lillstroem Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hej Fick provsvar från hälsocentralen nyligt och det ser ut såhär: Totalkolesterol: 8.7 LDL: 6.7 HDL: 1.73 Triglycerider: 0.65 LDL/HDL-kvot: 3.88 %HDL-Kolesterol: 20 Total/HDL-kvot: 5 Jag är kvinna, 30år, tränar 3-4ggr/v och har ätit LCHF i 1.5år. Har lägre blodtryck nu än jag haft någonsin tidigare och inga kända genetiska risker för hjärt-/kärlsjukdom då ingen i släkten någonsin haft problem med vare sig blodtryck eller hjärtat eller dylikt. Innan lchf-kost låg mitt totalkolesterolvärde på 4.85. LDL-värdet är ju rätt så högt men är det lönt att be om att få ta apo-prover för att kolla upp det ytterligare? Läkaren skickade bara ut ett brev med en uppmaning om att göra en total kostsanering och undvika animaliskt fett i tre månader, därefter kontakta Hälsocentralen för nya prover. Sannolikheten att jag följer det rådet är = 0 men jag vill ändå snygga till LDL-värdet lite känns det som. Finns så många kunniga här inne så jag frågar hellre här än vänder mig till hälsocentralen igen.. vad/hur bör jag göra för att snygga till siffrorna litegrann? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ja du kan alltid sluta träna och äta mer socker och dricka mer läsk! Då sjunker som regel ditt HDL vilket ger lägre totalkolesterol, och den ökade sockerkonsumtionen ger högre triglycerider vilket i Freidewalds formel ger lägre LDL! 10 Pitfalls of Using LDL Cholesterol to Assess Risk http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+docsopinion+%28Doc%C2%B4s+Opinion%29 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillstroem Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Ja du kan alltid sluta träna och äta mer socker och dricka mer läsk! Då sjunker som regel ditt HDL vilket ger lägre totalkolesterol, och den ökade sockerkonsumtionen ger högre triglycerider vilket i Freidewalds formel ger lägre LDL! 10 Pitfalls of Using LDL Cholesterol to Assess Risk http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+docsopinion+%28Doc%C2%B4s+Opinion%29 Haha ja det lät verkligen som en bra idé! Tack för länken, intressant läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ja du har ju utmärkta värden, men det är klart om läkaren är orolig så skulle en apo-kvot bekräfta att du har ont om små täta skadliga LDL! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts