudvärk!

Både lördag och söndag, och min sambo sa till mig att jag var likblek med påsar under ögonen.

 

Jag läste mig till att det verkar vara en övergångsgrejj då kroppen vänjer sig av med socker. Och jag kunde äta socker innan. I tell you..

 

Men jag kollade runt lite och läste att det öven kan bero på saltbrist?

Och även vitaminbrist?

 

Jag stack och köpte Kosttillskott, Multivitaminer (för män) den som finns på Apoteket ni vet...

 

Det är väl inte fel att köra det ihop med LCHF kost?

Vad tar ni för vitaminer eller kosttillskott??

 

Sen en sak till...

 

Mättat fett eller fleromättat fett...

Jag lär mig aldrig...vad är det som man ska käka mer av?

Har gogglar rundor men blir mest förvirrad av allt snack...

 

Kan inte nån bara säga vad som är bäst och så kör vi på det?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ofta tappar man vatten och en del mineraler följer med i början.. olika mineralsalter.. även vanligt salt altså, natriumklorid!

 

Ta en tesked salt i ett glas vatten, svep det, går det över inom en timme var det saltbrist.

 

Spelar mindre roll om det är mättat eller enkelomättat fett.. det är fleromättat man inte skall öka.. såvida man inte är dålig på att äta fisk, då kan man ta EPA+DHA.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En multivitamintablett skadar aldrig, kör på det.

Vatten och salt hjälper ofta mot omställningsbesvär, eftersom du kissar ur dig en massa vatten nu i början innan din kropp ställt om sig till fettdrift.

Jag skulle nog förorda mättat fett som smör och kokosolja, eftersom det är mindre inflammatoriskt.

Omega 3 är aldrig fel att ta, 1-4 gram per dag. D-vitamintillskott och Magnesium, detta för att de allra flesta faktiskt lider brist på det, LCHF:are eller inte :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så här kör jag (ekologiskt): 

 

Fett att steka i: Riktigt smör eller kokosolja, nödfall rapsolja

 

Fett (kallt) att ringla på sallader o liknande: Olivolja

 

Fett att ha på frökex, nötbröd o liknande: Bregott

 

(sedan spar jag överblivet fett från bacon och fågel och använder till stekning)

 

Sedan kör jag också apotekets kosttillskott "Man" samt D-vitamin. Ibland jod och omega 3.

 

Kolla gärna Kostdoktorns FAQ om du inte redan gjort det: http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#omställning

Link to comment
Share on other sites

Ca. 80% av befolkningen kan lida av magnesiumbristen.. om jag kommer rätt ihåg. Har ofta funderat om jag har det men tar inte kosttillskott för det utan äter nötter och bröd baserad på frön. Så kanske jag klarat mig, vem vet men har kännt lite sug efter choklad de senaste veckorna men skulle mer tro det beror mer på att aladinreklam kommer så ofta på tv såhär under julen.. ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ca. 80% av befolkningen kan lida av magnesiumbristen.. om jag kommer rätt ihåg. Har ofta funderat om jag har det men tar inte kosttillskott för det utan äter nötter och bröd baserad på frön. Så kanske jag klarat mig, vem vet men har kännt lite sug efter choklad de senaste veckorna men skulle mer tro det beror mer på att aladinreklam kommer så ofta på tv såhär under julen.. ;)

 

Ja, jordarna där nötter och annat odlas sägs ju vara ganska utarmade på mineraler och näring. Så det är kanske inte samma krut i nötterna som de var förr :) Bara en spekulation. Jag tar iaf lite tillskott för att vara på den säkra sidan men de kan ju hända att man lika gärna kastar pengarna i sjön.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker magnesiumbrist känns. Om jag får kramp när jag sträcker på mej i sängen på morgonen går det över om jag äter magnesium några dagar efter. Jag har svårt att komma ihåg dem bara eftersom man inte kan ta dem ihop med D-vitamin och de har ju givit mej livet åter så såna prioriterar jag. Magnesium ska ju helst tas på kvällen har jag hört

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha för bra svar.

Japp det är bara att tuta och köra nu så får vi se vart det bär hädan.

 

Är inne på andra veckan nu och (ursäktafranskan) men fan va bättre man mår! =)

Som jag nämnde i en annan tråd...just att slippa koman efter lunchen är ju helt fantastiskt.

Sen är det nog första gången på många år som jag kännt mig pigg efter jobbet och tänkt att fasen jag har ju energi till gå på gymet nu till och med...

 

hehe..

 

Viva LCHF!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...