Athenasmatte Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hej hopp! Jag hade tänkt baka en LCHF-vörtlimpa till julafton men tyvärr innehåller den färdigmixade kryddan "Vörtmix" både maltmöl och maltextrakt =(. Så därför tänkte jag att man kanske kunde blanda en egen vörtmix? Är det någon som har ett bra recept på det? Hittar ingen när jag googlar =( God Jul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hej hopp! Jag hade tänkt baka en LCHF-vörtlimpa till julafton men tyvärr innehåller den färdigmixade kryddan "Vörtmix" både maltmöl och maltextrakt =(. Så därför tänkte jag att man kanske kunde blanda en egen vörtmix? Är det någon som har ett bra recept på det? Hittar ingen när jag googlar =( God Jul! Min spontana tanke är att det är så små mängder (och så sällan, 1 ggr /året?) Du använder dig av kryddan så de kanske inte spelar någon roll i det stora hela. Men du kanske är allergisk eller så? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Min spontana tanke är att det är så små mängder (och så sällan, 1 ggr /året?) Du använder dig av kryddan så de kanske inte spelar någon roll i det stora hela. Men du kanske är allergisk eller så? Ja, jag är väldigt känslig mot gluten, blir jättedålig i magen och mår allmänt dåligt av det =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ja, jag är väldigt känslig mot gluten, blir jättedålig i magen och mår allmänt dåligt av det =( ah, trist. Då har jag inga förslag är jag rädd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 För att få vörtsmaken måste det vara malt i. Iofs vet jag inte om det finns glutenfri malt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hittade det här som alternativ http://www.kostradgivarna.se/2013/12/harligt-julbrod-pa-enkelt-vis/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Tål man och vill så kan man ha porter i brödet också. Det ger lite extra julsmak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hej hopp! Jag hade tänkt baka en LCHF-vörtlimpa till julafton men tyvärr innehåller den färdigmixade kryddan "Vörtmix" både maltmöl och maltextrakt =(. Så därför tänkte jag att man kanske kunde blanda en egen vörtmix? Är det någon som har ett bra recept på det? Hittar ingen när jag googlar =( God Jul! Leta upp ett recept där man använder rena kryddor i stället för vörtmix så kan Du göra en egen kryddblandning av dem. Problemet blir då att det krävs svagdricka, porter eller julmust också, men julmust verkar vara OK ur glutensynpunkt. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/Gluten-i-julmust-ol-och-starksprit/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts