Jump to content

Copy-paste

Sigurdur

Recommended Posts

Det är inte alltid som att det jag kopierar på min dator vill bli inklistrat när jag högerklickar och väljer kopiera har jag märkt, men det funkar om jag markerar texten och håller in tangenterna Ctrl och C på tangenbordet för att kopiera, och sen Ctrl och V för att klistra in... Har du testat det?

• 2 weeks later...

Det blir lättare att hjälpa till om du anger var du har för dator och operativsystem och vilken webläsare du använder.

Lite länkar med frågor från folk som har samma problem som du:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/d61fb036-baca-4493-9a15-54a8decb1327/copy-and-paste-stops-working-in-windows-8?forum=w8itprogeneral

https://support.mozilla.org/en-US/questions/967835

En lämplig felsökningsrutin kan vara: 1. googla på problemet (helst på engelska, det ger fler träffar) 2. testa annan webläsare. 3. försöka ringa in problemet lite mer (vilka programvaror funkar det inte med och när funkar det). 4. fundera på om problemet uppstod i samband med en uppgradering av operativsystem/program 5. tömma history 6. stänga ner alla program (quit) och starta upp bara webläsaren. 7. starta om datorn.

Själv har jag egna klippa/klistra-problem när jag ska klistra in från webläsaren eller en pdf till powerpoint. Jag kan dock alltid klistra in i ett word-dokument, och även kopiera därifrån, så jag får nu göra mina copy/paste i två steg, via en wordfil (tydligen ett vanligt sätt att lösa den här typen av problem ser jag när jag googlar) Problemet uppstår bara ibland. Jag misstänker att det kan vara ett minnesproblem i microsoft office för mac. Jag får väl gå över till keynote.

Oj, oj, jag som kan zilch om datorer... ännu värre är det med fackspråk på engelska.

Ett annat problem som uppstått nu i dagarna är att jag inte kan citera eller "svara" på andras inlägg - i vanliga fall så citeras ju kommentaren med namn direkt vilket är bra så att det framgår vilken kommentar jag svarat på.

Datorn är en Samsung, operativsystemet är windows (exakt vad vet jag inte och inte hur man kollar det heller, tjena), Internet Explorer, senaste. Jag har inte ändrat eller installerat något nyligen. Ingen aning.

Däremot apropå datatrubbel så får jag "blue screen" ibland med omstart som följd och har så fått 5-6 ggr senaste månaden när jag försökt kolla på YT (inte varje gång) med en skylt som säger att det är något galet med grafikdrivrutinen. Någon som kan?

Kopiera till och från Word funkar inte heller.

• 1 year later...

Fast idag har inte jag heller kunnat göra det, så länge jag hade Explorer öppet.

Däremot med Google crome funkar det. (Jag använder bägge på jobbdatorn för vissa program funkar inte med den ena och vice versa)

Jag har samma erfarenhet. Funkar enbart att kopiera om jag använder  Google Chrome.

Det verkar vara en bugg. Hela Internet Explorer är en bugg!  ;)

Skämt åt sido. Jag håller med om att det är dåligt att det inte fungerar!

Det finns en någorlunda OK work around:

1.Klicka på lilla fyrkantiga symbolen högst upp till vänster i editorn "BBkodläge".

2. Sen kan du klistra in.

3. Klicka på "BBkodläge" igen.

• Like 3