Bitteusa Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Jag vill använda fiberhusk i stället för brödsmulor i mina julköttbullar och jag undrar om jag skall ta samma mängd fiberhusk som det skall vara brödsmulor, dvs sväller båda lika mycket i vätskan? Någon som har erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Jag vill använda fiberhusk i stället för brödsmulor i mina julköttbullar och jag undrar om jag skall ta samma mängd fiberhusk som det skall vara brödsmulor, dvs sväller båda lika mycket i vätskan? Någon som har erfarenhet? Jag skulle prova lite försiktigt, för jag tror fiberhusk sväller mycket mer än brödsmulor. Dessutom kan det ju ge en "svampig" konsistens. Jag gör köttbullar på bara köttfärs, ägg, finhackad lök och kryddor - det funkar det också. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Jag skulle prova lite försiktigt, för jag tror fiberhusk sväller mycket mer än brödsmulor. Dessutom kan det ju ge en "svampig" konsistens. Jag gör köttbullar på bara köttfärs, ägg, finhackad lök och kryddor - det funkar det också. Håller med Kjell. Tips: testade att göra julköttbullar på enbart fläskfärs häromdagen. Blev kanon. Frysen full. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Håller också med Kjell, fiberhusk ger en konstig konsistens (slemmig på nåt vis) och behövs inte. Tillhör du de som behöver slemmet för magens skull och vill lägga till det lite varstans så tror jag att jag sett något recept med 500g köttfärs och 0,75msk fiberhusk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Är man inte allt för känslig funkar PO-fiber fint, 12 gr kolhydrat per 100 gram. Blir bra och känns ingen skillnad mot vetemjöl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Jag provade med fiberhusk i köttbullar när jag började med LCHF. Det funkade inte alls. Slemmigt och äckligt och köttbullarna flöt ut i pannan. Varning! Så här brukar jag göra: Jag blandar färsen med ägg, stekt lök och kryddor, jag använder degkrokarna i elvispen - färsen ska ändra karaktär och bli riktigt kletig innan du slutar röra runt med degkrokarna. Sedan häller jag i lite grädde och rör vidare tills färsen har en lagom slät konsistens. Jag har inte saknat ströbröd en enda gång sedan försöket med fiberhusk och jag lagar köttbullar minst en gång i veckan. Hemligheten tror jag är elvispen med degkrokar tills färsen först blir riktigt kladdig och sedan slät när grädden kommer i. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Använder enbart köttfärs och kryddor. Inget ägg heller och det fungerar alldeles utmärkt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Använder bara grädde, salt och kryddor i köttbullar.. sväller som sjutton gör det utan något annat! Vetesjutton vart grädden tar vägen. Däremot har jag lärt mig att man skall akta sig för ägg, blir bara slafsigt och håller inte ihop! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Använder bara grädde, salt och kryddor i köttbullar.. sväller som sjutton gör det utan något annat! Vetesjutton vart grädden tar vägen. Däremot har jag lärt mig att man skall akta sig för ägg, blir bara slafsigt och håller inte ihop! Man kan ju alltid hoppa över vitan om 1 ägg vs färsmängd blir för mkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Hoppar löken oxå.. den steker jag bredvid. Brukar ha en DL grädde till halvt kilo köttfärs den andra DL gör jag gräddsås på. Glömde säga.. Dijonsenap är den perfekta köttbullskryddan.. tyvär så gör den att bullarna håller ihop sämre.. så jag hoppar ägget i stället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Hoppar löken oxå.. den steker jag bredvid. Brukar ha en DL grädde till halvt kilo köttfärs den andra DL gör jag gräddsås på. Glömde säga.. Dijonsenap är den perfekta köttbullskryddan.. tyvär så gör den att bullarna håller ihop sämre.. så jag hoppar ägget i stället. Mina köttbullar håller ihop helt perfekt med ägg, grädde, lök och dijonsenap. Tror det är rörandet med elvispens degkrokar. Prova det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 Stort tack för alla kommentarer och framför allt alla varningar om fiberhusk. Så glad jag tog upp den här tråden! Jag gör köttbullar en gång om året, till jul, och jag använder mig av ett gammalt familjerecept och har bjudit mina barn på detta de senaste 35 åren och det är mycket viktigt att bullarna smakar som vanligt. Jag gör avkall på LCHF och gör som jag brukar med brödsmulor för julfridens skull. Jag är den enda LCHFaren i familjen och har inga magproblem eller annat så det är OK. Men sedan efter jul skall jag experimentera med små