Jump to content

Odla tre systrar

Malin303
 Share

Recommended Posts

Sitter och planerar lite för sommarens odlingar.. :wub:

Det är inte för tidigt att börja drömma, väl? :)

Tänkte försöka mig på tre systrar, alltså att man odlar majs, bönor och squash tillsammans.

Majs pollineras ju av vinden och måste stå i rutor i stället för rader, så långt är jag med. Tanken är att bönorna ska vara av den klättrande sorten och alltså klättra på majsen. Undrans om det funkar med sockerärt istället?

Och squashen ska täcka marken omkring.

Jag vet ju att det finns entusiastiska odlare på detta forum - är det någon av er som har testat detta?

• Like 1

Jag har inte testat att samodla det du nämner men jag tror inte det funkar med sockerärter. Dom slingrar sig inte som bönor utan har tentakler eller vad det kalls för som fäster i t ex ett nät.

Sedan måste man ju tänka på att bönor är känsliga för övervattning medan squash behöver massor av vatten för att växa bra. Squash behöver också gödslas ordentligt och oftast gödselvattnas flera gånger under säsongen medan bönor är kvävefixerande och klarar sig med ytterst lite gödning eller om jorden är bra, ingen gödning alls.

Jag antar dock att du sett att någon lyckats med denna samodling?

• Like 2

Nja, jag har läst mig till att amerikas indianer har odlat såhär "sedan urminnes tider" och tänkte att det är värt ett försök!

Tanken är att majsen får kvävetillskott  och stöd från bönorna, som i sin tur kommer upp med hjälp av majsen. Squashens täckande bladmassa och ytliga rotsystem håller kvar fukten i jorden, samt motar ohyra med de håriga bladen.

Jag har upphöjda bäddar så fukten blir inte stående. Möjligen är jorden för fet för bönor, men det lär jag ju märka ;)

Sanningshalten i påståendet att squash motar ohyra är väl tveksam, men det är ju skitsamma.. Jag odlar ekologiskt, så ohyra har jag ändå.

Min erfarenhet av squash är att den inte behöver just någon extra gödning. Men jag har bra jord, lagom lera kärleksfullt förbättrad med kompost och marktäckning :)

Hmm, klart det inte funkar med sockerärt. Har du något tips på en bra, god, klättrande böna? Jag har bara odlat buskbönor förut.

Nja, jag har läst mig till att amerikas indianer har odlat såhär "sedan urminnes tider" och tänkte att det är värt ett försök!

Tanken är att majsen får kvävetillskott  och stöd från bönorna, som i sin tur kommer upp med hjälp av majsen. Squashens täckande bladmassa och ytliga rotsystem håller kvar fukten i jorden, samt motar ohyra med de håriga bladen.

Jag har upphöjda bäddar så fukten blir inte stående. Möjligen är jorden för fet för bönor, men det lär jag ju märka ;)

Sanningshalten i påståendet att squash motar ohyra är väl tveksam, men det är ju skitsamma.. Jag odlar ekologiskt, så ohyra har jag ändå.

Min erfarenhet av squash är att den inte behöver just någon extra gödning. Men jag har bra jord, lagom lera kärleksfullt förbättrad med kompost och marktäckning :)

Hmm, klart det inte funkar med sockerärt. Har du något tips på en bra, god, klättrande böna? Jag har bara odlat buskbönor förut.

Du verkar ju vara en erfaren odlare med tanke på vad du skriver om jorden. Lera som är förbättrad med kompost och marktäckning är ju rena drömmen för en grönsaksodlare. Djup lucker jord blir det ju också med upphöjda bäddar.

Lite konstigt låter det att bönorna skall ge stöd åt majsen med tanke på hur veka störbönor är och dom jag odlade blev 5 meter höga. Om det finns halvhöga sorter vet jag inte men när det gäller mina så har jag för mig att det stod på påsen att dom skulle bli 2 meter så man får nog räkna med att dom kan bli längre än vad som anges.

Sedan tror jag att både bönor och squash behöver sol och majsen kanske skuggar. Lite knöligt kanske det kan bli att skörd också inne bland majsplantorna. Jag tycker det kan vara knöligt nog ibland och komma åt att skära av squashar på en stor planta. En möjlighet kan ju också vara att plantera vintersquash av den typen som slingrar sig iväg. Dom skördas ju senare och man slipper stå på huvudet in bland majsplantorna.

Nu har jag belyst eventuella svårigheter men om du har läst att indianerna samodlat på det viset så kan du ju testa i mindre skala och samtidigt odla lite squash och bönor fristående ifall det inte blir så bra. Sedan beror det ju resultatet på vädret och var i landet du bor också.

Du kan ju göra bildsök på google på engelska och se om du hittar någon samodling.

• Like 1

Du verkar ju vara en erfaren odlare med tanke på vad du skriver om jorden. Lera som är förbättrad med kompost och marktäckning är ju rena drömmen för en grönsaksodlare. Djup lucker jord blir det ju också med upphöjda bäddar.

Lite konstigt låter det att bönorna skall ge stöd åt majsen med tanke på hur veka störbönor är och dom jag odlade blev 5 meter höga. Om det finns halvhöga sorter vet jag inte men när det gäller mina så har jag för mig att det stod på påsen att dom skulle bli 2 meter så man får nog räkna med att dom kan bli längre än vad som anges.

Sedan tror jag att både bönor och squash behöver sol och majsen kanske skuggar. Lite knöligt kanske det kan bli att skörd också inne bland majsplantorna. Jag tycker det kan vara knöligt nog ibland och komma åt att skära av squashar på en stor planta. En möjlighet kan ju också vara att plantera vintersquash av den typen som slingrar sig iväg. Dom skördas ju senare och man slipper stå på huvudet in bland majsplantorna.

Nu har jag belyst eventuella svårigheter men om du har läst att indianerna samodlat på det viset så kan du ju testa i mindre skala och samtidigt odla lite squash och bönor fristående ifall det inte blir så bra. Sedan beror det ju resultatet på vädret och var i landet du bor också.

Du kan ju göra bildsök på google på engelska och se om du hittar någon samodling.

Yes, min jord är alldeles förträfflig numera, tack vare täckodling och kompost. Det var rätt styv lera när jag började.. Inte värsta sortens blålera som min kompis har, men nog så svårjobbad.

Jag är personligen övertygad om att täckodling, upphöjda bäddar eller djupgrävda bäddar, växelbruk samt samodling är nödvändigt om man som ekologisk hobbyodlare ska få ut några skördar att tala om. Alternativet är att ha obegränsat med tid och energi att lägga på sin odling, och vem tusan har det..?

Jag har samodlat lite utav varje i några år nu, med mer eller mindre lyckat resultat ;)

Kan varmt rekommendera potatis med bondbönor och spenat.

Men just tre systrar ska jag alltså testa för första gången i år :)

• Like 1

Yes, min jord är alldeles förträfflig numera, tack vare täckodling och kompost. Det var rätt styv lera när jag började.. Inte värsta sortens blålera som min kompis har, men nog så svårjobbad.

Jag är personligen övertygad om att täckodling, upphöjda bäddar eller djupgrävda bäddar samt samodling är nödvändigt om man som ekologisk hobbyodlare ska få ut några skördar att tala om. Alternativet är att ha obegränsat med tid och energi att lägga på sin odling, och vem tusan har det..?

Jag har samodlat lite utav varje i några år nu, med mer eller mindre lyckat resultat ;)

Kan varmt rekommendera potatis med bondbönor och spenat.

Men just tre systrar ska jag alltså testa för första gången i år :)

Är du möjligen medlem i Fobo? Jag har varit medlem där sedan 1981 då jag deltog i deras grundkurs. Hela deras koncept går ju ut på att täckodla. Jag har dock aldrig haft tillräckligt med täckmaterial och där jag bodde tidigare var jorden bedrövligt näringsfattig och genomsläpplig. Jättefina morötter blev det i alla fall där så jag hade egna morötter ända in i mars.

Här är lera och en himmelsvid skillnad men tomten är som ett frimärke och efter att jag gjort trädgårdsland av det mesta av den så blir det bara lite ynka gräsklipp att täcka med. Det räckte i alla fall till ett stort land med gul och röd lök i somras och jag gödslade enbart med gräsklipp och fick fantastiskt fina lökar. Vi har ätit lök sedan mitten på juli och har fortfarande massor kvar.

Vi letar efter ett ställe på landet med minst ett hektar mark och då jäklar skall det odlas!

Vilka sorters grönsaker brukar du odla?

• Like 1

Jag deltog i en av FOBOs studiecirklar, men den var jätterörig och ledaren var tyvärr varken pedagogiskt lagd eller ens sympatisk. Hon gick i försvarsställning och blev riktigt otrevlig när några damer från den lokala koloniföreningen påpekade att alla inte har jättetomter och kan slänga upp rishögar hur som helst.. Jag är alltså inte medlem, även om jag sympatiserar med deras tankar om odling!

Det mesta om täckodling har jag lärt mig genom att läsa Lena Israelssons böcker, och Börje Remstam. Och Ruth Stout, "How to have a Green Thumb Without an Aching Back" Annars är det en hel del "trial and error". Det funkade inte att täcka med halm hos mig, till exempel! Den möglade och blev äcklig och sniglarna hade sexorgier därunder, att döma av hur de förökade sig :angry:

Gräsklipp för gödning och täckning ,trädgårdskompost, lite halvt nedbruten flis, äggskalskross mot sniglarna, tidningspapper ibland.. Det är sånt som funkar hos mig.

Jag odlar mycket tomater i mitt puttelilla växthus, körsbärstomater som barnen älskar. Mycket gurka, av samma orsak. Squash till mig, finns inget som är godare att grilla till en rejäl, flottig stek :)

Sockerärtor, sommarblommor, en stor örtagård med allehanda, tidigpotatis, bondbönor och spenat.

Massor med sallat, olika varianter. Om ena blir besk eller stocklöper så har man alltid nåt annat att stoppa i salladsskålen :)

Morötter har inte gått så bra, men jag ska testa igen. Och göra ett nytt försök med lök.

Lycka till med jakten på mark att odla!

Utan min trädgård skulle jag vissna, tror jag :wub:

• Like 1

Åh vad inspirerande! Skrev i måndags kontrakt på nytt hus med 2400m2 tomt till - hoppas det räcker till alla mina projekt (för det gör inte den nuvarande radhustäppan...)! :)

Härligt!

Det är så gött att ha plats för alla projekt, mina, gubbens och barnens :)

Okej då, jag och barnen delar ungefär lika och gubben får klämma in sig där han kan.. Men han klagar inte ;)

För mig är det ren stresshantering och en må-bra stund när jag sätter mig med papper, penna och frökatalog.. tjugo minuter räcker, sen är jag på banan igen.

Tänk sen när man får börja på riktigt.. Mmm..

Snart dags att så perenner :)

• Like 2

Jag deltog i en av FOBOs studiecirklar, men den var jätterörig och ledaren var tyvärr varken pedagogiskt lagd eller ens sympatisk. Hon gick i försvarsställning och blev riktigt otrevlig när några damer från den lokala koloniföreningen påpekade att alla inte har jättetomter och kan slänga upp rishögar hur som helst.. Jag är alltså inte medlem, även om jag sympatiserar med deras tankar om odling!

Det mesta om täckodling har jag lärt mig genom att läsa Lena Israelssons böcker, och Börje Remstam. Och Ruth Stout, "How to have a Green Thumb Without an Aching Back" Annars är det en hel del "trial and error". Det funkade inte att täcka med halm hos mig, till exempel! Den möglade och blev äcklig och sniglarna hade sexorgier därunder, att döma av hur de förökade sig :angry:

Gräsklipp för gödning och täckning ,trädgårdskompost, lite halvt nedbruten flis, äggskalskross mot sniglarna, tidningspapper ibland.. Det är sånt som funkar hos mig.

Jag odlar mycket tomater i mitt puttelilla växthus, körsbärstomater som barnen älskar. Mycket gurka, av samma orsak. Squash till mig, finns inget som är godare att grilla till en rejäl, flottig stek :)

Sockerärtor, sommarblommor, en stor örtagård med allehanda, tidigpotatis, bondbönor och spenat.

Massor med sallat, olika varianter. Om ena blir besk eller stocklöper så har man alltid nåt annat att stoppa i salladsskålen :)

Morötter har inte gått så bra, men jag ska testa igen. Och göra ett nytt försök med lök.

Lycka till med jakten på mark att odla!

Utan min trädgård skulle jag vissna, tror jag :wub:

Jag har också böcker av Lena Israelsson och Börje Remstams bok om hans fantastiska trädgård. Lenas böcker är verkligen en guldgruva och Remstam har ju verkligen visat hur bördig en trädgård kan bli genom täckodling.

Att täcka med halm har dock inte funkat för mig. Inte där jag hade mager jord i alla fall. Halmen tog den lilla näring som fanns till sin nedbrytning så växterna tynade.

Både Fobos tidning och deras hemsida tycker jag innehåller mycket givande information.

Att använda tidningspapper i odling är jag dock tveksam till. Tidningspapper innehåller ju en massa ämnen som man inte vill ha i maten. Redskap som är målade eller förzinkade använder jag inte heller.

Jag hade ett växthus på 10 kvadratmeter där jag bodde tidigare och det saknar jag. Fast mycket jobb var det. Täcker du jorden i växthuset också? Jag odlade en körsbärstomat som heter Sungold. Dom var himmelskt goda men kanske för söta om man kör strikt LCHF. Plantorna var lika höga som vanliga tomater och skulle egentligen tjuvas men jag lät dom grena sig så hela taket var fullt med guldgula små tomater.

Här satte jag 5 egensådda gurkplantor av sorten Marketmoore en sommar. Dom fick krypa på marken på friland och så många gurkor det blev. Dom var goda även när dom blev trinda och vi åt gurka så vi nästan sprack. Vi delade dom på längden och tog en halva var till maten. Nu har vi fått invasion av spansk skogssnigel så frilandsgurkor funkar nog inte längre :(

Äggskal mot sniglar lät intressant. Hur gör man då?

• Like 2

Jag har också böcker av Lena Israelsson och Börje Remstams bok om hans fantastiska trädgård. Lenas böcker är verkligen en guldgruva och Remstam har ju verkligen visat hur bördig en trädgård kan bli genom täckodling.

Att täcka med halm har dock inte funkat för mig. Inte där jag hade mager jord i alla fall. Halmen tog den lilla näring som fanns till sin nedbrytning så växterna tynade.

Både Fobos tidning och deras hemsida tycker jag innehåller mycket givande information.

Att använda tidningspapper i odling är jag dock tveksam till. Tidningspapper innehåller ju en massa ämnen som man inte vill ha i maten. Redskap som är målade eller förzinkade använder jag inte heller.

Jag hade ett växthus på 10 kvadratmeter där jag bodde tidigare och det saknar jag. Fast mycket jobb var det. Täcker du jorden i växthuset också? Jag odlade en körsbärstomat som heter Sungold. Dom var himmelskt goda men kanske för söta om man kör strikt LCHF. Plantorna var lika höga som vanliga tomater och skulle egentligen tjuvas men jag lät dom grena sig så hela taket var fullt med guldgula små tomater.

Här satte jag 5 egensådda gurkplantor av sorten Marketmoore en sommar. Dom fick krypa på marken på friland och så många gurkor det blev. Dom var goda även när dom blev trinda och vi åt gurka så vi nästan sprack. Vi delade dom på längden och tog en halva var till maten. Nu har vi fått invasion av spansk skogssnigel så frilandsgurkor funkar nog inte längre :(

Äggskal mot sniglar lät intressant. Hur gör man då?

Mitt växthus är på ca sex kvadratmeter, utan odlingdbäddar. Husets förra ägare byggde ihop det av gamla fönster på den gamla hönshusgrunden. Så det är väldigt charmigt, men något opraktiskt! Jag odlar alltså bara i kruka i växthuset, framför allt en busktomat som heter Vilma. Sen provar jag alltid nåt annat också, förra sommaren en tomat som heter tomatoberry. Den tog över hela växthuset, jag hann knappt med att tjuva den!

Antagligen fick den för mycket näring för det blev väldigt mycket bladmassa och inte så många tomater.. Men Vilma är pålitlig :)

Jag täcker med gräsklipp i krukorna, för näringens skull.

Gurka odlar jag på friland, en sort som heter Tanja har visat sig mest pålitlig. Eftersom jag har gott om mördarsniglar får den klättra på hönsnät så frukterna kommer upp. Den är känslig för stående fukt, så att odla på drill är att rekommendera! Med äggskal runt fötterna får de faktiskt vara ifred för sniglarna.

Äggskal för att hejda sniglarna funkar faktiskt, men man måste vara på hugget och lägga ut nytt ibland. Teorin är att sniglar inte gillar att krypa över sånt som är vasst eller torrt. Så runt plantorna lägger jag en ring med krossade äggskal, runt det en ring med kaffesump. En kompis till mig lägger sågspån, för hon har inte så mycket äggskal (det har jag - stor familj som käkar LCHF :P ). Man tager vad man haver..

En gång lyckades jag stänga in en snigel ihop med en squashplanta innanför äggskalen, den blev ju renplockad på nolltid :angry:. Alltid bra idé att kolla sånt först, således..

På mina upphöjda bäddar har jag en kant av dörrmatta, det stoppar sniglarna effektivt! Vanlig sån dörrmatta som ser ut som konstgräs, klippt i remsor och fastnitad på den övre kanten. Det gillar de verkligen inte! Mwahahahaaa :ph34r:

• Like 2

Jag har planer på att testa störbönor i sommar, mest för att jag är så trött på att kräla runt och plocka buskbönor. Jag tror att det kan vara en kul idé att låta bönor snirkla runt majsen, men du ska nog toppa bönplantorna efter ett tag. Och kolla att inte bönorna täcker för majsblommorna så att de hindrar pollinering. Vilket radavstånd tänker du dig? Och hur många plantor av varje? Det blir en rackarns massa bönor på en störbönplanta! men inte så många majskolvar per majsplanta. Squashen i det sammahanget skulle jag plantera på sydsidan, utanför, så att den inte skyms av de höga plantorna. Fast det är ju också beroende på rad- och plantavstånd förstås.

Lycka till! Och berätta hur det går.

• Like 1

Provade förra året, fast med gurka istället för squash, samt både brytärter och (stör)bönor. Jag valde gurka eftersom jag ville plantera majsen ganska tätt i kragar och tyckte inte att platsen under riktigt räckte till för squash. Jag tänkte mig att gurkan skulle slingra sig ut och hänga ner längs kragkanterna.

Majsen blev kanon, men lite svår att skörda eftersom bönorna hade slingrat sig ovanpå kolvarna och det alltså var svårt att skörda utan att samtidigt skada bönstjälkarna. Dessutom "föll" en del majsstjälkar pga tyngden av bönorna. Detta kan man kanske undvika om man passar odlingen noggrannare och leder om bönorna vid rätt tillfälle.

Jag fick väldigt få gurkor - de blev helt enkelt utkonkurrerade (rotkonkurrens). Dessutom var de svåra att hitta där inne i majs-och-bön-djungeln.

Brytärterna och bönorna växte fint.

Till nästa år ska gurkorna få plats i eget land, det brukar gå bättre. Majsen ska få samsas med ärter, eventuellt bondbönor och lite trevliga blommor i kanten av kragarna. Störbönorna ska få växa enbart på vanliga störar - enklast så.

Om man odlar betydligt glesare än jag gjorde och dessutom gärna har en tropisk sol som står i zenit regelbundet och därmed når ända ner till marken trots majsen, kan det säkert funka att kombinera majs och squash/gurka.

Odlingen var gudomligt snygg som ung, särskilt när majsen blommade med mörklila honhår. Blauhilde och Painted Mountain matchade varandra.

• Like 2

• 1 month later...

Om man odlar betydligt glesare än jag gjorde och dessutom gärna har en tropisk sol som står i zenit regelbundet och därmed når ända ner till marken trots majsen, kan det säkert funka att kombinera majs och squash/gurka.

Ha ha, ska se vad jag kan göra åt den tropiska solen.. Det kanske går att beställa av vädergudarna..? :D

Tar till mig rådet om att glesa ut avståndet. Jag har ganska gott om plats till den här odlingen, så jag ska prova squash. Den får väl vara framför majs och bönor, inte inne i odlingen.

Vad odlar du för sorts gurka?

Jag har planer på att testa störbönor i sommar, mest för att jag är så trött på att kräla runt och plocka buskbönor. Jag tror att det kan vara en kul idé att låta bönor snirkla runt majsen, men du ska nog toppa bönplantorna efter ett tag. Och kolla att inte bönorna täcker för majsblommorna så att de hindrar pollinering. Vilket radavstånd tänker du dig? Och hur många plantor av varje? Det blir en rackarns massa bönor på en störbönplanta! men inte så många majskolvar per majsplanta. Squashen i det sammahanget skulle jag plantera på sydsidan, utanför, så att den inte skyms av de höga plantorna. Fast det är ju också beroende på rad- och plantavstånd förstås.

Lycka till! Och berätta hur det går.

Tackar!

Jag hade tänkt en bönplanta per majsplanta, men jag ska nog tänka om..

En böna på två majsar, kanske? Vi får se! :)

• 10 months later...

Återvänder till den här gamla tråden för jag tänkte jag skulle berätta hur det gick..

Åt fanders, med pukor och trumpeter :lol:

Dels gjorde jag misstag själv, dels var inte vädergudarna med. Och jag tror att den plats odlingen hamnade på till slut är för blåsig, samt att jorden inte var bra nog eftersom det var en ny låda. Det brukar ta en eller ett par säsonger innan jorden är på topp hos mig.

För det första sådde jag majsen för tidigt, när det blev dags att sätta ut dem hade de flesta plantorna rotsnurr och hade slutat växa.. Aldrig ett bra tecken. Jag borde förstås ha skolat om dem en gång till, men jag hade inte tid. Sen blev det kallt igen, jordtemperaturen var okej när jag sådde bönorna (en böna per två majs), men efter några kalla regn och snålblåst var det nog några som ruttnade i jorden. De få bönor som kom upp for illa i det blåsiga hörnet. Squashplantorna var jättefina när jag satte ut dem, sen vet jag inte vad som hände?! Trots att jag skyddade dem mot snigeljäv.. enligt konstens alla regler, med äggskal och kaffesump, och trots att det var stora fina plantor jag satte ut, så blev de snigelmat allihopa.

Det har jag aldrig varit med om! Vem kan misslyckas med squash liksom, den busenklaste grödan som finns.. Tja, jag tydligen :blink:

Slutresultatet blev noll. Ingen majs, inga bönor, ingen squash.

Jaja, det gör ingenting. Det var klart värt att prova i alla fall :)

Jag ska faktiskt testa igen, inte i år men kanske nästa. Då vet jag att jag ska vänta ett par veckor längre än vad det står på fröpåsen med att så majsen. Fiberduk på när bönorna är i jorden. Byta plats för hela försöket, jag har en tanke om var.. Och hoppas på att vädergudarna samarbetar lite!

Snigeljäv.. är ett större bekymmer. Jag har en helvetisk massa mördarsniglar som ställer till det, det är framför allt därför det mesta av köksträdgården består av lådor. Då har man en chans att få nån vettig avkastning, ändå måste jag skydda med äggskal och plastgräsmatta och plocka för hand. Jag lutar också mer och mer på sånt som snigeljäv.. inte nödvändigtvis har som favoritföda, men vissa saker vill jag ha ändå.

Alltså tänker jag odla squash i år, det gäller att hitta ett sätt att överlista dem! Och gurka. Och sallat. Jag tänker ju inte låta dem v i n n a.. 

• Like 2

Jag bor på sydvästra Gotland, mitt bland vindkraftverken.

Jag direktsår majs ibland men groningen blir jämnare om man förodlar, jag brukar i så fall så dem 3 veckor innan utplantering, max. Planterar ut ca 20 maj.

Squashen sår jag ca 4 veckor innan utplantering i maj. Väl avhärdade förstås.

Bönor brukar jag så ca 15 maj och 1 juni men det gäller buskbönor. Störbönor funderar jag på att förkultivera.

Det absolut vanligaste hobbyodlarfelet är att börja förkultivera för tidigt.

• Like 1