satser av köttbullar med fiberhusk och utan både husk och smulor. Och jag är säker på att det funkar utan smulor, men nu är inte rätta tiden att experimentera. Jag gör precis som flera av er säger, använder senap som krydda och kör med degkrokar till 1,5 kg färs. Smeten innehåller både ägg, vispgrädde, senap och kolsyrat vatten och det är aldrig några problem med att få degen att hålla ihop. Så om nu fiberhusk inte passar till köttbullar, vad kan man använda det till? Jag har en hel oöppnad burk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Degkrokar.. är ni galna.. man skall röra så lite som möjligt i färsen.. det blir bara smet då! Anledningen är att man slår i sönder färsen så det blir inga bitar kvar.. då funkar protein och salt som lim.. men det blir inga köttbullar med hel grov färs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Så om nu fiberhusk inte passar till köttbullar, vad kan man använda det till? Jag har en hel oöppnad burk! De flesta LCHF-bröd har fiberhusk i recepten, till exempel http://fethalsa.wordpress.com/?s=br%C3%B6d. LCHF-spaghetti också: http://www.lchfgourmet.se/lchf-gratang-mos-tillbehor/lchf-pasta-/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Inte vet jag om det är något konstigt med mina ägg, men jag får justa köttbullar med 500 g blandfärs, 3 ägg, 2 stora lökar (hackade och stekta) och 0,5 - 0,75 dl grädde. Kryddade med salt, svartpeppar och chili-flakes. Jag brukar blanda med fingrarna (efter att ha tvättat händerna noga), för det tycker jag är effektivast. Måste förstås tvätta händerna efteråt också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 tja...det är ju inte så svårt att göra alternativa köttbullar...men ungarna vill då hellre ha köpebullar...så vad gör man? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 tja...det är ju inte så svårt att göra alternativa köttbullar...men ungarna vill då hellre ha köpebullar...så vad gör man? Du menar Pappa Scans gummibollar? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Degkrokar.. är ni galna.. man skall röra så lite som möjligt i färsen.. det blir bara smet då! Anledningen är att man slår i sönder färsen så det blir inga bitar kvar.. då funkar protein och salt som lim.. men det blir inga köttbullar med hel grov färs! Det är ju det som är så bra! Det var Mat-Tina på tv som lärde mig det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 tja...det är ju inte så svårt att göra alternativa köttbullar...men ungarna vill då hellre ha köpebullar...så vad gör man? De lär sig efter ett tag. Det är bra att barn lär sig att mat smakar olika. När jag träffade min man tyckte han bara om köpeköttbullar. Det var han uppväxt med. Han ändrade smak ganska snabbt. Sonen tycker om både och. Jag däremot som är uppväxt med hemlagade har oerhört svårt med de köpta. Jag vänjer mig aldrig. Och det beror på stanken. De luktar likadant när de ska in som när de kommer ut. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Det visste man ju att det skulle finnas lika många åsikter om köttbullar som det finns recept :-) Jag ska spä på det heta debatten med ett tips från Jan-Boris Möller: jag gör frikadeller till jul, dvs jag sjuder bullarna i kalvbuljong och fryser in dem, sedan fixar jag stekytan strax före när det är dags att servera, i mycket smör (och med lite kryddpeppar - blir det ramaskri från någon nu? :-)). Förresten så heter kryddpeppar Allehande på danska, säger nåt om användningsområdet. God jul! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Degkrokar.. är ni galna.. man skall röra så lite som möjligt i färsen.. det blir bara smet då! Anledningen är att man slår i sönder färsen så det blir inga bitar kvar.. då funkar protein och salt som lim.. men det blir inga köttbullar med hel grov färs! Degkrokar är det nog inte jag använder om jag tänker efter. Jag har vad jag tror kallas en matberedningsmaskin som har ett verktyg som är halvmånformat och den rör sakta ihop färsen till en smidig och lättrullad smet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Det visste man ju att det skulle finnas lika många åsikter om köttbullar som det finns recept :-) Jag ska spä på det heta debatten med ett tips från Jan-Boris Möller: jag gör frikadeller till jul, dvs jag sjuder bullarna i kalvbuljong och fryser in dem, sedan fixar jag stekytan strax före när det är dags att servera, i mycket smör (och med lite kryddpeppar - blir det ramaskri från någon nu? :-)). Förresten så heter kryddpeppar Allehande på danska, säger nåt om användningsområdet. God jul! Jag gör på ett liknande sätt. Jag lägger köttbullarna på en plåt som jag ställer i ugnen. De blir genomstekta, men får ingen yta varefter jag fryser dem. Sen tinar jag dem, steker i smör och får vackra bullar med en fin yta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Angående att ägg kan göra köttfärssmeten slafsig: jag brukar vispa upp ett ägg och bara hälla i nån tredjedel av det (till ca 400 gram färs). Resten av ägget går att spara till omelett Annat tips: stek löken långsamt i mycket smör innan du blandar den i köttfärsen. Blir verkligen en smakskillnad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Såg att trådskaparen undrade vad fiberhusken kan användas till istället och fick några förslag. Här kommer ett till: Pannkakor! 2ägg, 1dl grädde och ca 0,5msk fiberhusk (elvisp och lite i taget ger inga klumpar) räcker till 2-3 små pannkakor. Om man ökar receptet så bör fiberhusken minskas något. Jag kör på 10ägg och 1 rågad msk fiberhusk som får svälla en stund. Prova dig fram, blir det för tjockt kan du vispa ner lite vatten. Att det funkar med så lite fiberhusk beror på svälltiden tror jag. Tar ju tid att steka pannkakor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hur mycket fransk senap till 500 g färs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hur mycket fransk senap till 500 g färs? En regel är att alltid göra ett eller flera stekprov. Kör i ett par teskedar och gör sedan ett stekprov (liten köttbulle) Smaka av med mer senap o kryddor. Gör ett till prov osv....tills du är nöjd och har en superbulle! En regel i mitt hus iaf För mig är det ett lättare sätt att laga mat och slippa hålla reda på en massa recept, som iof ibland kan vara nödvändigt. Men med alla kryddor och smaksättningar är det ofta så personligt så då är det bara att prova sig fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Jag gjorde julens köttbullar med fiberhusk. De blev faktiskt bra. Visserligen fick jag lite klumpar av busken och grädden, men de märktes inte när köttbullarna var klara. De blev fina i formen, smakade bra och höll ihop. Nästa gång ska jag inte låta grädde och fiberhusk svälla, utan blanda i färsen och resten på en gång. Fiberhusken är annars väldigt användbart i pannkakssmet och brödbak. Numera en basvara hos mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Gjorde precis en laddning köttbullar med fiberhusk till middag. VARNING! Jag håller med en del andra. Synd på sådan fin naturbetesköttfärs att jag lyckades förstöra det hela med fiberhusk. De smakade ingenting, absolut ingenting. Vet inte vad jag ska använda all fiberhusk jag köpt. Ingår det i oopsies? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Smaken sitter väl i kryddningen och inte i fiberhusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jo men jag kryddade som bara den och saltade dessutom lite extra. Men det hjälpte inte, de smakade fortf. ingenting! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jo men jag kryddade som bara den och saltade dessutom lite extra. Men det hjälpte inte, de smakade fortf. ingenting! För lite Dijonsenap? Jag har i lite färskmald kryddpeppar oxå! För övrigt så krävs det mer salt än vad man tror! Oandra sidan.. man kan salta efteråt på tallriken så det är ingen katastrof! Jag har cirka en matsked osötad Dijon till 400-500 gram köttfärs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jag tycker inte att det behövs något substitit för ströbröd i köttbullar. Jag kör köttfärs, äggula, lite grädde och kryddor efter "vilket land" jag vill att de ska smaka. Svenska = Dijonsenap, kryddpeppar och salt Grekiska = Oregano, vitlök och salt Thailändska = Vitlök, chili, jordnötssmör. koriander, fisksås och salt Indiska = Spiskummin, kanel, chili och salt Och så vidare...men jag använder aldrig något "strö" av något slag... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jag brukar blanda köttfärsen med ett ägg, salt och svartpeppar. Ibland lök, ibland vitlök, ibland ingetdera. Ibland har jag även haft i grädde med 1-2 tsk fiberhusk, men tyckte inte att det gjorde varken till eller från. Nu har jag varken husk eller grädde i köttbullarna, däremot ofta grädde när jag gör köttfärsbiffar. Kan tillägga att jag oftast gör köttbullar av 2 kg färs, när jag lika ska rulla. Brukade bryna dem och sen göra klart i långpanna, men har nu upptäckt att om jag hoppar över att bryna dem, klarar till och med min treåring av att få dem tillräckligt runda. Så det sparar en del tid. Kul när Lillasysters hjälp i köket faktiskt är hjälp, för en gångs skull! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts